Comunicarea eficientă
Autor(i): Prof. dr. Ion-Ovidiu Pânișoară,
Editura: Polirom
Colecţia: Științele educației
Anul apariţiei: 2008
Pagini: 432 (16x23 cm)
Preţ: 59,95 Lei
Disponibilitate: în stoc
Editura: Polirom
Colecţia: Științele educației
Anul apariţiei: 2008
Pagini: 432 (16x23 cm)
Preţ: 59,95 Lei
Disponibilitate: în stoc
Prin comunicare, omul modern se analizează pe sine și analizează pe cei cu care se află în interacțiune și – în ultimă instanță – poate găsi un mod propriu de investigare a lumii care îl înconjoară. Cartea „Comunicarea eficientă“ vine în sprijinul unui spectru larg de utilizatori: studenți, cadre didactice, manageri, formatori, traineri din organizații etc. Însă, dincolo de această sferă a profesioniștilor din aria comunicării, cartea de față urmărește integrarea fiecărui cititor într-un demers de profesionalizare a comunicării, proces cerut de către societatea contemporană.
Pe scurt din cuprinsul cărții:
- Definiții, modele și teorii ale comunicării
- Formele comunicării
- Bariere în comunicare și aspecte privind eficienta comunicării
- Prezentarea și ascultarea eficiente
- Conflictul – dimensiune esențială a comunicării
- Tactici folosite în conflict. Negocierea și medierea
- Comunicarea în cadrul grupului
- Procese de grup. Analize educaționale
- Conducerea (leadership-ul) și rolurile în cadrul grupului
- Tehnologia comunicării educaționale. Comunicarea în grup prin metodele de interacțiune
Cuprinsul cărţii: „Comunicarea eficientă“
- Prefață la ediția a III-a
- Definiții, modele și teorii ale comunicării
- Preliminarii
- De la definiții la modele ale comunicării
- Teorii ale comunicării
- Principii și funcții ale comunicării. Competența de comunicare.
- Rezumat
- Exerciții și teme de reflecție
- Scenariu: Probleme de comunicare
- Întrebări
- Elemente componente ale comunicării
- Emițătorul și receptorul – o perspectivă interacțională
- Mesajul – element cheie al comunicării
- Feedback, canal și context în comunicare
- Rezumat
- Exerciții și teme de reflecție
- Scenariu: Managerul străin
- Întrebări
- Formele comunicării
- Tipologie
- Comunicarea verticală și orizontală – o perspectivă comunicațională
- Comunicarea intrapersonală
- Comunicarea verbală și nonverbală
- Comunicarea verbală
- Paralimbajul
- Comunicarea nonverbală
- Metacomunicarea
- Rezumat
- Exerciții și teme de reflecție
- Scenariu: Conferința
- Întrebări
- Scenariu: Gatekeeper-ul
- Întrebări
- Scenariu: Sala de clasă
- Întrebări
- Bariere în comunicare și aspecte privind eficiența comunicării
- Rezumat
- Exerciții și teme de reflecție
- Scenariu: Directorul general și angajații
- Întrebări
- Prezentarea și ascultarea eficiente
- Prezentarea eficientă
- Prezentarea informativă
- Prezentarea persuasivă
- Proiectarea unei prezentări și teoria haosului
- Ascultarea eficientă
- Ameliorarea ascultării și metoda socratică
- Rezumat
- Exerciții și teme de reflecție
- Scenariu: Prezentarea ineficientă
- Întrebări
- Prezentarea eficientă
- Conflictul – dimensiune esențială a comunicării
- Conflictul. Perspective de analiză.
- Conflictul. Caracterizare generală.
- Tipologia conflictului
- Argumente pentru un model al procesului conflictului
- Rezumat
- Exerciții și teme de reflecție
- Scenariu: Departamentul de vânzări
- Întrebări
- Provocarea și rezolvarea conflictelor
- Strategii de provocare / stimulare a conflictului
- Strategii de prevenire a conflictului
- Strategii de reducere a conflictului
- Strategii de rezolvare a conflictului
- Rezumat
- Exerciții și teme de reflecție
- Scenariu: Moderatorul
- Întrebări
- Tactici folosite în conflict. Negocierea și medierea.
- Tactici folosite în conflict
- Negocierea
- Medierea
- Rezumat
- Exerciții și teme de reflecție
- Scenariu: Negociere eșuată: șmecherii și tocilarii
- Întrebări
- Scenariu: Mediere eșuată: încălcarea teritoriului
- Întrebări
- Comunicarea în cadrul grupului
- Ce este grupul? Apariția și dizolvarea grupului.
- Caracteristicile grupului
- Rezumat
- Exerciții și teme de reflecție
- Scenariu: Eterogen sau omogen?
- Întrebări
- Procese de grup. Analize educaționale.
- Coeziune și devianță în cadrul grupului. Repere metodologice.
