0 titluri

Tel: 0722.940.581

  1. Acasă
  2. Cărți: Psihologie
  3. (Psiho)MOTRICITATE
Carte

(Psiho)MOTRICITATE

(Psiho)MOTRICITATE. Editura ASCR

Sprijin, prevenție și compensare

Autor(i): Frédérique Wauters-Krings,
Editura: ASCR
Colecţia: Psihologul expert
Anul apariţiei: 2015
Pagini: 388 (21x28 cm)
Preţ: 60,00 Lei
Disponibilitate: STOC EPUIZAT!
Nu ştim dacă şi când mai primim această carte.


Cartea prezintă într-o manieră structurată de ce și cum experiențele senzoriale și motrice sprijină dezvoltarea și învățarea, compensează dificultățile, previn anumite retarduri.

Lucrarea precizează, pentru fiecare domeniu, obiectivele generale, pistele metodologice și didactice, propune o mulțime de activități și referințe pentru activitatea de observare.

Ea se adresează diferiților actori din educație: părinți, ergoterapeuți, cadre didactice, educatori, logopezi, ortofoniști, kinetoterapeuți, specialiști în psihomotricitate.

O carte practică, aplicativă, care răspunde concret multor întrebări legate de dezvoltarea copilului de vârstă preșcolară și școlară mică:

  • Ce raport există între corp, mișcare, gândire, relaționare?
  • Cum să fii un cadru didactic „suficient de bun“?
  • Se cuvine să-l lăsăm pe copil să se joace spontan sau să-i orientăm jocurile?
  • Ce fel de experiențe motrice propui, pentru ce vârstă, cu ce scop?
  • Cum prezinți și cum animi un joc colectiv?
  • Situațiile motrice pot compensa anumite tulburări de dezvoltare?
  • De ce le place copiilor să sară, să cadă, să se joace de-a lupul?
  • Trebuie să intervenim în alegerea mâinii folosite în activitățile grafice?
  • Ce situații propui pentru a înlesni percepția spațiului, a timpului, a corpului?

