0 titluri

Tel: 0722.940.581

  1. Acasă
  2. Cărţi: Educaţie
  3. Familia şi rolul ei în educarea copilului
Carte

Familia şi rolul ei în educarea copilului

Familia şi rolul ei în educarea copilului. Editura
CumpărDetalii carte

Autor(i): Elena Bonchis
Editura: Polirom
Colecţia: Psihologia copilului & parenting
Anul apariţiei: 2011
Pagini: 424 (14x22 cm)
Preţ: 33,66 Lei
Disponibilitate: în 7-14 zile

Această carte este un ghid complet ce prezintă sistematic tema familiei şi a rolului său în educarea copilului, de la tipologiile familiilor şi stilurile de parenting la parteneriatul educaţional familie-grădiniţă sau familie-şcoală, la familiile cu copil unic sau cele cu copii „dificili“.

De asemenea, sunt amplu discutate subiecte precum contextul familial propice copilului supradotat sau celui cu cerinţe educative speciale, dar şi familia şi prietenii copilului ca factori de risc în dezvoltarea acestuia.

Remarcabil prin complexitate, această cartea este un instrument de lucru pentru profesionistul în domeniu, fiind totodată util, mai ales prin sugestiile practice pe care le oferă, pentru părinţi şi pentru cadrele didactice.

Pe scurt din cuprinsul cărţii:

  • Perspective teoretice de abordare a copilului
  • Stiluri de parenting
  • Parteneriatul educational familie-grădiniţă
  • Copilul supradotat - o provocare pentru părinţi
  • Familia şi tulburările de învăţare ale copilului
  • Copilul unic - între mit şi realitate
  • Familia şi grupul de prieteni
  • Familia ca factor de risc în dezvoltarea copilului
  • Plasamentul şi adopţia

