0 titluri

Tel: 0722.940.581

  1. Acasă
  2. Cărţi: Yoga
  3. Amritanubhava
Carte

Amritanubhava

Amritanubhava. Editura
CumpărDetalii carte

experienţa nemuririi

Autor(i): Jnaneshwar (comentată de Ramesh Balsekar)
Editura: Ram
Anul apariţiei: 2003
Pagini: 254 (13x20 cm)
Preţ: 19,27 Lei
Disponibilitate: în 7-14 zile

„Titlul cărţii - aşa cum însuşi Jnaneshwar se referă la el în textul originar - este Anubhava-amrita, dar la un anumit moment dat s-a transformat în Amritanubhava (în ambele cazuri având acelaşi înţeles - Experienţa Nemuririi, probabil datorită faptului că era mai uşor de pronunţat.

Sper ca toţi cei care citesc această carte să înveţe din ea la fel de mult cât am învăţat eu în timp ce am scris-o. Şi, desigur, nu trebuie să uităm de promisiunea făcută de Jnaneshwar, care îl asigură pe cititor că, dacă înţelege în întregime mesajul din Amritanubhava, se va contopi în această Experienţa Nemuririi. În această privinţă, dacă am fost cât de cât de ajutor cititorului în pătrunderea mesajului de faţă, toate meritele le revin atât înţeleptului Jnaneshwar, cât şi Sadgurului meu, Nisargadatta Maharaj. Dar în cele din urmă, bineînţeles, rămâne realitatea că există doar cărţi, nu autori; doar scrisul, nu scriitori.“

(Ramesh Balsekar)

„Comentariul lui Balsekar l-am găsit plin de viaţă şi extrem de edificator, de o logică impecabilă - deşi uneori frazele sale mult prea lungi şi cu o mulţime de paranteze mi-au produs confuzie şi a trebuit să le recitesc de câteva ori pentru a putea să le pătrund esenţa.

Vreau să menţionez că ultima lectură a Experienţei Nemuririi m-a afectat profund. Pot afirma că m-a transformat din interior. De-a lungul vieţii mele, care durează de aproape trei sferturi de veac, am urmat diferite discipline filozofice şi am studiat scripturi din credinţe diferite. În tinereţe am avut o perioadă de atracţie irezistibilă faţă de ezoterism: astrologie, viaţă după moarte, călătorii astrale, trezirea energiei Kundalini şi câte şi mai câte. Acum toate aceste căutări trecute îmi par nişte copilării, fantezii onirice. Am simţit că toată cunoaşterea pe care am acumulat-o atât de laborios din diferite surse era fragmentată, haotică şi iluzorie. Aceasta îmi condiţionase mintea şi îmi orbise inteligenţa. Erudiţia pentru care mulţi mă respectau nu a făcut decât să-mi întărească egoul şi chiar să-mi inducă acea atitudine de «mai sfânt decât tine». Acum însă am înţeles clar că înţelepciunea adevărată nu apare în urma cunoaşterii filozofice împrumutate. De fapt, de la celălalt nu poţi învăţa nimic, deoarece realizarea este un proces de auto-descoperire, este chiar antiteza faţă de toate valorile create de minte. Acum am realizat că nu există evoluţie spirituală prin intermediul practicilor disciplinare; nu există nici o metodă de meditaţie care să poată opri procesul gândirii şi care să anihileze ideea de meditator. Am înţeles că nu se poate atinge starea non-duală atemporală printr-o minte divizată şi am realizat că toate credinţele mele vechi prin care mă amăgeam că urmează să descindă asupra mea o forţă superioară misterioasă care să mă elibereze nu erau decât ficţiuni mentale, nişte mituri pe care le perpetuam singur. Conştiinţa care suntem cu toţii poate fi cunoscută numai prin introspecţie, printr-o privire atentă şi limpede în interior. Această înţelegere este tot ce avem nevoie: orice altceva înseamnă a alerga după un miraj.

Nu ştiu dacă această nouă realizare va fi permanentă, sau dacă voi reveni la vechile mele obişnuinţe şi clişee, dar sper din toată inima ca, dacă nu toţi, măcar unii dintre cititori - mult mai receptivi şi mai deschişi decât mine - să beneficieze pentru eternitate de adevărurile descrise aici. Din acest motiv, cititorule, îmi permit să te sfătuiesc să te concentrezi mai mult asupra studiului comentariilor lui Balsekar, decât asupra versurilor lui Jnaneshwar. Comentariul este remarcabil, în sensul că în el cei doi sfinţi şi înţelepţi -Jnaneshwar şi Nisargadatta Maharaj - vorbesc prin Balsekar şi îşi pun amprenta asupra întregului conţinut. Probabil tocmai datorită acestei poveri sacre pe care o are Balsekar, de a-şi duce pe umeri înaintaşii, stilul său de a scrie devine puţin greoi şi el este nevoit să apeleze la destul de multe paranteze care, pentru o perioadă, îi pot distrage cititorului atenţia de la subiectul principal. în atari condiţii, o a doua lecturare a cărţii - cu o atenţie intensă şi pură - îi va dezvălui cititorului o viziune clară despre candoarea copleşitoare şi logica mai mult decât convingătoare a lui Ramesh Balsekar.

Se zice că aşa cum este omul, la fel şi stilul său de a scrie. În cazul lui Balsekar este mai mult decât adevărat. Şi spun aceasta pentru că-l cunosc pe acest om minunat. De multe ori este foarte amabil şi îşi întreţine interlocutorii cu un zâmbet dezarmant; dar alteori este sfidător, refractar şi foarte distant - mai îndepărtat decât un astru aflat la mii de ani lumină! La fel ca şi stilul său de a scrie, Balsekar este o persoană destul de dificilă, însă între noi continuă această stranie relaţie, care fluctuează în permanenţă. Însă el este ceea ce este şi îl admir sincer exact aşa cum este, deoarece nu se ascunde niciodată, nu pretinde a fi altfel de cum este.

Întotdeauna sigur pe el, Balsekar foarte rar depune eforturi pentru a deveni plăcut, ori chiar pentru a arăta supunere ori docilitate, atunci când afirmaţiile îi sunt puse la îndoială sau contrazise - deoarece prin logica sa fără de cusur poate, şi chiar reuşeşte, să dovedească întotdeauna validitatea afirmaţiilor pe care le rosteşte. Fiind un scriitor cu autoritate şi un gânditor profund sunt sigur că viitorul îi va rezerva succesul ca autor. Iar cartea de faţă este un indiciu clar în acest sens.“(Sudhakar S. Dikshit, Primul editor)

Cuprinsul cărţii: „Amritanubhava“

  • Prefaţă
  • Introducere
  • Jnaneshwar: un astru pe cerul spiritual
  • Despre amritanubhava
  • Cinci versete introductive
  • Identitatea Shiva-Shakti
  • Omagiu adus Gurului
  • Cele Patru Forme ale Vorbirii
  • Nimicul şi Plinătatea
  • Sat-Cit-Ananda
  • Transcenderea Cuvântului
  • Anularea Ignoranţei
  • Anularea Cunoaşterii
  • Starea Sinelui-Realizat
  • Încheiere
  • ANEXĂ: Conceptul de Mukti (Eliberarea Spirituală)