Cuprinsul cărţii: „(Psiho)MOTRICITATE“

  • Mulțumiri
  • Prefață
  • Introducere
  • Dezvoltare și învățare
    • Ce înseamnă să înveți?
      • Definiție
      • Descrierea procesului
      • Schema sintetică
      • Explicarea neurofiziologică a procesului
      • Maturizare, experiențe, stadii, perioade critice
    • Câțiva parametri ai învățării
      • Aspectele cognitive, afective, sociale și motorii sunt interdependente
      • Experimentarea, dezvoltarea și învățarea sunt indisociabile
      • Copilul învață pentru că se joacă
      • Memoria și învățarea sunt strâns legate
      • Relațiile sociale favorizează învățarea
      • Limbajul este central în dezvoltare și în învățare
  • (Psiho)motricitate și abilități motrice
    • Dezvoltarea și învățarea abilităților motrice
      • Definiții și caracteristici
      • Mize
        • Mize motorii
        • Mize sociale și afective
        • Mize cognitive
      • Etape ale învățării gesturilor motorii (praxii)
        • Faza verbală
        • Faza verbo‑motrică
        • Faza motrică
      • Indiciile unor progrese ale abilităților
        • Mișcările devin automate
        • Acțiunea este mai puțin globală, gestul devine epurat
        • Postura este adaptată anticipat
        • Mișcările sunt coordonate, gesturile se leagă
      • Parametri ai învățării motorii
        • Maturizarea motrică
        • Dezvoltarea fizică
        • Coordonarea funcțiilor musculare statice și dinamice
        • Metabolism
        • Sisteme de control al abilităților
    • Principii metodologice generale
      • Solicitați în mod corespunzător sistemul locomotor
      • Țineți cont de etapele învățării abilităților
      • Înmulțiți situațiile
      • Repetați situațiile
      • Variați situațiile
      • Propuneți provocări ludice
      • Țineți cont de afectivitate
      • Provocați conștientizarea
      • Observați dificultățile motrice
      • Adaptați‑vă așteptările la vârsta copiilor
    • Etapele dezvoltării motorii
      • De la naștere până la vârsta de un an
      • De la un an la doi ani
      • De la 2 la 3 ani
      • De la 3 la 4 ani
      • De la 4 la 6 ani
      • De la 6 la 7 ani
      • Dezvoltarea comportamentelor motorii de bază de la naștere la vârsta de șapte ani
    • (Psiho)motricitate și lateralizare
      • Definiții și caracteristici
        • Mize
        • Mize sociale și afective
        • Mize motorii
        • Mize cognitive
      • Recomandări metodologice specifice
        • Adaptați‑vă așteptările la vârsta copiilor
        • Lăsați lateralitatea să se instaleze spontan
        • Observați dominanța manuală
        • Deosebiți lateralizarea de cunoașterea stânga‑dreapta
      • Căi de acțiune
        • Material
        • Situații motrice
        • Teste de observare
        • Situații de conștientizare
      • Observarea lateralizării
    • (Psiho)motricitatea și funcția tonică
      • Definiții și caracteristici
        • Definiții
      • Manifestări ale tonusului
      • Mize
        • Mize sociale și afective
        • Mize motorii
        • Mize cognitive
      • Recomandări metodologice specifice
        • Adaptați‑vă așteptările la vârsta copiilor
        • Repetați, variați, înmulțiți situațiile într‑un context ludic
        • Urmăriți integritatea organică
        • Respectați nevoia de siguranță prin regularitate și organizare
        • Răspundeți nevoii de descărcare
        • Răspundeți nevoii de dinamizare a tonusului
        • Răspundeți nevoii de moderare a tonusului
        • Dezvoltați capacitatea de adaptare conștientă și voluntară a tonusului
      • Căi de acțiune
        • Material
        • Situații motrice
        • Situații de conștientizare
      • Observarea funcției tonice
    • (Psiho)motricitate și abilități posturale
      • Definiții și caracteristici
      • Mize
        • Mize sociale și afective
        • Mize motorii
        • Mize cognitive
      • Recomandări metodologice specifice
        • Adaptați‑vă așteptările la vârsta copilului
        • Variați, înmulțiți, repetați situațiile într‑un context ludic
        • Țineți cont de legile fizice ale echilibrului
        • Fiți atenți la implicarea cognitivă
        • Țineți cont de afectivitate
      • Căi de acțiune
        • Material
        • Situații motrice
        • Situații de conștientizare
      • Observarea funcției posturale
    • (Psiho)motricitate și motricitate globală
      • Definiții și caracteristici
        • Mize
        • Mize sociale și afective
        • Mize motorii
        • Mize cognitive
      • Recomandări metodologice specifice
        • Adaptați‑vă așteptările la vârsta copiilor
        • Țineți cont de dezvoltarea capacităților fizice
        • Repetați, variați, înmulțiți situațiile într‑un context ludic
