0 titluri

Tel: 0722.940.581

  1. Acasă
  2. Cărți: Dezvoltare personală
  3. Cărți: Comunicare
  4. Comunicarea eficientă
Carte

Comunicarea eficientă

Autor(i): Prof. dr. Ion-Ovidiu Pânișoară,
Editura: Polirom
Colecţia: Științele educației
Anul apariţiei: 2008
Pagini: 432 (16x23 cm)
Preţ: 59,95 Lei
Disponibilitate: în stoc

Prin comunicare, omul modern se analizează pe sine și analizează pe cei cu care se află în interacțiune și – în ultimă instanță – poate găsi un mod propriu de investigare a lumii care îl înconjoară. Cartea „Comunicarea eficientă“ vine în sprijinul unui spectru larg de utilizatori: studenți, cadre didactice, manageri, formatori, traineri din organizații etc. Însă, dincolo de această sferă a profesioniștilor din aria comunicării, cartea de față urmărește integrarea fiecărui cititor într-un demers de profesionalizare a comunicării, proces cerut de către societatea contemporană.

Ion-Ovidiu Panisoara

Pe scurt din cuprinsul cărții:

  • Definiții, modele și teorii ale comunicării
  • Formele comunicării
  • Bariere în comunicare și aspecte privind eficienta comunicării
  • Prezentarea și ascultarea eficiente
  • Conflictul – dimensiune esențială a comunicării
  • Tactici folosite în conflict. Negocierea și medierea
  • Comunicarea în cadrul grupului
  • Procese de grup. Analize educaționale
  • Conducerea (leadership-ul) și rolurile în cadrul grupului
  • Tehnologia comunicării educaționale. Comunicarea în grup prin metodele de interacțiune