Cuprinsul cărţii: „Familia şi rolul ei în educarea copilului“

  • Prezentarea autorilor
  • Familia încotro. Perspective teotretice de abordare.
    • Definirea şi caracterizarea generală a familiei
    • Tipologii familiale
      • Familia extinsă
      • Familia nucleară
      • Familia monoparentală
      • Familia compusă sau familia cu părinţi vitregi
    • Funcţiile familiei
  • Perspective teoretice de abordare a copilului
    • În căutarea unei definiţii a copilului şi a copilăriei
    • Stadii de dezvoltare umane. Substadii ale copilăriei.
    • Perspective teoretice de abordare a copilului
      • Perspectiva psihanalitică
      • Abordarea copilului din perspectiva teoriilor învăţării
      • Perspectiva cognitivă asupra dezvoltării copilului
      • Perspectiva socioculturală asupra dezvoltării copilului
  • Stiluri de parenting
    • Rolul părinţilor în dezvoltarea copiilor
    • Stiluri de parenting. Delimitări conceptuale.
    • A fi părinte astăzi. Pregătirea pentru a deveni părinte.
    • Clasificarea stilurilor de parenting. Modalităţi de parenting.
    • Impactul parentingului asupra dezvoltării copilului
    • Relaţia dintre stilul de parenting şi problematica ataşamentului
    • Coparentabilitatea. Diferenţe şi similarităţi din perspectiva rolurilor părinţilor
  • Parteneriatul educaţional familie-grădiniţă
    • Parteneriatul educaţional modalitate eficientă de relaţionare familie-grădiniţă
      • Premise ale parteneriatului educaţional familie-grădiniţă
      • Dificultăţi în construirea unui parteneriat familie-grădiniţă
    • Interacţiunea familiei cu grădiniţa
      • Modele de interacţiune a familiei cu grădiniţa
      • Educatoarea – mediator al interacţiunii dintre familiei şi mediul instituţional al grădiniţei
    • Rolul familiei în adaptarea copilului la mediul grădiniţei
      • Factori implicaţi în adaptarea copilului la mediul grădiniţei
      • Implicarea familiei în adaptarea eficientă a copilului la mediul grădiniţei
      • Importanţa pregătirii copilului preşcolar pentru adaptarea la şcoală
    • Strategii de intervenţie pentru îmbunătăţirea interacţiunii dintre familie şi grădiniţă
      • Construirea relaţiei de încredere cu familia
      • Crearea suportului psihologic pentru familia preşcolarului
  • Familia şi şcoala
    • Introducere
      • Probleme sau oportunităţi legate de noul statut din punct de vedere developmental
      • Educaţia modernă şi implicaţiile acesteia în planul parteneriatului familie-şcoală
      • Implicarea parentală
      • Dimensiuni ale parteneriatului familie-şcoală
      • Elemente ale parteneriatului familie-şcoală
        • Abordarea cadru pentru interacţiunea cu familiile
        • Atitudini, valori şi concepţii în privinţa relaţiilor familie-şcoală
        • Atmosfera: climatul şcolar pentru familie şi profesori
        • Acţiuni: strategii pentru crearea unei responsabilităţi comune
      • Probleme care pot bloca relaţia familie-şcoală
  • Copilul supradotat – o provocare pentru părinţi
    • Să înţelegem supradotarea
    • Cum îmi dau seama că am un copil supradotat
    • De ce are nevoie copilul meu de o şcoală specială de excelenţă
    • Eu şi copilul meu supradotat
  • Familia şi copilul cu cerinţe educative speciale
    • Introducere
    • Ce reprezintă cerinţele educative speciale
    • Cum să-i anunţăm pe părinţi de existenţa unei probleme a nou-născutului
    • Ce probleme pot să apară între fraţi când unul dintre ei este un copil cu CES?
    • Abuzul şi relele tratamente aplicate copilului cu deficienţe
    • Cum pot fi prevenite relele tratamente aplicate copiilor cu deficienţe?
    • Ce ar trebui să ştie şi să înţeleagă părinţii?
  • Familia şi tulburările de învăţare ale copilului
    • Ce sunt tulburările de învăţare?
    • Dificultăţi şi tulburări de învăţare
    • Ce trebuie să ştie părinţii despre tulburările de învăţare
      • Domeniile în care se manifestă tulburările de învăţare
      • Diagnoza tulburărilor de învăţare
      • Strategii de stimulare a elevilor cu tulburări de învăţare
  • Tulburările psihice ale copilului în raport cu influenţele familiale
    • Aspecte ale examinării clinice în psihiatria copilului şi adolescentului
      • Modalităţi de evaluare a copiilor
      • Familia ca factor mediator în instalarea şi vindecarea tulburărilor psihice şi de comportament ale copilului
    • Tulburarea hiperkinetică cu deficit de atenţie (ADHD)
      • Delimitări conceptuale şi clasificarea ADHD conform DSM-IV-TR
      • Simptomatologia ADHD specifică vârstei
      • Cauze
      • Evaluarea şi intervenţia la copiii cu ADHD
    • Retardul mental
    • Autismul
    • Tulburarea Asperger
    • Tulburarea de opoziţie
    • Tulburarea de conduită
    • Balbismul
    • Tulburările comportamentului alimentar
    • Enurezis şi encoprezis
    • Mutismul electiv / selectiv
    • Tulburările somatoforme şi tulburările disociative la copii
    • Tulburările de dispoziţie / afective şi anxioase la copil
  • Copilul unic între – mit şi realitate
    • Ordinea naşterilor – semnificaţii şi implicaţii
    • Copilul unic între – mit şi realitate
  • Familia şi vocaţia
    • Familia – factor al orientării carierei copilului
    • Implicarea părinţilor în alegerea carierei copilului
    • Teoriile explicative ale familiei – factor al deciziei pentru alegerea carierei
    • Cercetări privind relaţia familie-vocaţie
  • Familia şi grupul de prieteni
    • Ce este grupul de prieteni?
    • Grupul de prieteni în diferite etape ale dezvoltării
    • Ce spun studiile despre raporturile dintre familie şi grupul de prieteni?
  • Familia şi copilul „dificil“, mincinos şi/sau leneş
    • Minciuna – definire şi caracterizare generală
    • Când apare minciuna propriuzisă
    • Formele minciunii
    • Cauzele minciunii
    • Manifestări ale copilului mincinos
    • Tehnici de prevenire şi combatere a minciunii
    • Lenea: definire şi caracterizare generală
    • Cauzele lenei
  • Familia şi jocurile video
    • Industria jocurilor video
      • De ce comunitatea ştiinţifică acordă atenţie jocurilor video?
    • Clasificarea jocurilor video
      • Plăcerea jocului video
      • Imersiunea în jocurile video
    • Efecte pozitive ale jocurilor video
    • Jocurile video, dependenţa şi performanţa şcolară
    • Jocurile video şi sănătatea fizică
    • Jocurile video şi socializarea
    • Jocurile video violente şi agresivitatea
      • Jocurile video violente duc la creşterea agresivităţii?
      • Mecanisme explicative ale relaţiei dintre jocurile video violente şi agresivitate
    • Rolul părinţilor
    • În loc de concluzii
  • Familia ca factor de risc în dezvoltarea copilului
    • Violenţa domestică
    • Încarcerarea unui părinte
    • Separarea şi divorţul
    • Decesul unui părinte
    • Recăsătorirea şi efectele ei asupra copilului
    • Familiile afectate de abuzul sau dependenţa de alcool sau droguri
  • Plasamentul şi adopţia
    • Plasamentul ca formă de ocrotire a minorilor
    • Adopţia: semnificaţii juridice şi psihologice
  • Bibliografie