Istoria credințelor și ideilor religioase. Vol. 2
De la Gautama Buddha până la triumful creștinismului
Autor(i): Mircea EliadeEditura: Polirom
Anul apariţiei: 2011
Pagini: 448 (15x23 cm)
Preţ: 69,00 Lei
Disponibilitate: în stoc
Monumentala lucrare „Istoria credințelor și ideilor religioase“ explorează originea și semnificațiile divinităților și riturilor din diferite epoci și regiuni ale lumii, punând în evidență, după cum afirma autorul însuși, „unitatea fundamentală a fenomenelor religioase și, în același timp, noutatea inepuizabilă a expresiilor lor“.
Volumul al doilea al „Istoriei credințelor și ideilor religioase“ prezintă religiile Chinei antice, brahmanismul și hinduismul, budismul, religia romană, religiile celtice și germanice, iudaismul, religiile epocii elenistice și cele iraniene, până la apariția creștinismului.
Mircea Eliade a reușit ca nimeni altul să ofere publicului occidental date despre religiile „primitive“ ale Orientului. Toți cei interesați de marea aventură umană vor găsi în „Istoria credințelor și ideilor religioase“ noi informații și noi unghiuri de abordare.
Cuprinsul cărţii: „Istoria credințelor și ideilor religioase. Vol. 2“
- Lista abrevierilor
- Abrevierile principalelor opere citate
- Cuvânt înainte
- Religiile din China Antică
- Brahmanism și hinduism: primele filosofii și tehnici ale salvării
- „Totul e suferință…“
- Metode vizând „trezirea“ supremă
- Istoria ideilor și cronologia textelor
- Vedanta presistematică
- Spiritul după Samkhya-Yoga
- Sensul Creației: de a ajuta la eliberarea Spiritului
- Semnificația eliberării
- Yoga: concentrarea asupra unui singur obiect
- Tehnicile Yoga
- Rolul lui Dumnezeu
- Samadhi și „puterile miraculoase“
- Eliberarea finală
- Buddha și contemporanii săi
- Prințul Siddhartha
- Marea Plecare
- „Trezirea“. Propovăduirea Legii
- Schisma lui Devadatta. Ultimele convertiri. Buddha intră în parinirvana
- Mediul religios: asceții rătăcitori
- Mahavira și „Salvatorii Lumii“
- Doctrinele și practicile jaina
- Secta Ajivika și atotputernicia „destinului“
- Mesajul lui Buddha: de la teroarea eternei reîntoarceri la beatitudinea absolutului
- Omul rânit de o săgeată otrăvită
- Cele patru „Adevăruri Nobile“ și „Calea de Mijloc“
- Impermanența lucrurilor și doctrina anatta
- Calea care duce către Nirvana
- Tehnici de meditare și iluminarea lor prin „înțelepciune“
- Paradoxul Incondiționatului
- Religia romană: de la origini pănd la procesul bacchanaliilor (~186 d.Ch.)
- Romulua și victima sacrificială
- „Istoricizarea“ miturilor indo-europene
- Caracterele specifice ale religiozității romane
- Cultul casnic: Penații, Larii, Manii
- Sacerdoți, auguri și confrerii religioase
- Jupiter, Marte, Quirinus și triada capitolină
- Etruscii: enigme și ipoteze
- Crize și catastrofe: de la suzeranitatea galică la cel de-al doilea război punic
- Celți, germani, traci și geți
- Persistența elementelor preistorice
- Moștenirea indo-europeană
- Se poate reconstitui panteonul celtic?
- Druizii și învățătura lor ezoterică
- Yggdrasill și cosmogonia vechilor germani
- Asenii și Vanii. Odhin și atributele sale „șamanice“
- Războiul, extazul și moartea
- Asenii: Tyr, Thorr, Baldr
- Zeii Vani; Loki; Sfârșitul Lumii
- Tracii, „Marii Anonimi“ ai istoriei
- Zalmoxis și „imortalizarea“
- Orfeu, Pitagora și noua eshatologie
- Miturile lui Orfeu: cithared și „întemeietor de inițieri“
- Teogonie și antropologie orfică: transmigrația și imortalitatea sufletului
- Noua eshatologie
- Platon, Pitagora și orfismul
- Alexandru cel Mare și cultura elenistică
- Istoria budismului de la Mahakasyapa la Nagarjuna
- Budismul până la prima schismă
- Între Alexandru cel Mare și Ashoka
- Tensiuni doctrinare și sinteze noi
- „Calea Bodhisattva-șilor
- Nagarjuna și doctrina vacuității universale
- Jainismul după Mahavira: erudiție, cosmologie, soteriologie
- Sinteza hinduistă: Mahabharata și Bhagavad-Gita
- Lupta de optsprezece zile
- Războiul eshatologic și Sfârșitul Lumii
- Revelația lui Krishna
- „A renunța la roadele faptelor tale“
- „Separare“ și „totalizare“
- Suferințele iudeilor: de la apocalipsă la exaltarea Torei
- Începuturile eshatologiei
- Agheu și Zaharia, profeți eshatologici
- Așteptarea Regelui mesianic
- Spre desăvârșirea legalismului
- Personificarea înțelepciunii divine
- De la disperare la o nouă teodicee: Koheleth-ul și Eclesiasticul
- Primele Apocalipse: Daniel și Întâiul Enoch
- Unica speranță: Sfârșitul Lumii
- Reacția fariseilor: exaltarea Torei
- Sincretism și creativitate în epoca elenistică: promisiunea mântuirii
- „Religiile de Mistere“
- Dionysos mistic
- Attis și Cybele
- Isis și Misterele egiptene
- Revelația lui Hermes Trismegistul
- Aspecte inițiatice ale hermetismului
- Alchimia elenistică
- Noi sinteze iraniene
- Orientări religioase sub Arsacizi (~247 î.Hr. - 220 d.Hr.)
- Zurvan și originea Răului
- Funcția eshatologică a Timpului
- Cele două Creații: menok și getik
- De la Gayomart la SaoSyant
- Misterele lui Mithra
- „Dacă creștinismul ar fi fost oprit…“
- Nașterea creștinismului
- Un evreu obscur“: Iisus din Nazaret
- Vestirea Cea Bună: împărăția lui Dumnezeu e aproape
- Nașterea Bisericii
- Apostolul neamurilor
- Esenienii la Qumran
- Distrugerea Templului: întârzierea parousiei
- Păgânism, creștinism și gnoză în epoca imperială
- Jam redit et Virgo…
- Tribulațiile unei religio illicita
- Gnoza creștină
- Delimitările gnosticismului
- De la Simon Magul la Valentin
- Mituri, imagini și metafore gnostice
- Paracletul martirizat
- Gnoza maniheeană
- Marele Mit: căderea și răscumpărarea sufletului divin
- Dualismul absolut ca mysterium tremendum
- Crepusculul zeilor
- Erezii și ortodoxie
- Crucea și Arborele Vieții
- Spre „creștinismul cosmic“
- Avântul teologiei
- Între Sol Invictus și in hoc signo vinces
- Autobuzul care se oprește la Eleusis…
- Tabloul problemelor
- Bibliografii critice
- Index