0 titluri

Tel: 0722.940.581

  1. Acasă
  2. Cărţi: Dezvoltare personală
  3. Cărţi: Comunicare
  4. Comunicarea eficientă
Carte

Comunicarea eficientă

Comunicarea eficientă. Editura Polirom
CumpărDetalii carte

Autor(i): Prof. dr. Ion-Ovidiu Pânişoară
Editura: Polirom
Anul apariţiei: 2008
Pagini: 432 (16x23 cm)
Preţ: 49,95 Lei
Disponibilitate: în stoc

Prin comunicare, omul modern se analizează pe sine şi analizează pe cei cu care se află în interacţiune şi – în ultimă instanţă – poate găsi un mod propriu de investigare a lumii care îl înconjoară. Cartea „Comunicarea eficientă“ vine în sprijinul unui spectru larg de utilizatori: studenţi, cadre didactice, manageri, formatori, traineri din organizaţii etc. Însă, dincolo de această sferă a profesioniştilor din aria comunicării, cartea de faţă urmăreşte integrarea fiecărui cititor într-un demers de profesionalizare a comunicării, proces cerut de către societatea contemporană.

Ion-Ovidiu Panisoara

Pe scurt din cuprinsul cărţii:

  • Definiţii, modele şi teorii ale comunicării
  • Formele comunicării
  • Bariere în comunicare şi aspecte privind eficienta comunicării
  • Prezentarea şi ascultarea eficiente
  • Conflictul – dimensiune esenţială a comunicării
  • Tactici folosite în conflict. Negocierea şi medierea
  • Comunicarea în cadrul grupului
  • Procese de grup. Analize educaţionale
  • Conducerea (leadership-ul) şi rolurile în cadrul grupului
  • Tehnologia comunicării educaţionale. Comunicarea în grup prin metodele de interacţiune

