Tehnica picturii în ulei
Autor(i): Liviu Lăzărescu,
Editura: Polirom
Colecţia: Colecția de artă
Anul apariţiei: 2009
Pagini: 392 (16x23 cm)
Preţ: 57,95 Lei
Disponibilitate: STOC EPUIZAT!
Nu ştim dacă şi când mai primim această carte.
Editura: Polirom
Colecţia: Colecția de artă
Anul apariţiei: 2009
Pagini: 392 (16x23 cm)
Preţ: 57,95 Lei
Disponibilitate: STOC EPUIZAT!
Nu ştim dacă şi când mai primim această carte.
Dincolo de atâtea speculații estetico-filosofice, arta pictorului și misterul amestecului culorilor rămân ceea ce au fost la început, de milenii, o îndeletnicire artizanală sau, cu alte cuvinte, înainte de a fi manifest de cafenea, pictura trebuie obligatoriu să fie… pictată.
Autorul folosește erudiția și experiența sa de pictor cu meticulozitate și pricepere, stăruie asupra acestei laturi artizanale a artei de a picta amintind de meșteșugul și mijloacele bătrânilor maeștri care obișnuiau să se închine înainte de a apropia pensula de pânza de pe șevalet.
Cuprinsul cărţii: „Tehnica picturii în ulei“
- Însemnări pe un manuscris (Corneliu Baba)
- Prefață
- Pictura în ulei - un procedeu tehnic „împlinit“
- Suporturile
- Suporturile rigide
- Suporturile semirigide
- Suporturile flexibile
- Maruflajul
- Maruflajul pânzei pe lemn
- Pânza pe carton
- O pânză fină peste alta groasă
- Hârtia pe lemn
- Hârtia pe carton
- Hârtia pe pânză
- Maruflajul peretului cu pânză
- Cleiurile
- Cleiurile de gelatină (colagenice)
- Cleiul de cazeină
- Grundurile
- Grundurile celor vechi
- Grundurile actuale
- Grunduri cu clei de gelatină
- Grunduri cu clei de cazeină
- Grunduri cu ulei (grase și semigrase)
- Grunduri cu lianți acrilici sau vinilici
- Grunduri pentru lemn
- Grunduri pentru carton
- Grunduri pentru hârtie
- Alte grunduri
- Aurirea (poleirea cu aur)
- Aurirea urmată de lustruire
- Aurirea cu mordanți
- Cum putem aplica foița astăzi?
- Grunduirea
- Impregnarea pânzei cu clei de gelatină
- Aplicarea grundului pe pânză
- Prepararea suporturilor rigide și semirigide
- Uleiurile
- Uleiurile pictorilor
- Optimizarea uleiurilor
- Esențele și diluanții culorilor
- Esențele vegetale
- Esențele minerale
- Diluanții culorilor
- Mediumurile
- Câteva rețete de medium
- Sicativele
- Sicativarea artificială de altădată
- Sicativele contemporane
- Încetinirea uscării culorilor
- Rășinile
- Rășinile naturale
- Rășinile sintetice
- Verniurile
- Definire, compoziție, clasificare
- Vernisarea finală
- Pigmenții
- Principalele culori ale paletei
- Culorile de ulei
- Frecarea culorilor de ulei
- Selecția și probele culorilor de ulei
- Amestecul și stabilitatea culorilor
- Atelierul și uneltele pictorilor
- Accesoriile și uneltele
- Probleme de execuție a tabloului
- Despre metodele de lucru ale celor vechi
- Despre metodele de lucru moderne
- Probleme de execuție
- Durata execuției unui tablou
- Schița și transpunerea ei
- Pictura alla prima
- Pictura în straturi (în mai multe ședințe de lucru)
- Păstrarea lucrărilor
- Încadrarea tabloului
- Culoarea ramei
- Despre passe-partout
- Încadrarea provizorie
- Încadrarea definitivă
- Degradarea tablourilor
- Factorii interni
- Factorii externi
- Evoluția tehnică a picturii în ulei
- Preistoria
- Antichitatea
- Perioada medievală
- Frații Van Eyck
- Tehnica succesorilor fraților Van Eyck („procedeul flamand“)
- Procedeul flamand în Italia
- Tehnica lui Tizian („procedeul italian“)
- Procedeul Rubens
- Secolele XVII-XVIII (diversificarea procedeelor)
- Secolul al XIX-lea
- Secolul XX
- Addenda
- Constantin Blendea
- Marius Cilievici
- Vasile Grigore
- Florin Mitroi
- Ion Sălișteanu
- Bibliografie
- Ilustrații