0 titluri

Tel: 0722.940.581

  1. Acasă
  2. Cărţi: Dezvoltare personală
  3. Efectele televiziunii asupra minţii umane
Carte

Efectele televiziunii asupra minţii umane

Efectele televiziunii asupra minţii umane. Editura Institutul de Cercetări Psihosociale şi Bioetică
CumpărDetalii carte

şi despre creşterea copiilor în lumea de azi

Autor(i): Dr. Virgiliu Gheorghe
Editura: Institutul de Cercetări Psihosociale şi Bioetică
Colecţia: Faţa nevăzută a televiziunii
Anul apariţiei: 2006
Pagini: 464 (14x20 cm)
Preţ: 19,00 Lei
Disponibilitate: în stoc

Cartea „Efectele televiziunii asupra minţii umane“ este primul volum al seriei „Faţa nevăzută a televiziunii“ şi este primul semnal de alarmă asupra acestui subiect, prima analiză temeinică a fenomenului în cauză. Ea oferă un preţios material informativ atât părinţilor sau celor care se ocupă de educaţia tinerilor, cât şi tuturor celor care vor să înţeleagă pericolul pe care îl reprezintă tehnologia audio-video şi cultura divertismentului pentru sănătatea mentală, pentru viaţa fiecăruia dintre noi.

Deficienţele de atenţie şi concentrare, slăbirea capacităţilor mentale, a puterii de judecată şi a motivaţiei sunt probleme care se află de câteva zeci de ani în atenţia cercetătorilor din lumea occidentală. În ultima vreme aceste afecţiuni au început să fie observate şi la mulţi dintre copiii şi tinerii din ţara noastră, sindromul anunţându-se a avea o largă răspândire în următorii 10 ani.

Înţelegerea mecanismelor ce stau în spatele procesului disolutiv la care este supusă mintea omului în societatea modernă poate fi un prim pas pe calea reîntoarcerii la normalitate sau a menţinerii în afara sferei de influenţă a modului de viaţă bolnav propus de televiziune, divertisment şi, în ultimă instanţă, de cultura nihilismului.

„Este posibil ca tinerii care petrec zilnic un timp îndelungat în faţa televizorului să aibă creierul dezvoltat diferit faţă de al acelora care se implică în activităţi fizice, interpersonale şi cognitive?“

Răspunsul la această întrebare, primit din partea unor cercetători ca dr. Richard M. Lerner, profesor la Universitatea de Stat din Pennsylvania, specialist în dezvoltarea mentală a copiilor şi tinerilor, este unul afirmativ: „Din moment ce tinerii sunt atraşi de un alt tip de activitate (privitul la TV) decât cei aparţinând altor generaţii, atunci şi funcţia, şi structura creierului lor vor fi alterate.“

