0 titluri

Tel: 0722.940.581

  1. Acasă
  2. Cărţi: Religie
  3. Cărţi: Ştiinţă şi religie
  4. Religii, valori şi experienţe de vârf
Carte

Religii, valori şi experienţe de vârf

Religii, valori şi experienţe de vârf. Editura
CumpărDetalii carte

Autor(i): Abraham H. Maslow
Editura: Trei
Colecţia: Psihologie-Psihoterapie
Anul apariţiei: 2014
Pagini: 144 (13x20 cm)
Preţ: 29,00 Lei
Disponibilitate: în 7-14 zile

  • Cum pot fi înţelese experienţele intense în care predomină sentimentul că orizonturi nelimitate se deschid, că eşti mai puternic şi mai neajutorat decât ai fost vreodată, că nu ştii când a trecut timpul şi ceva important s-a întâmplat şi te-a transformat – stări trăite uneori de îndrăgostiţi, de părinţi sau care apar în experienţa orgasmică, în momentele de creativitate, de insight terapeutic, în faţa unei opere de artă?
  • Sunt diferite de experienţele religioase?
  • Prăpastia dintre religie şi ştiinţă este de netrecut?

În volumul de faţă, Maslow examinează legăturile dintre ştiinţă, religie, experienţe mistice, cogniţie şi valori, respingând ideea că religia organizată ar fi singurul izvor al virtuţilor şi valorilor umane.

Maslow consideră că experienţele de vârf nu sunt specifice doar emisarilor aleşi ai lui Dumnezeu, ci fiecărui om, fiind esenţiale pentru o mai bună înţelegere a unui aspect cu deosebire „uman“ al existenţei – nevoia de actualizare a sinelui.

Cei mai mulţi oameni pierd sau uită experienţa subiectiv religioasă şi redefinesc Religia ca fiind o serie de obiceiuri, comportamente, dogme şi forme care, la extrem, devin întru totul legaliste şi birocratice, goale, convenţionale şi, în cel mai pur sens al cuvântului, antireligioase.

Experienţa mistică, iluminarea, marea trezire, alături de prorocul charismatic care a iniţiat întregul proces, sunt uitate, pierdute sau transformate în opusul lor. În cele din urmă, la nivelul Religiei organizate, bisericile pot deveni marii duşmani ai experienţei religioase şi ai celui ce trăieşte experienţa religioasă.

Abraham H. Maslow

Recunoaşterea acestor experienţe ca experienţe-scop, şi nu experienţe-mijloc, reprezintă un alt aspect. Printre altele, demonstrează celui care are experienţa că există în lume scopuri, că există lucruri sau obiecte sau experienţe la care merită să aspiri, care sunt valoroase în sine. Chiar acest lucru este o respingere a enunţului că viaţa şi trăirea ar fi lipsite de sens. Cu alte cuvinte, experienţele de vârf sunt o parte a definiţiei operaţionale a enunţului că „viaţa merită trăită“ sau „viaţa are sens“.

Abraham H. Maslow

Cuprinsul cărţii: „Religii, valori şi experienţe de vârf“

  • Introducerea editorului
  • Prefaţă
  • I. Introducere
  • II. Ştiinţă dihotomizată şi religie dihotomizată
  • III. Experienţa „fundamental religioasă“ sau „transcendentă“
  • IV. Pericole organizaţionale pentru experienţe transcendente
  • V. Speranţa, scepticismul şi natura mai înaltă a omului
  • VI. Ştiinţa şi liberalii religioşi şi nonteiştii
  • VIII. Concluzii
  • Anexe
    • Aspecte religioase ale experienţelor de vârf
    • A treia psihologie
    • Formulări etnocentrice ale experienţelor de vârf
    • Care este validitatea cunoaşterii obţinute în experienţele de vârf?
    • Prefaţă la New knowledge in human values (Noua cunoaştere a valorilor umane)
    • Comunicări rapsodice, izomorfice
    • Valorile-F ca descrieri ale percepţiei din experienţele de vârf
    • Motive naturale pentru a prefera valorile de dezvoltare în defavoarea valorilor de regresie în condiţii bune
    • Un exemplu de analiză-F
  • Bibliografie