0 titluri

Tel: 0722.940.581

  1. Acasă
  2. Cărţi: Religie
  3. Istoria credinţelor şi ideilor religioase. Vol. 1
Carte

Istoria credinţelor şi ideilor religioase. Vol. 1

Istoria credinţelor şi ideilor religioase. Vol. 1. Editura Polirom
CumpărDetalii carte

De la epoca de piatră la misterele din Eleusis

Autor(i): Mircea Eliade
Editura: Polirom
Anul apariţiei: 2011
Pagini: 424 (15x23 cm)
Preţ: 62,95 Lei
Disponibilitate: în 7-14 zile

Monumentala lucrare „Istoria credinţelor şi ideilor religioase“ explorează originea şi semnificaţiile divinităţilor şi riturilor din diferite epoci şi regiuni ale lumii, punând în evidenţă, după cum afirma autorul însuşi, „unitatea fundamentală a fenomenelor religioase şi, în acelaşi timp, noutatea inepuizabilă a expresiilor lor“.

Primul volum al „Istoriei credinţelor şi ideilor religioase“ studiază comportamentele magico-religioase ale oamenilor preistorici, religiile mesopotamiene şi ale Egiptului antic, cele din vechiul Israel, religia indo-europenilor, credinţele Indiei înainte de Buddha, religiile greacă şi iraniana, până la cultul lui Dionysos.

Mircea Eliade a reuşit ca nimeni altul să ofere publicului occidental date despre religiile „primitive“ ale Orientului. Toţi cei interesaţi de marea aventură umană vor găsi în „Istoria credinţelor şi ideilor religioase“ să noi informaţii şi noi unghiuri de abordare.