        • Urmăriți siguranța copiilor
      • Căi de acțiune
        • Material
        • Situații motrice
        • Situații de conștientizare
      • Observarea motricității globale
    • (Psiho)motricitate și motricitate manuală
      • Definiții și caracteristici
      • Mize
        • Mize sociale și afective
        • Mize motorii
        • Mize cognitive
      • Recomandări metodologice specifice
        • Adaptați‑vă așteptările la vârsta copiilor
        • Provocați lateralizarea manuală
        • Repetați, variați, înmulțiți situațiile într‑un context ludic
        • Corectați postura și modul de prindere a obiectelor în acțiunile de manipulare
      • Căi de acțiune
        • Material
        • Situații motrice
        • Situații de conștientizare
      • Observarea motricității manuale
    • (Psiho)motricitate și grafism
      • Definiții
      • Mize
        • Mize sociale și afective
        • Mize motorii
        • Mize cognitive
      • Recomandări metodologice
        • Adaptați‑vă așteptările la vârsta copiilor
        • Treziți dorința, plăcerea, nevoia de a lăsa urme
        • Solicitați strategii cognitive
        • Exersați motricitatea manuală
        • Încurajați alegerea mâinii dominante
        • Urmăriți postura și modul de prindere a instrumentului
        • Învățați‑i să‑și planifice gesturile
        • Acordați timp pentru exercițiu și repetiție în vederea automatizării gestului
        • Provocați conștientizarea diferitelor producții și a strategiilor aplicate
      • Căi de acțiune
        • Material
        • Grafisme
        • Situații motrice
        • Situații de conștientizare
      • Observarea motricității grafice
    • (Psiho)motricitate și motricitate expresivă
      • Definiții și caracteristici
      • Mize
        • Mize sociale și afective
        • Mize motorii
        • Mize cognitive
        • Recomandări metodologice specifice
        • Adaptați‑vă așteptările la vârsta copiilor
        • Variați, repetați, înmulțiți situațiile într‑un context ludic
        • Adaptați‑vă așteptările la cultură și la familie
        • Țineți cont de afectivitate
        • Îmbogățiți imaginarul și imaginația
        • Provocați creația
        • Provocați conștientizarea expresivității motrice
      • Căi de acțiune
        • Material
        • Situații motrice
        • Situații de conștientizare
      • Observarea motricității expresive
    • Observarea competențelor motrice
  • (Psiho)motricitate și abilități cognitive
    • Dezvoltarea cognitivă și însușirea abilităților cognitive
      • Definiții și caracteristici
      • Piaget ‑ Vîgotski ‑ Tardif
      • Diferențe individuale și învățare
      • Etape ale dezvoltării cognitive – câteva repere
    • (Psiho)motricitate, motivație, atenție, memorare, metacogniție, limbaj, transfer
      • Definiții și caracteristici
        • Motivația
        • Atenția
        • Memoria
        • Limbajul
        • Metacogniția
        • Transferul
      • Recomandări metodologice
        • Fiți un exemplu
        • Creați un mediu propice învățării implicite a motivației
        • Creați un mediu propice exersării implicite a atenției
        • Creați un mediu propice exersării implicite a memoriei
        • Creați un mediu propice dezvoltării limbajului
        • Creați un mediu propice exersării implicite a metacogniției și a transferului
        • Exersați utilizarea implicită a strategiilor, învățați‑i să învețe
      • Căi de acțiune
        • Situații motrice
        • Situații de conștientizare
    • (Psiho)motricitate și rezolvarea de probleme
      • Definiții și caracteristici
      • Mize
        • Mize sociale și afective
        • Mize motorii
        • Mize cognitive
      • Recomandări metodologice
        • Adaptați‑vă așteptările la vârsta copiilor
        • Provocați implicarea în realizarea unei sarcini
        • Provocați reprezentarea problemei
        • Provocați folosirea strategiilor de rezolvare
        • Provocați evaluarea strategiilor
      • Căi de acțiune
        • Material
        • Situații motrice
        • Situații de conștientizare
      • Observarea rezolvării de probleme
    • (Psiho)motricitate, trezire senzorială și percepție
      • Definiții și caracteristici
        • Definiție
        • Fiziologia percepției
        • Canalele senzoriale
      • Mize
        • Mize sociale și afective
        • Mize motorii
        • Mize cognitive
      • Recomandări metodologice specifice
        • Provocați învățarea rezolvării de probleme
        • Fiți atent la integritatea neurologică
        • Fiți atent la context
        • Adaptați‑vă așteptările la vârsta copiilor
        • Provocați folosirea adecvată a canalelor senzoriale