Cuprinsul cărţii: „Comunicarea eficientă“

  • Prefaţă la ediţia a III-a
  • Definiţii, modele şi teorii ale comunicării
    • Preliminarii
    • De la definiţii la modele ale comunicării
    • Teorii ale comunicării
    • Principii şi funcţii ale comunicării. Competenţa de comunicare.
    • Rezumat
    • Exerciţii şi teme de reflecţie
    • Scenariu: Probleme de comunicare
    • Întrebări
  • Elemente componente ale comunicării
    • Emiţătorul şi receptorul – o perspectivă interacţională
    • Mesajul – element cheie al comunicării
    • Feedback, canal şi context în comunicare
    • Rezumat
    • Exerciţii şi teme de reflecţie
    • Scenariu: Managerul străin
    • Întrebări
  • Formele comunicării
    • Tipologie
    • Comunicarea verticală şi orizontală – o perspectivă comunicaţională
    • Comunicarea intrapersonală
    • Comunicarea verbală şi nonverbală
      • Comunicarea verbală
      • Paralimbajul
      • Comunicarea nonverbală
    • Metacomunicarea
    • Rezumat
    • Exerciţii şi teme de reflecţie
    • Scenariu: Conferinţa
    • Întrebări
    • Scenariu: Gatekeeper-ul
    • Întrebări
    • Scenariu: Sala de clasă
    • Întrebări
  • Bariere în comunicare şi aspecte privind eficienţa comunicării
    • Rezumat
    • Exerciţii şi teme de reflecţie
    • Scenariu: Directorul general şi angajaţii
    • Întrebări
  • Prezentarea şi ascultarea eficiente
    • Prezentarea eficientă
      • Prezentarea informativă
      • Prezentarea persuasivă
      • Proiectarea unei prezentări şi teoria haosului
    • Ascultarea eficientă
      • Ameliorarea ascultării şi metoda socratică
    • Rezumat
    • Exerciţii şi teme de reflecţie
    • Scenariu: Prezentarea ineficientă
    • Întrebări
  • Conflictul – dimensiune esenţială a comunicării
    • Conflictul. Perspective de analiză.
    • Conflictul. Caracterizare generală.
    • Tipologia conflictului
    • Argumente pentru un model al procesului conflictului
    • Rezumat
    • Exerciţii şi teme de reflecţie
    • Scenariu: Departamentul de vânzări
    • Întrebări
  • Provocarea şi rezolvarea conflictelor
    • Strategii de provocare / stimulare a conflictului
    • Strategii de prevenire a conflictului
    • Strategii de reducere a conflictului
    • Strategii de rezolvare a conflictului
    • Rezumat
    • Exerciţii şi teme de reflecţie
    • Scenariu: Moderatorul
    • Întrebări
  • Tactici folosite în conflict. Negocierea şi medierea.
    • Tactici folosite în conflict
    • Negocierea
    • Medierea
    • Rezumat
    • Exerciţii şi teme de reflecţie
    • Scenariu: Negociere eşuată: şmecherii şi tocilarii
    • Întrebări
    • Scenariu: Mediere eşuată: încălcarea teritoriului
    • Întrebări
  • Comunicarea în cadrul grupului
    • Ce este grupul? Apariţia şi dizolvarea grupului.
    • Caracteristicile grupului
    • Rezumat
    • Exerciţii şi teme de reflecţie
    • Scenariu: Eterogen sau omogen?
    • Întrebări
  • Procese de grup. Analize educaţionale.
    • Coeziune şi devianţă în cadrul grupului. Repere metodologice.
    • Presiunea spre uniformitate în grup – noi valenţe în câmpul comunicării
    • Normele de grup şi conformarea membrilor
    • Cooperare şi competiţie în grup
    • Rezumat
    • Exerciţii şi teme de reflecţie
    • Scenariu: Testează regula
    • Întrebări
    • Scenariu: Cooperare şi competiţie
    • Întrebări
  • Conducerea (leadership-ul) şi rolurile în cadrul grupului
    • Leadership şi comunicare
      • Teorii privitoare la conducere (leadership)
      • Stiluri de conducere
    • Rolurile şi jucarea acestora de către membrii grupului
    • Rezumat
    • Exerciţii şi teme de reflecţie
    • Scenariu: Identificaţi rolurile!
    • Întrebări
  • Dezvoltarea grupului în direcţia construirii echipei
    • Metoda construirii de echipă (team building)
    • Câteva elemente privind predarea în echipă (team teaching)
    • Gândirea de grup (groupthinking)
    • Rezumat
    • Exerciţii şi teme de reflecţie
    • Scenariu: Gândirea de grup – şcoala cea mai bună
    • Întrebări
  • Tehnologia comunicării educaţionale. Comunicarea în grup prin metodele de interacţiune.
    • Metode centrate pe analiza fenomenului, producerea ideilor şi rezolvarea de probleme
      • Metode de analiză
        • Tehnici de prioritizare
        • Analiza SWOT
        • Restructurarea valorică
        • Tehnica CATWOE
        • Tehnica fishboning
        • Analiza cauzelor şi consecinţelor
        • Metoda copacului cu eroori
        • Analizele segmentelor de decizie interactivă (AIDA)
        • Cardurile cu sarcini (task cards)
        • Analiza câmpurilor de forţă
        • Diagrama Venn
        • Harta kinestezică
        • Recensământul problemelor
        • Tehnica grupului nominal
        • Metoda imunizării
        • Tehnica analizei sistemice
        • Tehnica „sus şi jos“
        • Tehnicile de exagerare
      • Metode centrate pe producerea ideilor
        • Învăţarea prin categorisire
        • Metoda concasării
        • Cubul
        • Tehnica bisocierii
        • Ingineria valorii
        • Metoda mănunchiului de banane (Bounces of bannanans)
        • Brainstorming-ul
        • Tehnica galaxiilor
        • Tehnica nucleului
        • Brainwriting-ul
        • Listarea atributelor
        • Metoda divizării
        • Examinarea graniţelor
        • Tehnica votării anonime
      • Metode centrate pe rezolvarea problemelor
        • Problematizarea
        • Metoda rezolvării creative de probleme
        • Tehnica PIPS (Phase of Integrated Prblem Solving)
        • Tehnică: Oferta de 100 de Lire
    • Metode centrate pe reflecţie, observare şi acţiune
      • Metode centrate pe reflecţie
        • Reflecţia personală
        • Învăţarea folosind principiul lui Premak
        • Matricea obţinerii de date
        • Jurnalul cu dublă intrare
        • Tehnici de prospectivă
        • Tehnica „Harta obstacolelor“
        • Fişa personală
        • Învăţarea pe baza inteligenţei emoţionale. Dezvoltarea de sentimente în mediul de învăţare.
        • Analogiile
        • Tehnica imaginării
        • Metoda SINELG (Sistemul Interactiv de Notare pentru Eficientizarea Lecturii şi a Gândirii)
      • Metode centrate pe observaţie
        • Observarea sistematică şi independentă
        • Metoda anchetei
        • Tehnica Delphi
        • Tehnica IIO (Intervievator - Intervievat - Observator)
        • Metoda interacţiunii observate (fishbowl)
        • Alte tehnici de fishbowl
        • Grupul de aprofundare profesională
        • Discuţia panel
        • Metoda reversului
      • Metode centrate pe acţiune (reală sau simulată)
        • Experimentul
        • Tehnica IEI (Ipoteză - Experiment - Instruire)
        • Autodirecţionarea învăţării
        • Tehnica teatrului
        • Jocul de rol
        • Metoda jocului de rol
        • Jocul strategiilor de gândire
        • De la jocul de rol la dramatizarea creativă
        • Tehnica scenariilor
        • Rolestorming
        • Metoda studiului de caz
        • Tehnica minicazurilor
        • Incidentul critic
        • Simulările
        • Instruirea programată
    • Metode bazate pe utilizarea şi dezvoltarea relaţionărilor în cadrul grupului
      • Metode bazate pe cooperare
        • Învăţarea cu ajutorul celuilalt
        • Învăţarea prin cooperare
        • Metoda învăţării cooperative
        • Baza de date
        • Tehnicile TGT şi STAD
        • Seminarul socratic
        • Tehnica plusurilor şi minusurilor
        • Microgrupurile de mentorat
        • Metoda mozaicului
        • Predarea reflexivă
        • Grupurile de discuţie tutoriale
        • Reuniunea Phillips 66
      • Utilizarea conflictului în învăţare
        • Tehnici de competiţie
        • Controversa creativă
        • Tehnica controversei decizionale
        • Controversa rotativă
        • Tehnica „dezbaterilor“
        • Tehnica focus-group
        • Turul galeriei
        • Tehnica taberelor
      • Metode privind dezvoltarea relaţionărilor în cadrul grupului
        • Exerciţiile / jocurile de spargere a gheţii
        • Cercul „complimentelor“
        • Definirea personală
        • Tehnica „Obiecte găsite“
        • Tehnica „Adevărat şi fals“
  • Bibliografie
  • Index