New York Times Book Review

Cuprinsul cărţii: „Istoria credinţelor şi ideilor religioase. Vol. 1“

  • Lista abrevierilor
  • Prefaţă la traducerea Românească
  • Cuvânt înainte
  • La început… Comportamente magico-religioase ale paleantropilor
    • Orientatio. Unelte de făcut unelte. „Domesticirea“ focului
    • „Opacitatea“ documentelor preistorice
    • Semnificaţiile simbolice ale mormintelor
    • Controverse în jurul depozitelor de oase
    • Picturile rupestre: imagini sau simboluri?
    • Prezenţa feminină
    • Rituri, gândire şi imaginaţie la vânătorii paleolitici
  • Cea mai îndelungată revoluţie: descoperirea agriculturii. Mezoliticul şi neoliticul
    • Un Paradis pierdut
    • Lucru, tehnologie şi lumi imaginare
    • Moştenirea de la vânătorii din paleolitic
    • Cultivarea plantelor alimentare. Mituri de origine
    • Femeia şi vegetaţia. Spaţiu sacru şi reînnoirea periodică a Lumii
    • Religii neolitice în Orientul Apropiat
    • Edificiul spiritual al neoliticului
    • Contextul religios al metalurgiei: mitologia epocii fierului
  • Religiile mesopotamiene
    • „Istoria începe în Sumer…“
    • Omul în faţa zeilor săi
    • Primul mit al Potopului
    • Coborârea în Infern: Inanna şi Dumuzi
    • Sinteza sumero-akkadiană
    • Crearea Lumii
    • Sacralitatea suveranului mesopotamian
    • Ghilgameş în căutarea nemuririi
    • Destinul şi zeii
  • Idei religioase şi crize politice în Egiptul antic
    • Miracolul de neuitat: „Prima Oară…“
    • Teogonii şi cosmogonii
    • Răspunderile unui zeu întrupat
    • Ascensiunea Faraonului la Cer
    • Osiris, zeul asasinat
    • Sincopa: anarhie, disperare şi „democratizarea“ vieţii de dincolo de mormânt
    • Teologia şi politica „solarizării“
    • Akhenaton sau Reforma ratată
    • Sinteza finală: asocierea Ra-Osiris
  • Megaliţi, temple, centre ceremoniale: Occidentul Europei, regiunea Mediteranei, valea Indusului
    • Piatra şi banana
    • Centre ceremoniale şi construcţii megalitice
    • „Enigma megaliţilor“
    • Etnografie şi preistorie
    • Primele oraşe din India
    • Concepţii religioase protoistorice şi paralelele lor în hinduism
    • Creta: grote sacre, labirinturi, zeiţe
    • Trăsături caracteristice ale religiei minoice
    • Continuitatea structurilor religioase preelenice
  • Religiile hitiţilor şi ale canaaneenilor
    • Simbioză anatoliană şi sincretism hitit
    • „Zeul care dispare“
    • Învingerea Dragonului
    • Kumarbi şi suveranitatea
    • Conflicte între generaţii divine
    • Un panteon canaanean: Ugarit
    • Baal câştigă suveranitatea şi triumfă asupra Dragonului
    • Palatul lui Baal
    • Baal se confruntă cu Mot: moartea şi reîntoarcerea la viaţă
    • Viziunea religioasă canaaneană
  • „Când Israel era copil…“
    • Primele două capitole din Geneză
    • Paradisul pierdut. Cain şi Abel
    • Înainte şi după Potop
    • Religia Patriarhilor
    • Avraam, „Tatăl credinţei“
    • Moise şi ieşirea din Egipt
    • „Eu sunt cel ce sunt“
    • Religia sub Judecători: prima fază a sincretismului
  • Religia indo-europenilor. Zeii vedici
    • Protoistoria indo-europenilor
    • Primul panteon şi vocabularul religios comun
    • Ideologia tripartită indo-europeană
    • Arienii în India
    • Varuna, divinitate primordială: Devii şi Asurii
    • Varuna: Rege Universal şi „magician“; „rta“ şi „maya“
    • Şerpi şi Zei. Mitra, Aryaman, Aditi
    • Indra, învingător şi demiurg
    • Agni, preotul Zeilor: foc sacrificial, lumină, inteligenţă
    • Zeul Soma şi băutura „nemuririi“
    • Cei doi Mari Zei din epoca vedică: Rudra-Shiva şi Vishnu
  • India înainte de Gautama Buddha: de la sacrificiul cosmic la suprema identitate Atman-Brahman
    • Morfologia ritualurilor vedice
    • Sacrificiile supreme: „asvamedha“ şi „puruşamedha“
    • Structura iniţiatică a ritualurilor: consacrarea (diksha), ungerea regelui (rajasuya)
    • Cosmogonii şi metafizică
    • Doctrina Sacrificiului în textele Brahmana
    • Eshatologie: identificarea cu Prajapati prin sacrificiu
    • „Tapas“: tehnică şi dialectică a vieţii austere
    • Asceţi şi extatici: „muni“, „vratya“
    • Upanişadele şi căutările rishilor: cum să ne eliberăm de „roadele“ actelor noastre
    • Identitatea „Atman“ - Brahman şi experienţa „luminii interioare“
    • Cele două modalităţi ale lui Brahman şi misterul lui Atman, „captiv“ în Materie
  • Zeus şi religia greacă
    • Teogonie şi lupte între generaţii divine
    • Triumful şi suveranitatea lui Zeus
    • Mitul seminţiilor primordiale. Prometeu Pandora
    • Consecinţele sacrificiului primordial
    • Omul şi destinul. Semnificaţia „bucuriei de a trăi“
  • Olimpienii şi eroii
    • Marele zeu decăzut şi fierarul-vrăjitor: Poseidon şi Hefaistos
    • Apollon: contradicţiile reîmpăcate
    • Oracole şi purificare
    • De la „viziune“ la cunoaştere
    • Hermes, „însoţitorul omului“
    • Zeiţele I: Hera, Artemis
    • Zeiţele II: Atena, Afrodita
    • Eroii
  • Misterele din Eleusis
    • Mitul: Persephone în Infern
    • Iniţierile: ceremonii publice şi ritualuri secrete
    • Pot fi cunoscute Misterele?
    • „Secrete“ şi „Mistere“
  • Zarathustra şi religia iraniană
    • Enigmele
    • Viaţa lui Zarathustra: istorie şi mit
    • Extaz şamanic?
    • Revelaţia lui Ahura Mazda: omul e liber să aleagă între bine şi rău
    • „Transfigurarea“ lumii
    • Religia Ahemenizilor
    • Regele iranian şi sărbătoarea Anului Nou
    • Problema Magilor Sciţii
    • Aspecte noi în mazdeism: cultul Haomei
    • Exaltarea zeului Mithra
    • Ahura Mazda şi sacrificiul eshatologic
    • Călătoria sufletului după moarte
    • Învierea corpurilor
  • Religia lui Israel în epoca regilor şi a profeţilor
    • Regalitatea: apogeul sincretismului
    • Iahve şi creatura sa
    • Iov, dreptul pus la încercare
    • Vremea profeţilor
    • Amos ciobanul; Osea-cel-neiubit
    • Isaia: „o rămăşiţă din Israel“ se va întoarce
    • Făgăduinţa dată lui Ieremia
    • Căderea Ierusalimului; misiunea lui Iezechiel
    • Valorizarea religioasă a „terorii istoriei“
    • Dionysos sau beatitudinile regăsite
    • Epifanii şi ocultări ale unui zeu „de-două-ori-născut“
    • Arhaismul câtorva sărbători publice
    • Euripide şi cultul orgiastic dionisiac
    • Când grecii redescoperă prezenţa Zeului…
  • Tabloul problemelor
  • Bibliografii critice
  • Index