        • Favorizați atenția, concentrarea
        • Solicitați memorarea
        • Solicitați limbajul
        • Provocați stabilirea unor raporturi logice
        • Provocați discriminarea
        • Provocați recunoașterea
        • Provocați identificarea
        • Provocați reproducerea directă sau amânată
        • Provocați producerea
        • Provocați evaluarea calitativă
        • Provocați estimarea și măsurarea
      • Căi de acțiune
        • Material
        • Situații motrice
        • Situații de conștientizare
      • Observarea trezirii senzoriale și a percepției
    • (Psiho)motricitate, percepția corpului și structurarea schemei corporale
      • Definiții și caracteristici
        • Definiții
        • Caracteristicile legate de structura și funcțiile corpului
        • Caracteristicile legate de poziția și orientarea corpului
        • Precizarea conceptelor asociate
      • Mize
        • Mize sociale și afective
        • Mize motorii
        • Mize cognitive
      • Recomandări metodologice specifice
        • Provocați capacitatea de rezolvare a unor probleme și trezirea senzorială
        • Luați în considerare diferitele sarcini perceptive
        • Adaptați‑vă așteptările la vârsta copiilor
        • Urmăriți calitatea informării
        • Luați în considerare trecerea de la corpul trăit și simțit la corpul perceput
        • Țineți cont de afectivitate
      • Căi de acțiune
        • Material
        • Situații motrice
        • Situații de conștientizare
      • Observarea percepției corpului
    • (Psiho)motricitate, percepția și structurarea spațiului
      • Definiții și caracteristici
        • Definiții
        • Caracteristicile structurale
        • Caracteristicile contextuale
      • Mize
        • Mize sociale și afective
        • Mize motorii
        • Mize cognitive
      • Recomandări metodologice specifice
        • Provocați capacitatea de rezolvare a unor probleme, trezirea senzorială
        • Luați în considerare diferitele sarcini perceptive
        • Adaptați‑vă așteptările la vârsta copiilor
        • Urmăriți calitatea informării
        • Invitați copiii să se servească de corp ca sistem de referință
        • Planificați trecerea de la spațiul trăit și simțit la spațiul perceput
        • Provocați cunoașterea părților stângă și dreaptă
        • Țineți cont de afectivitate
      • Căi de acțiune
        • Material
        • Situații motrice
        • Situații de conștientizare
      • Observarea percepției spațiului
    • (Psiho)motricitate, percepția și structurarea timpului
      • Definiții și caracteristici
        • Definiții
        • Ordinea și succesiunea
        • Durata
        • Viteza
        • Ritmul
      • Mize
        • Mize sociale și afective
        • Mize motorii
        • Mize cognitive
      • Recomandări metodologice specifice
        • Provocați capacitatea de rezolvare a unor probleme și trezirea senzorială
        • Solicitați diferitele sarcini perceptive
        • Adaptați‑vă așteptările la vârsta copiilor
        • Urmăriți calitatea informării
        • Luați în considerare trecerea de la timpul trecut și simțit la timpul perceput
        • Țineți cont de afectivitate
      • Căi de acțiune
        • Material
        • Situații motrice
        • Situații de conștientizare
        • Observarea percepției timpului
      • Observarea abilităților cognitive
  • (Psiho)motricitate, abilități sociale și afective
    • Definiții și caracteristici
    • Parametri
      • Teoria minții
      • Limbajul, raționamentul și prelucrarea informațiilor
      • Sentimentul de încredere
      • Sentimentul de competență
      • Sentimentul de apartenență
      • Sentimentul de putere
      • Sentimentul (existenței) unor limite
    • Mize
      • Mize sociale și afective
      • Mize motorii
      • Mize cognitive
      • Recomandări metodologice specifice
      • Adaptați‑vă așteptările la vârsta copiilor
      • Țineți cont de legătura de atașament
      • Provocați exprimarea simbolică a angoaselor fundamentale
      • Propuneți jocuri tradiționale cu efect simbolic
      • Fiți atent la imaginea corpului
      • Fiți atent la nevoile de coerență, de regularitate
      • Solicitați cogniția socială (teoria minții)
      • Sprijiniți percepția genului feminin și masculin
      • Adaptați‑vă intervențiile la limbajul tonic
      • Asumați‑vă rolul de expert și de garant al legii
      • Observați și recunoașteți copiii
      • Garantați exprimarea plăcerii
      • Dezvoltați altruismul, întrajutorarea, cooperarea
      • Interveniți într‑o manieră adecvată în conflicte
      • Provocați imitația
      • Dezvoltați sentimentul că este unic
      • Reflectați
    • Căi de acțiune
