0 titluri

Tel: 0722.940.581

  1. Acasă
  2. Cărţi: Religie
  3. Cărţi: Hinduism
  4. Vaisesika Sutra
Carte

Vaisesika Sutra

Vaisesika Sutra. Editura Herald
CumpărDetalii carte

Filosofia realistă a Indiei antice

Autor(i): Kanada
Editura: Herald
Colecţia: Cărţi fundamentale
Anul apariţiei: 2010
Pagini: 176 (13x22 cm)
Preţ: 24,00 Lei
Disponibilitate: în 7-14 zile

„Vaisesika Sutra“ reprezintă unul dintre cele mai vechi texte filosofice ale Indiei.

Deşi nu se cunoaşte nimic sigur cu privire la Kanada, legendarul autor al acestui text de o mare lapidaritate, este cert că Vaisesika ia naştere în mediile brahmane, în mediile preoţimii vedice şi, în esenţă, reflectă interesul membrilor acestei caste în a găsi un răspuns la întrebările legate de finalitatea ultimă a vieţii.

Sistemul filosofic al şcolii se înserează în contextul ideologic al Indiei antice, probabil pre‑budhiste, şi nu încearcă atât să producă o revoluţie în acest context, cât, mai degrabă, să elaboreze şi să detalieze anumite aspecte ideologice tradiţionale, ţinând în special de sistemul cosmologic.

În plan etic, soteriologic şi religios, şcoala preia în general o tradiţie deja existentă. Ca orice şcoală filosofică din India, şi sistemul Vaisesika are un obiectiv soteriologic şi anume eliberarea individului.

Caracteristica şcolii este o anumită „moderaţie“, atât în ceea ce priveşte analiza cosmologică cât şi în privinţa atitudinii soteriologice.

Vaisesika nu propune o filozofie radicală, o reducţie ontologică profundă, care ar depăşi cu mult opinia simţului comun şi care ar descoperi teorii ontologice radicale, ci, mai degrabă, cosmologia se articulează pe fondul unei metafizici realist‑pluraliste destul de apropiate de ontologia asumată, într‑un mod implicit, de simţul comun.

Numele „Vaisesika“ provine de la termenul „visesa“ - „particularitate“, un termen important pentru sistemul filosofic al şcolii, însă raţiunile pentru care şcoala a ajuns să fie cunoscută sub acest nume sunt greu de precizat.

O posibilă explicaţie ar fi aceea că, datorită orientărilor sale pluralist‑realiste, şcoala a trebuit să accentueze destul de mult asupra „particularităţilor“, asupra „specificului“ (visesa) fiecărei categorii a existenţei; de la acest accent pus asupra „specificităţii“ (Vaisesika) experienţei ar putea proveni şi denumirea sub care şcoala a devenit cunoscută.

S‑a emis şi ipoteza cum că ar exista o înrudire între atomismul susţinut de Vaisesika şi denumirea şcolii; filosofia acestei şcoli consideră că fiecare atom reprezintă o individualitate absolută, o particularitate ireductibilă (visesa).

De‑a lungul timpului, în polemicile dintre diversele sisteme filosofice indiene, atomismul a fost considerat drept elementul doctrinar definitoriu al şcolii Vaisesika.

De altfel, şi numele lui Kanada a fost uneori interpretat ca „cel care se hrăneşte cu atomi“ (kana‑bhuk), dovadă a statutului definitoriu ce i‑a fost atribuit atomismului în raport cu şcoala Vaisesika.