Școli care învață
A cincea disciplină aplicată în educație
Autor(i): Peter SengeEditura: Trei
Colecţia: Educație și formare
Anul apariţiei: 2016
Pagini: 536 (16x23 cm)
Preţ: 95,00 Lei
Disponibilitate: în stoc
Celebru teoretician al managementului organizațional, Peter Senge folosește tot ceea ce a învățat din lumea afacerilor, pentru a optimiza domeniul învățământului și al politicilor educaționale.
Plecând de la modelul celor „cinci discipline“ esențiale pentru schimbarea la nivel organizațional (măiestria personală, viziunea împărtășită, modelele mentale, învățarea în echipă și gândirea sistemică), Senge și colegii săi diagnostichează mai întâi stadiul la care se află sistemul educațional occidental, rămas în urmă, la nivelul erei industriale, și neacordat la nevoile actualei societăți informaționale.
Cartea propune mai departe o serie de abordări novatoare pentru politicile educaționale, având ca repere predarea individualizată, adaptarea curriculei la contextul local și regional și renunțarea la didactica axată pe memorare și teste standardizate.
În esență, școlile sunt văzute ca niște sisteme vii (și nu ca niște mașinării), a căror supraviețuire depinde de felul în care profesorii, directorii, inspectorii, elevii și părinții lor, dar și administrațiile locale izbutesc să colaboreze și să se adapteze la transformările socio-economice din jurul lor.
Peter Senge este unul dintre cei mai influenți autori contemporani în domeniul schimbării organizaționale, iar această carte, elaborată împreună cu mari specialiști în educație, este destinată nu doar profesorilor și părinților, ci tuturor celor cărora le pasă de educație.
Dacă până acum am adus în atenția cititorilor cărți despre cum învățăm la nivel individual, acum mutăm atenția pe învățarea la nivel organizațional, instituțional.
Pentru școlile care vor să se adapteze provocărilor lumii contemporane, pentru școlile care vor să afle care sunt cele mai eficiente modalități de dezvoltare și pentru toată comunitatea educațională care dorește să dea valoare învățării, lectura acestei cărți este un pas necesar.
Cuprinsul cărţii: „Școli care învață“
- Să începem
- Puncte de reper
- Un moment întipărit în minte
- Ideea de școală care învață
- Concepții fundamentale despre învățarea în organizații
- Cum să citești această carte
- Ce este nou în ediția revizuită
- Sistemul educațional al erei industriale
- O inițiere în cele cinci discipline
- Crearea unui context pentru învățarea organizațională
- Măiestria personală
- Viziunea împărtășită
- Modelele mentale
- Învățarea în echipă
- Gândirea sistemică
- Ești mai deștept decât un termostat?
- Puncte de reper
- Sala de clasă
- Să deschidem ușa sălii de clasă
- Cum creăm clase care învață
- Proiectarea unei clase care învață
- „Legal, sigur și ceva ce îți dorești să înveți“
- Observându-i pe cei care învață
- Demnitatea copilului
- Să-i descoperim pe cei care învață
- Depășirea absurdului
- Dansăm împreună
- Ce semnale transmiți?
- Practici educaționale
- Predarea tensiunii structurale
- Robert Fritz
- Metoda „viziunii împărtășite“ aplicată la clasă
- Temele pentru acasă: un monstru de temut
- Evaluarea ca învățare
- Evaluare și responsabilitate
- Comportamente inteligente
- Cunoaștere și putere
- Conversația constructivă
- Cuvintele de deschidere
- Prima întâlnire cu noua clasă
- Reîncadrarea consultărilor părinte–profesor
- „Nu mânca pizza…“
- Gândirea sistemică la clasă
- Studierea pe termen lung a sistemelor
- Ghid pentru aplicarea la clasă a gândirii sistemice
- Context și implicare
- Competențe și capcane
- Să învățăm să facem conexiuni
- Să deschidem ușa sălii de clasă
- Școala
- În pragul școlii
- Crearea de școli care învață
- Aspectul etic al inițiativei de școlarizare
- Viziunea școlii
- Viziunea împărtășită a școlii tale
- Reînnoirea leadershipului educațional
- Realitatea curentă
- Incertitudinea predeterminată
- Întrebarea de 19 000 de dolari
- Succesul pentru cei de succes
- Mutarea poverii
- Marele joc din liceu
- Forumul pentru Leadershipul Tinerilor
- Perfecționarea profesională
- Gata cu perfecționarea didactică făcută în pripă
- Grupul de studii cognitive
- A învăța cum să predai
- Leadershipul
- A conduce fără a controla
- Colegi și parteneri
- De la „călărețul singuratic“ la liderul învățării: călătoria unui inspector
- Niciun elev nu e „de aruncat“
- Crearea unui grup nodal de învățare
- „Nu puteți face asta!“
- În pragul școlii
- Comunitatea
- Să pășim către comunitate
- Cultivarea comunităților care învață
- Sustenabilitatea
- Cetățeanul sistemic
- Să pășim către comunitate
- Note
- Despre autori