Cuprinsul cărţii: „Efectele televiziunii asupra minţii umane“

  • Prefaţă
  • Cuvânt înainte la a doua ediţie
  • Cuvânt înainte la a treia ediţie
  • Introducere
  • Efectele comunicării audio-video asupra dezvoltării şi funcţionării creierului
    • Caracteristicile activităţii corticale pe parcursul vizionării TV
    • Poate vizionarea TV afecta structural dezvoltarea creierului?
      • Rolul mediului în dezvoltarea structurală a creierului
        • Perioada optimă pentru dezvoltarea cortexului uman
        • Caracterul reflexiv al experienţei
        • Experienţa cuvântului - dialogul cu proprii părinţi
        • Experienţa trebuie să fie interactivă
      • Lumea TV ca mediu de experienţă
      • Deficienţe de învăţare - LD
    • Incapacitatea de a asculta cu atenţie
    • Cititul, într-o societate în care copiii preferă să se uite la televizor
    • Învăţarea şi televizorul
      • Efectele experimentului Sesame Street
      • Memoria
      • Imaginaţia
    • Prin televiziune, informaţia este furnizată direct în subconştientul maselor
    • Probleme de atenţie
      • Televizorul sau atenţia orientată
    • Primul efect al televiziunii este crearea unei atitudini mentale pasive
    • Vizionarea TV, factor determinant în apariţia hiperactivităţii, a irascibilităţii şi a insomniei
      • Epilepsia TV
      • Limba
      • Importanţa limbajului
      • Învăţarea limbii şi televizorul
        • Implicarea interactivă
        • Părinţii sunt pedagogii ideali pentru învăţarea limbii
        • Copiilor trebuie să li se spună poveşti sau importanţa cuvintelor neînsoţite de poze
      • Concluzii
    • Vizionarea TV defavorizează dezvoltarea emisferei cerebrale stângi şi a abilităţilor procesate de aceasta
      • Scrierea
      • Rolul televiziunii în criza raţionamentului matematic şi a gândirii ştiinţifice
    • Strategii de învăţare sau de gândire
    • Vizionarea TV activează în mod prioritar paleocortexul
    • Prin slăbirea comunicării intercorticale, vizionarea TV scade nivelul de inteligenţă şi performanţele intelectuale
    • Problemele de atenţie şi învăţare, cortexul prefrontal şi televiziunea
      • Dialogul şi limbajul intern
      • Ecranul televizorului sau al calculatorului dăunează dezvoltării cortexului prefrontal
    • Caracterul hipnotic al vizionării TV
    • Dependenţa de televizor
      • Aplicarea criteriilor de diagnosticare a dependenţei în cazul televiziunii
        • Criterii cu aplicabilitate restrânsă
        • Criterii perfect aplicabile
      • Obişnuinţa cu televizorul sau inerţia atenţională
      • Dependenţa de televizor ca mijloc evazionist
      • Relaxarea rapidă
      • Generarea pasivităţii sau incapacitatea de a mai face altceva decât să te uiţi la televizor
      • O perspectivă sociologică
      • Dependenţa, o consecinţă a amputării de către televiziune a puterilor şi capacităţilor mentale
      • Efectul de dependenţă şi tehnologia video
      • Când televiziunea nu mai este facultativă
    • Concluzii finale
  • Rolul culturii TV în modelarea reţelelor neuronale, a mentalităţilor şi a comportamentelor
    • Televiziunea ca mediu de experienţă
      • Stadionul, discoteca şi biserica
      • Cadrul general al educaţiei prin televizor
      • Pe micul ecran, factorul statistic constituie criteriul adevărului
      • Nu orice mesaj se transmite bine prin televizor
      • Prezentismul - dictatul acţiunii şi al momentului, vizibilul şi senzaţionalul
      • Funcţia de agendă a mass-mediei
      • Consecinţele efectului de agendă
        • La nivel politic, social şi comunitar
        • La nivel personal
      • Efectul de cultivare
      • Dictatura opiniei publice sau spirala tăcerii
    • Nihilismul
      • Liberalismul
      • Realismul
      • Vitalismul
      • Nihilismul distrugerii
      • Nihilismul în lumea micului ecran
      • Nihilismul capitalist şi televizualul
      • Relativizarea ca mijloc de contestare a adevărului
      • Banii, plăcerea şi puterea
      • Contestarea autorităţii
      • Televiziunea - pedagogul ateismului sau al sincretismului new-age-ist
    • Eroticul
      • Goliciunea şi sexualitatea neîngrădite se întind rapid în era comunicării audio-video
      • Coordonatele principale ale experienţei vizionării sunt senzaţiile, emoţiile şi, în ultimă instanţă, plăcerea
      • Erotizarea percepţiei
      • Prin afectarea cortexului prefrontal, vizionarea TV poate determina exacerbarea comportamentului sexual
      • Influenţează TV atitudinile şi comportamentul sexual al tinerilor?
      • Care sunt trăsăturile generale ale mesajelor erotice conţinute în programele TV?
      • Cum este percepută sexualitatea de către public, prin intermediul lumii TV?
      • Care sunt consecinţele identificării telespectatorilor cu personajele de pe micul ecran?
      • Care sunt modificările de atitudine privind sexualitatea, generate de televiziune?
      • Dependenţa de pornografie
        • Cauzele psihologice şi fiziologice ale dependenţei de materiale cu conţinut erotic
        • Vizionarea materialelor erotice subminează fidelitatea în căsnicie, dorinţa de a întemeia o familie şi de a avea copii
        • Magia eroticului
      • Concluzii
    • Violenţa
      • Care este contribuţia violenţei TV la amplificarea violenţei din lumea reală?
      • Efectele violenţei TV asupra copiilor şi adolescenţilor
      • Care este lecţia pe care violenţa TV o dă noilor generaţii?
      • De ce totuşi violenţa?
    • Magicul
    • Efectele nihilismului asupra dezvoltării creierului uman
      • Gândirea şi dialogul - experienţe fundamentale pentru dezvoltarea corticală
      • Cultura ca mediator între mintea omului şi lume
      • Unele culturi favorizează edificarea minţii umane, iar altele, precum nihilismul, o frânează
      • Nihilismul invadează spaţiul vital al omului modern şi reconfigurează mediul de experienţă umană
      • Certitudinile - stâlpii de susţinere ai edificiului minţii umane
      • Experienţa nihilistă a lumii micului ecran, cel mai şubred teren pentru zidirea unei minţi sănătoase
      • Conţinutul nihilist al programelor TV şi emisferele cerebrale
      • Efectele culturii nihiliste asupra configurării cortexului prefrontal
      • Despre o educaţie favorabilă configurării cortexului prefrontal
      • Modelul nihilist al stilului de viaţă modern subminează dezvoltarea cortexului prefrontal
      • Mesajul nihilist şi sistemele motivaţionale
      • Reflectarea culturii divertismentului în dezvoltarea cortexului prefrontal
      • Ştiinţa indică principiile educaţiei tradiţionale ca fiind ideale pentru dezvoltarea normală a minţii copiilor
      • Concluzii
  • Cu sau fără televizor
    • Viaţa de familie şi televizorul
    • Copiii, tinerii şi televizorul, în contextul culturii nihiliste
      • Nihilismul este spiritul în care, prin televizor, se edifică sinele şi identitatea „omului nou“
      • Un posibil portret al copilului televizorului
      • Câteva observaţii privind diminuarea sau eliminarea efectelor nocive ale televizorului
      • Libertatea alegerii
      • Sofismul fructului oprit
      • Este televizorul un mijloc recomandat socializării?
      • Adevărata faţă a recomandărilor nihilismului
      • Câteva repere pe drumul unei educaţii sănătoase sau a recuperării handicapului produs tinerilor de cultura TV
    • Cum ne putem lăsa de televizor şi ce înseamnă acest lucru
      • Câteva principii care înlesnesc eliberarea de televizor
      • Prizonierii unei culturi bolnave
      • Vizionarea TV - simptom al modului de viaţă impus de nihilism
      • De ce trebuie să ne vindecăm de nihilism?
      • Modul de viaţă creştin şi nihilismul în dezvoltarea şi funcţionarea creierului uman
      • Viaţa creştină este antidotul cel mai puternic pentru neutralizarea virusului nihilist
    • Obezitatea şi televizorul
    • Calculatorul - internetul şi jocurile video
  • Bibliografie selectivă