      • Material
      • Situații motrice
        • Jocuri spontane
        • Provocări individuale
        • Provocări cooperative
        • Jocuri în cerc și jocuri însoțite de cântec
        • Jocuri cooperative
        • Jocuri tradiționale colective
        • Jocuri de tipul „fiecare, pe rând“
        • Creații personale
      • Situații de conștientizare
    • Observarea competențelor transversale relaționale
  • (Psiho)motricitate, învățare școlară și nevoi speciale
    • (Psiho)motricitate și învățare școlară
      • Recomandări metodologice
      • Două exemple de învățare școlară
        • Învățarea în domeniul matematicii
        • Învățarea în domeniul limbii materne
    • (Psiho)motricitate și nevoi speciale
      • Observare, analiză, prevenție, compensare
      • Întârzieri motorii, dispraxii
        • Întârzieri motorii
        • Dispraxiile
      • Tulburări de atenție, impulsivitate, hiperactivitate
        • Tulburări de atenție
        • Impulsivitatea
        • Hiperactivitate motrică și intelectuală
        • Tulburarea de deficit de atenție cu sau fără hiperactivitate
        • Câteva modalități de diferențiere
      • Dislexie, discalculie, dificultăți grafice
        • Dislexia
        • Discalculia
      • Concluzie
  • Didactica (psiho)motricității
    • Urmăriți competențe
    • Alegeți și organizați spațiile
    • Alegeți și organizați materialul
    • Organizați, supervizați, garantați siguranța momentelor de recreație
    • Gândiți-vă la tranziții
      • Când să le folosim?
      • Cum să le alegem?
    • Ritualizați ședințele
    • Alegeți un mod de organizare
      • Ședința „dirijată“ de activități colective
        • Desfășurare
      • Ședință sub formă de „ateliere liber alese“ sau „parcursuri liber alese“
      • Ședință sub formă de „ateliere prin rotație“
      • Ședința sub formă de „parcursuri orientate“
      • Ședința de tip Aucouturier
    • Alegeți și organizați situațiile motrice
      • Jocurile spontane inițiate de către copil: jocurile liber alese
        • Caracteristici
        • Cum să le prezentăm?
      • Jocurile provocate și dirijate
        • Caracteristici
        • Cum le prezentăm?
        • Provocările colective
        • Jocurile colective
        • Jocuri în cerc, numărători, jocuri cântate, cântece dansate, refrene ritmate
    • Creați și faceți să evolueze situațiile, jucându-vă cu diferite variabile
    • Garantați organizarea, siguranța, legea
      • În deschiderea ședinței
        • Expuneți, într‑o primă fază, drepturile
        • Expuneți pe urmă îndatoririle și limitele
      • Pe parcursul ședinței
        • Organizați adunări eficace
          • Supravegheați pentru a garanta securitatea
        • Interveniți în cazul unei agresiuni
        • Fiți o prezență discretă și liniștitoare pentru a garanta relația
        • Adoptați limbajul corporal adecvat
    • Țineți companie copilului care învață
      • Garantați exprimarea plăcerii
      • Provocați creativitatea motrică
      • Acceptați repetițiile
      • Interveniți în caz de fixitate (funcțională)
      • Orientați conștientizarea spre competențele urmărite
      • Observați copiii
      • Recunoașteți copiii pornind de la observație
        • Recunoașteți acțiunile copiilor
        • Recunoașteți cererile copiilor
        • Recunoașteți emoțiile copiilor
    • Adaptați situațiile la vârsta copiilor
  • Instrumente
    • Competențe de solicitat și de urmărit
    • Situații motrice
    • Situații de jocuri spontane
    • Numărători și jocuri cu degetele
    • Cântece în cerc / hore și jocuri cântate
    • Origami
    • Jocuri tradiționale colective
      • Jocuri de orientare
      • Jocuri de alergare
      • Jocuri de ștafetă
      • Jocuri de apropiere
      • Jocuri de urmărire și jocuri de‑a pisica
      • Jocuri de reflexe, jocuri de abilități
      • Jocuri de opoziție și de complicitate
      • Jocuri de schimb fără încălcarea teritoriului
      • Jocuri teatrale
      • Jocuri cu parașuta
      • Jocuri acvatice
    • Ședințe de activități colective
    • Ședințe sub formă de ateliere prin rotație
      • Ședința 1:4 ateliere
      • Ședința 2:5 ateliere
      • Ședința 3:2 ateliere
    • Ședințe sub formă de parcurs orientat
    • Ședințe sub formă de parcurs liber ales
      • Ședința 1
      • Ședința 2
    • Ședințe de tip Aucouturier
    • Grile de observație
      • Grila de observație 1
      • Grila de observație 2
      • Grilă de evaluare a ședințelor
    • Schemă de pregătire
    • Instrumente de planificare și diferențiere
  • Concluzie
  • Bibliografie
  • Discografie
  • Site-uri internet
  • Indexul situațiilor motrice
  • ANEXA ediției în limba română: Cântece cu degetele și cu alte părți ale corpului