Cuprinsul cărţii: „Comunicarea eficientă“

  • Prefață la ediția a III-a
  • Definiții, modele și teorii ale comunicării
    • Preliminarii
    • De la definiții la modele ale comunicării
    • Teorii ale comunicării
    • Principii și funcții ale comunicării. Competența de comunicare.
    • Rezumat
    • Exerciții și teme de reflecție
    • Scenariu: Probleme de comunicare
    • Întrebări
  • Elemente componente ale comunicării
    • Emițătorul și receptorul – o perspectivă interacțională
    • Mesajul – element cheie al comunicării
    • Feedback, canal și context în comunicare
    • Rezumat
    • Exerciții și teme de reflecție
    • Scenariu: Managerul străin
    • Întrebări
  • Formele comunicării
    • Tipologie
    • Comunicarea verticală și orizontală – o perspectivă comunicațională
    • Comunicarea intrapersonală
    • Comunicarea verbală și nonverbală
      • Comunicarea verbală
      • Paralimbajul
      • Comunicarea nonverbală
    • Metacomunicarea
    • Rezumat
    • Exerciții și teme de reflecție
    • Scenariu: Conferința
    • Întrebări
    • Scenariu: Gatekeeper-ul
    • Întrebări
    • Scenariu: Sala de clasă
    • Întrebări
  • Bariere în comunicare și aspecte privind eficiența comunicării
    • Rezumat
    • Exerciții și teme de reflecție
    • Scenariu: Directorul general și angajații
    • Întrebări
  • Prezentarea și ascultarea eficiente
    • Prezentarea eficientă
      • Prezentarea informativă
      • Prezentarea persuasivă
      • Proiectarea unei prezentări și teoria haosului
    • Ascultarea eficientă
      • Ameliorarea ascultării și metoda socratică
    • Rezumat
    • Exerciții și teme de reflecție
    • Scenariu: Prezentarea ineficientă
    • Întrebări
  • Conflictul – dimensiune esențială a comunicării
    • Conflictul. Perspective de analiză.
    • Conflictul. Caracterizare generală.
    • Tipologia conflictului
    • Argumente pentru un model al procesului conflictului
    • Rezumat
    • Exerciții și teme de reflecție
    • Scenariu: Departamentul de vânzări
    • Întrebări
  • Provocarea și rezolvarea conflictelor
    • Strategii de provocare / stimulare a conflictului
    • Strategii de prevenire a conflictului
    • Strategii de reducere a conflictului
    • Strategii de rezolvare a conflictului
    • Rezumat
    • Exerciții și teme de reflecție
    • Scenariu: Moderatorul
    • Întrebări
  • Tactici folosite în conflict. Negocierea și medierea.
    • Tactici folosite în conflict
    • Negocierea
    • Medierea
    • Rezumat
    • Exerciții și teme de reflecție
    • Scenariu: Negociere eșuată: șmecherii și tocilarii
    • Întrebări
    • Scenariu: Mediere eșuată: încălcarea teritoriului
    • Întrebări
  • Comunicarea în cadrul grupului
    • Ce este grupul? Apariția și dizolvarea grupului.
    • Caracteristicile grupului
    • Rezumat
    • Exerciții și teme de reflecție
    • Scenariu: Eterogen sau omogen?
    • Întrebări
  • Procese de grup. Analize educaționale.
    • Coeziune și devianță în cadrul grupului. Repere metodologice.
    • Presiunea spre uniformitate în grup – noi valențe în câmpul comunicării
    • Normele de grup și conformarea membrilor
    • Cooperare și competiție în grup
    • Rezumat
    • Exerciții și teme de reflecție
    • Scenariu: Testează regula
    • Întrebări
    • Scenariu: Cooperare și competiție
    • Întrebări
  • Conducerea (leadership-ul) și rolurile în cadrul grupului
    • Leadership și comunicare
      • Teorii privitoare la conducere (leadership)
      • Stiluri de conducere
    • Rolurile și jucarea acestora de către membrii grupului
    • Rezumat
    • Exerciții și teme de reflecție
    • Scenariu: Identificați rolurile!
    • Întrebări
  • Dezvoltarea grupului în direcția construirii echipei
    • Metoda construirii de echipă (team building)
    • Câteva elemente privind predarea în echipă (team teaching)
    • Gândirea de grup (groupthinking)
    • Rezumat
    • Exerciții și teme de reflecție
    • Scenariu: Gândirea de grup – școala cea mai bună
    • Întrebări
  • Tehnologia comunicării educaționale. Comunicarea în grup prin metodele de interacțiune.
    • Metode centrate pe analiza fenomenului, producerea ideilor și rezolvarea de probleme
      • Metode de analiză
        • Tehnici de prioritizare
        • Analiza SWOT
        • Restructurarea valorică
        • Tehnica CATWOE
        • Tehnica fishboning
        • Analiza cauzelor și consecințelor
        • Metoda copacului cu eroori
        • Analizele segmentelor de decizie interactivă (AIDA)
        • Cardurile cu sarcini (task cards)
        • Analiza câmpurilor de forță
        • Diagrama Venn
        • Harta kinestezică
        • Recensământul problemelor
        • Tehnica grupului nominal
        • Metoda imunizării
        • Tehnica analizei sistemice
        • Tehnica „sus și jos“
        • Tehnicile de exagerare
      • Metode centrate pe producerea ideilor
        • Învățarea prin categorisire
        • Metoda concasării
        • Cubul
        • Tehnica bisocierii
        • Ingineria valorii
        • Metoda mănunchiului de banane (Bounces of bannanans)
        • Brainstorming-ul
        • Tehnica galaxiilor
        • Tehnica nucleului
        • Brainwriting-ul
        • Listarea atributelor
        • Metoda divizării
        • Examinarea granițelor
        • Tehnica votării anonime
      • Metode centrate pe rezolvarea problemelor
        • Problematizarea
        • Metoda rezolvării creative de probleme
        • Tehnica PIPS (Phase of Integrated Prblem Solving)
        • Tehnică: Oferta de 100 de Lire
    • Metode centrate pe reflecție, observare și acțiune
      • Metode centrate pe reflecție
        • Reflecția personală
        • Învățarea folosind principiul lui Premak
        • Matricea obținerii de date
        • Jurnalul cu dublă intrare
        • Tehnici de prospectivă
        • Tehnica „Harta obstacolelor“
        • Fișa personală
        • Învățarea pe baza inteligenței emoționale. Dezvoltarea de sentimente în mediul de învățare.
        • Analogiile
        • Tehnica imaginării
        • Metoda SINELG (Sistemul Interactiv de Notare pentru Eficientizarea Lecturii și a Gândirii)
      • Metode centrate pe observație
        • Observarea sistematică și independentă
        • Metoda anchetei
        • Tehnica Delphi
        • Tehnica IIO (Intervievator - Intervievat - Observator)
        • Metoda interacțiunii observate (fishbowl)
        • Alte tehnici de fishbowl
        • Grupul de aprofundare profesională
        • Discuția panel
        • Metoda reversului
      • Metode centrate pe acțiune (reală sau simulată)
        • Experimentul
        • Tehnica IEI (Ipoteză - Experiment - Instruire)
        • Autodirecționarea învățării
        • Tehnica teatrului
        • Jocul de rol
        • Metoda jocului de rol
        • Jocul strategiilor de gândire
        • De la jocul de rol la dramatizarea creativă
        • Tehnica scenariilor
        • Rolestorming
        • Metoda studiului de caz
        • Tehnica minicazurilor
        • Incidentul critic
        • Simulările
        • Instruirea programată
    • Metode bazate pe utilizarea și dezvoltarea relaționărilor în cadrul grupului
      • Metode bazate pe cooperare
        • Învățarea cu ajutorul celuilalt
        • Învățarea prin cooperare
        • Metoda învățării cooperative
        • Baza de date
        • Tehnicile TGT și STAD
        • Seminarul socratic
        • Tehnica plusurilor și minusurilor
        • Microgrupurile de mentorat
        • Metoda mozaicului
        • Predarea reflexivă
        • Grupurile de discuție tutoriale
        • Reuniunea Phillips 66
      • Utilizarea conflictului în învățare
        • Tehnici de competiție
        • Controversa creativă
        • Tehnica controversei decizionale
        • Controversa rotativă
        • Tehnica „dezbaterilor“
        • Tehnica focus-group
        • Turul galeriei
        • Tehnica taberelor
      • Metode privind dezvoltarea relaționărilor în cadrul grupului
        • Exercițiile / jocurile de spargere a gheții
        • Cercul „complimentelor“
        • Definirea personală
        • Tehnica „Obiecte găsite“
        • Tehnica „Adevărat și fals“
  • Bibliografie
  • Index