- Presiunea spre uniformitate în grup – noi valențe în câmpul comunicării
- Normele de grup și conformarea membrilor
- Cooperare și competiție în grup
- Rezumat
- Exerciții și teme de reflecție
- Scenariu: Testează regula
- Întrebări
- Scenariu: Cooperare și competiție
- Întrebări
- Conducerea (leadership-ul) și rolurile în cadrul grupului
- Leadership și comunicare
- Teorii privitoare la conducere (leadership)
- Stiluri de conducere
- Rolurile și jucarea acestora de către membrii grupului
- Rezumat
- Exerciții și teme de reflecție
- Scenariu: Identificați rolurile!
- Întrebări
- Leadership și comunicare
- Dezvoltarea grupului în direcția construirii echipei
- Metoda construirii de echipă (team building)
- Câteva elemente privind predarea în echipă (team teaching)
- Gândirea de grup (groupthinking)
- Rezumat
- Exerciții și teme de reflecție
- Scenariu: Gândirea de grup – școala cea mai bună
- Întrebări
- Tehnologia comunicării educaționale. Comunicarea în grup prin metodele de interacțiune.
- Metode centrate pe analiza fenomenului, producerea ideilor și rezolvarea de probleme
- Metode de analiză
- Tehnici de prioritizare
- Analiza SWOT
- Restructurarea valorică
- Tehnica CATWOE
- Tehnica fishboning
- Analiza cauzelor și consecințelor
- Metoda copacului cu eroori
- Analizele segmentelor de decizie interactivă (AIDA)
- Cardurile cu sarcini (task cards)
- Analiza câmpurilor de forță
- Diagrama Venn
- Harta kinestezică
- Recensământul problemelor
- Tehnica grupului nominal
- Metoda imunizării
- Tehnica analizei sistemice
- Tehnica „sus și jos“
- Tehnicile de exagerare
- Metode centrate pe producerea ideilor
- Învățarea prin categorisire
- Metoda concasării
- Cubul
- Tehnica bisocierii
- Ingineria valorii
- Metoda mănunchiului de banane (Bounces of bannanans)
- Brainstorming-ul
- Tehnica galaxiilor
- Tehnica nucleului
- Brainwriting-ul
- Listarea atributelor
- Metoda divizării
- Examinarea granițelor
- Tehnica votării anonime
- Metode centrate pe rezolvarea problemelor
- Problematizarea
- Metoda rezolvării creative de probleme
- Tehnica PIPS (Phase of Integrated Prblem Solving)
- Tehnică: Oferta de 100 de Lire
- Metode de analiză
- Metode centrate pe reflecție, observare și acțiune
- Metode centrate pe reflecție
- Reflecția personală
- Învățarea folosind principiul lui Premak
- Matricea obținerii de date
- Jurnalul cu dublă intrare
- Tehnici de prospectivă
- Tehnica „Harta obstacolelor“
- Fișa personală
- Învățarea pe baza inteligenței emoționale. Dezvoltarea de sentimente în mediul de învățare.
- Analogiile
- Tehnica imaginării
- Metoda SINELG (Sistemul Interactiv de Notare pentru Eficientizarea Lecturii și a Gândirii)
- Metode centrate pe observație
- Observarea sistematică și independentă
- Metoda anchetei
- Tehnica Delphi
- Tehnica IIO (Intervievator - Intervievat - Observator)
- Metoda interacțiunii observate (fishbowl)
- Alte tehnici de fishbowl
- Grupul de aprofundare profesională
- Discuția panel
- Metoda reversului
- Metode centrate pe acțiune (reală sau simulată)
- Experimentul
- Tehnica IEI (Ipoteză - Experiment - Instruire)
- Autodirecționarea învățării
- Tehnica teatrului
- Jocul de rol
- Metoda jocului de rol
- Jocul strategiilor de gândire
- De la jocul de rol la dramatizarea creativă
- Tehnica scenariilor
- Rolestorming
- Metoda studiului de caz
- Tehnica minicazurilor
- Incidentul critic
- Simulările
- Instruirea programată
- Metode centrate pe reflecție
- Metode bazate pe utilizarea și dezvoltarea relaționărilor în cadrul grupului
- Metode bazate pe cooperare
- Învățarea cu ajutorul celuilalt
- Învățarea prin cooperare
- Metoda învățării cooperative
- Baza de date
- Tehnicile TGT și STAD
- Seminarul socratic
- Tehnica plusurilor și minusurilor
- Microgrupurile de mentorat
- Metoda mozaicului
- Predarea reflexivă
- Grupurile de discuție tutoriale
- Reuniunea Phillips 66
- Utilizarea conflictului în învățare
- Tehnici de competiție
- Controversa creativă
- Tehnica controversei decizionale
- Controversa rotativă
- Tehnica „dezbaterilor“
- Tehnica focus-group
- Turul galeriei
- Tehnica taberelor
- Metode privind dezvoltarea relaționărilor în cadrul grupului
- Exercițiile / jocurile de spargere a gheții
- Cercul „complimentelor“
- Definirea personală
- Tehnica „Obiecte găsite“
- Tehnica „Adevărat și fals“
- Metode bazate pe cooperare
- Metode centrate pe analiza fenomenului, producerea ideilor și rezolvarea de probleme
- Bibliografie
- Index