0 titluri

Tel: 0722.940.581

  1. Acasă
  2. Cărți: Artă
  3. Cărți: Muzică
  4. Emoțiile induse de muzică
Carte

Emoțiile induse de muzică

Coperta cărții: Emoțiile induse de muzică – Corelate psihofiziologice și diferențe interindividuale de la editura ASCR.
Cartea: Emoțiile induse de muzică – Corelate psihofiziologice și diferențe interindividuale
Autor: Dr. Felicia Rodica Balteș,
Editura: ASCR
Cumpăr

Corelate psihofiziologice și diferențe interindividuale

Autor(i): Dr. Felicia Rodica Balteș,
Editura: ASCR
Colecţia: Psihologul expert
Anul apariţiei: 2012
Pagini: 204 (16x24 cm)
ISBN:9786068244570
Preţ: 29,00 Lei
Disponibilitate: în stoc

Care sunt contribuțiile muzicii, ale scenariului, ale interpretării pe care o vedem pe scenă, la crearea emoțiilor pe care le trăim la un spectacol de operă?

Ni se modifică activitatea fiziologică în timpul emoțiilor induse de muzică?

Cum interacționează emoțiile induse de muzică cu dispoziția afectivă cu care venim la spectacol?

Sunt emoțiile induse de muzica de operă mai puternice dacă empatizăm voluntar cu personajul interpretat?

Autoarea aduce dovezi experimentale riguroase pentru a răspunde la aceste întrebări, folosind metode psihofiziologice în designuri de cercetare ingenioase, aplicate atât în laborator, cât și în sala de spectacol.

Studiul „de teren“ cuprins în această carte este cu atât mai interesant cu cât autoarea a fost protagonista spectacolului Madama Butterfly, în pauzele căruia s-au făcut măsurătorile psihologice pe un eșantion de spectatori.

Muzica, stimulii muzicali, generează cele mai intense, cele mai diverse și cele mai multe emoții pe o unitate de timp. Niciun alt stimul (verbal, imagistic, semantic etc.) nu are un astfel de potențial.

De aceea, stimulii muzicali se constituie într-un adevărat cod de reprezentare a emoțiilor - mult mai adecvat decât codurile imagistice, verbale sau semantice și mult mai congruent cu organizarea sistemului nostru mintal, pe dubla axă a experienței și rațiunii - și reprezintă cel mai eficient stimul evocator de reacții emoționale.

Cartea ilustrează foarte elocvent anvergura teoretică și metodologică pe care o are psihologia cognitivă a muzicii.

Cu un accent asupra muzicii de operă (afinitate care se leagă de cariera de solist de operă a autoarei), cercetările incluse în această carte investighează original câteva aspecte interesante ale emoțiilor induse de muzică.

Cuprinsul cărţii: „Emoțiile induse de muzică“

  • Prefață, prof. dr. Mircea Miclea
  • Prefață, conf. dr. Andrei Miu
  • Introducere
  • Emoțiile și muzica. Definiții, perspective și teorii ale emoțiilor induse de muzică
    • Definiții
      • Ce sunt emoțiile?
      • Ce este MUZICA?
      • Ce este Opera?
    • Perspective asupra emoțiilor muzicale
      • Teorii ale emoțiilor bazale
      • Teorii dimensionale ale emoțiilor
      • Muzica din perspectiva evoluționistă
    • Teorii timpurii ale emoțiilor muzicale
      • Teoria lui Meyer
      • Teoria lui Mandler
      • Teoria lui Berlyne
    • Modele cognitive ale emoțiilor muzicale
      • Modelul lui Scherer
      • Surse ale emoțiilor muzicale
        • Mecanisme ale emoției induse muzical
    • Modelul BRECVEM: un cadru teoretic unificat
      • Mecanisme
      • Caracteristici ale mecanismelor
      • Procese de inducere a emoției asociate fiecărui mecanism
    • Abordarea cognitivistă vs emotivistă
    • Stimuli muzicali utilizați în cercetare
    • Corelate fiziologice ale emoțiilor
    • Măsurători ale emoțiilor Măsurători subiective
      • Metode specifice emoțiilor induse de muzică
      • Măsurători fiziologice
  • Emoții induse de muzica de operă. Efecte psihofiziologice ale muzicii, scenariului și jocului scenic
    • Introducere
      • Psihofiziologia emoțiilor induse de muzică
      • Emoții specifice induse de muzică
      • Fiori induși de muzică
      • Durata stimulilor muzicali
      • Multiple surse ale emoțiilor în muzica de operă
    • Obiectivele studiului
    • Metode
      • Participanți
      • Materiale
      • Procedura
      • Măsurători subiective
      • Măsurători fiziologice
      • Transformarea datelor brute
      • Analize statistice
    • Rezultate
    • Discuții
      • Efectele muzicii, scenariului și interpretării
      • Coerența dintre modificările subiectiv e și fiziologice
      • Dispoziție afectivă și sex
      • Implicații și limite potențiale
      • Concluzii
  • Studiu de teren asupra emoțiilor muzicale la un spectacol de operă live. Diferențe interindividuale în empatie și imagerie vizuală
    • Introducere
    • Metode
      • Participanți
      • Măsurători subiective
      • Contextul muzical
      • Procedura
      • Analiza datelor
    • Rezultate
    • Discuții
  • Spațiul afectiv și o comparație a emoțiilor induse de muzică între muzicieni și non-muzicieni, în cazul Anotimpurilor lui Vivaldi
    • Introducere
    • Materiale și metode
      • Participanți
      • Materiale
      • Procedura
    • Rezultate
    • Discuții
  • Manipularea empatiei cognitive influențează emoțiile induse de muzică și corelatele fiziologice ale acestora
    • Introducere
    • Materiale și metode
      • Participanți
      • Materiale
      • Măsurători subiective
      • Măsurători fiziologice
      • Procedura
      • Analize statistice
    • Rezultate
    • Discuții
  • Concluzii și discuții finale
    • Implicații și prefigurări
  • Glosar
  • Bibliografie