Lebăda neagră
Impactul foarte puțin probabilului
Autor(i): Nassim Nicholas TalebEditura: Curtea Veche
Colecţia: Argument
Anul apariţiei: 2009
Pagini: 416 (15x23 cm)
Preţ: 72,00 Lei
Disponibilitate: în stoc
Nassim Nicholas Taleb, (născut în 1960 la Amioun, Liban) om de afaceri, eseist și cercetător, este unul dintre cei mai îndrăzneți și mai excentrici gânditori contemporani, pledând pentru acceptarea și asumarea incertitudinii în toate domeniile vieții.
Înainte, a lucrat la bursa din New York și la cea de la Londra timp de douăzeci și unu de ani și s-a specializat în evaluarea riscurilor implicate de evenimentele rare și neprevăzute.
Devenit filosof din agent de bursă și analist al riscului, Taleb își petrece o mare parte din timp studiind în izolare sau meditând asupra ideilor sale în cafenele din întreaga lume.
Bun cunoscător al limbilor care au circulat în zona Levantului (greacă, latină, arabă), vorbitor de engleză, franceză, italiană, spaniolă și pasionat de filologia clasică, Taleb scrie într-un stil flamboaiant, ironic, pestriț, combinând anecdota cu demonstrațiile matematice și pamfletul acid cu meditația filosofică.
Scrierile sale au fost traduse în peste 30 de limbi, iar numele îi este asociat în mediile de afaceri din întreaga lume cu noțiunile de Lebădă Neagră și antifragilitate.
În prezent este Profesor Emerit de Ingineria Riscului la Institutul Politehnic al Universității New York, însă evită onorurile și constrângerile academice, fiind convins de faptul că acestea ucid spiritul viu al cunoașterii autentice.
Nassim Nicholas Taleb și-a dedicat viața studierii incertitudinii și probabilității, construind trei cariere în jurul acestui interes: om de afaceri, eseist pe teme filosofice și cercetător academic.
A predat în universități de prestigiu (Sorbona, Oxford, London Business School) și a lucrat pentru instituții precum Fondul Monetar Internațional, Forumul Economic Mondial de la Davos, dar și pentru unele dintre cele mai mari bănci din lume. Cărțile sale au fost publicate în peste 30 de limbi.
Activitatea în lumea finanțelor i-a adus experiența și detașarea necesare pentru a aborda fenomenul predicțiilor economice (și nu numai) cu maximă precauție. Convins că tot ceea ce este viu e guvernat de aleatoriu, Taleb consideră că instituțiile umane (administrațiile centrale și locale, sistemele educaționale și sanitare etc.) trebuie să accepte întâmplarea, eroarea, norocul, riscul, opacitatea ca fiind condiții naturale, deci perfect acceptabile, pentru orice tip de discurs și de conduită.
El urmărește antifragilitatea în politică, economie, educație, medicină, inginerie, matematică și în multe alte domenii, combinând datele oferite de științe cu înțelepciunea populară, dar și cu reflecțiile filosofice și artistice din culturile mediteraneene.
Taleb crede că ceremonialismul corupe cunoașterea, transformând-o într-un sport cu spectatori, așa încât a încetat să mai accepte premii, diplome onorifice și distincții academice.
De acestor lucruri a fost supranumit „disidentul de pe Wall Street“.
După ce a demonstrat în cartea Lebăda Neagră că impredictibilul și foarte puțin probabilul se află la baza aproape oricărui fenomen, Nassim Nicholas Taleb arată în cartea Antifragil de ce orașele-stat sunt mai bune decât statele-națiune, de ce datoriile sunt întotdeauna nocive, de ce guvernele fac rău ori de câte ori impun politici protecționiste și în ce fel prăbușirea fiecărui avion constituie un câștig pentru siguranța zborurilor.
În orice situație discutată, criteriul infailibil după care putem judeca autenticitatea, virtutea, dorința de a face bine, probitatea științifică sau adevărata devoțiune religioasă este disponibilitatea celui implicat de a-și pune pielea în joc. Cine nu o face e ori șarlatan, ori, de-a dreptul, un nenorocit laș cu sânge rece.
Metafora antică a patului lui Procust îi servește lui Taleb pentru a-și exprima ideile asupra tendințelor negative ale civilizației moderne:
Deși, pe alocuri, pare o lucrare despre universul cumva plicticos al finanțelor, „Păcălit de hazard“ e, de fapt, o meditație filozofică asupra lumii contemporane, scrisă într-un stil pe cât de amuzant, pe atât de profund.