0 titluri

Tel: 0722.940.581

  1. Acasă
  2. Cărți: Psihologie
  3. Logopedia
Carte

Logopedia

Terapia tulburărilor de limbaj. Structuri deschise

Autor(i): Carolina Bodea Hațegan,
Editura: Trei
Colecţia: Psihologie-Psihoterapie
Anul apariţiei: 2016
Pagini: 640 (14x20 cm)
Preţ: 75,00 Lei
Disponibilitate: în 7-14 zile

Limbajul, ca funcție psihică specific umană, se află la confluența mai multor discipline, printre care filosofia, psihologia, neurobiologia, psihopedagogia specială, logopedia. Tulburările sale, fie că sunt de natură organică, funcțională sau psihologică, restrâng capacitatea de comunicare a individului și, implicit, viața lui socială.

În cartea de față, pornind de la modelele explicative ale tulburărilor de limbaj și prezentând metode de evaluare și intervenție a căror eficacitate a fost demonstrată științific, autoarea realizează o deschidere spre tulburările emoționale, comportamentale, de învățare și nu numai, încadrându-le în contextul mai larg al mentalului uman.

Propunând direcții concrete de evaluare și intervenție în cazul unor tulburări ale limbajului precum dislalia, bâlbâiala, rinolalia, dizartria, afazia, tulburările de voce, întârzierea în dezvoltarea limbajului, această carte are o importantă latură practică, îmbogățind literatura de specialitate printr-un demers inovator și binevenit.

Cuprinsul cărţii: „Logopedia“

  • Prefață
  • Tulburările de limbaj și comunicare – modele explicative și direcții de clasificare
    • Scurt istoric privind domeniul tulburărilor de limbaj și comunicare
    • Logopedia. Ortofonia. Terapia limbajului și a comunicării
    • Circumscrierea domeniului terapiei tulburărilor de limbaj și comunicare
    • Modele de abordare a tulburărilor de limbaj și comunicare
    • Criterii diagnostice în tulburările de limbaj și comunicare reunite la nivelul principalelor manuale de diagnostic
    • Modelul diagnostic propus de Guțu (1974)
    • Abordare conclusivă
    • Bibliografie
  • Limbajul – abordări multidimensionale
    • Limbajul – perspectivă lingvistică
    • Aspecte ale neurofiziologiei aparatului fonoarticulator și ale analizatorului verbo-auditiv
    • Vocea umană și tulburările de voce
    • Elemente de fizică în abordarea limbajului
    • Abordare conclusivă
    • Bibliografie
    • Anexa I: Cuvinte cu scriere fonologică
    • Anexa II: Cuvinte complexe
    • Anexa III: Cuvinte simple din punct de vedere fonologic
  • Dislalia. Particularități ale demersului de evaluare și intervenție
    • Delimitări conceptuale
    • Factori de risc și cauze ale tulburării dislalice
    • Tipuri de tulburări dislalice
    • Direcții de evaluare
    • Direcții de intervenție
    • Abordare conclusivă
    • Bibliografie
    • Anexa I: Fișă de examinare logopedică complexă
    • Anexa II: Fișă de examinare logopedică
    • Anexa III: Fișă de examinare logopedică complexă
  • Dizartria. Particularități ale demersului de evaluare și intervenție
    • Delimitări conceptuale
    • Etiologia tulburării dizartrice
    • Simptomatologia tulburării dizartrice
    • Direcții de diagnostic diferențial
    • Tipuri și forme ale tulburărilor dizartrice
    • Demersul de evaluare
    • Demersul de intervenție
    • Tulburări asociate cu tulburarea dizartrică
    • Prezentare studiu de caz
    • Abordare conclusivă
    • Bibliografie
  • Rinolalia. Particularități ale demersului de evaluare și intervenție
    • Aspecte introductive. Delimitări conceptuale
    • Etiologia tulburărilor rinolalice
    • Date din embriogeneză relaționate cu despicăturile labio-maxilo-palatine
    • Despicăturile labio-maxilo-palatine (keilo-gnato-palato-schizis)
    • Sindroame asociate cu despicăturile labio-maxilo-palatine
    • Implicațiile despicăturilor labio-maxilo-faciale. Manifestări clinice
    • Formele de rinolalie și specificul acestora
    • Direcții terapeutice
    • Instrumentar utilizat în evaluare și intervenția în tulburările rinolalice
    • Abordare conclusivă
    • Bibliografie
  • Tulburările de ritm și de fluență. Bâlbâiala
    • Delimitări conceptuale
    • Forme ale tulburărilor de ritm și fluență
    • Bâlbâiala – tulburare de ritm și fluență
    • Bâlbâiala – demersuri de evaluare și intervenție
    • Demers psiholingvistic integrat de evaluare și intervenție în contextul bâlbâielii – model de bună practică
    • Abordare conclusivă
    • Bibliografie
    • Anexa I: Fișă de examinare logopedică (pentru utilizare în contextul bâlbâielii) (propusă de Bodea Hațegan, 2015)
  • Afazia. Delimitări simptomatologice, direcții de evaluare și intervenție
    • Delimitări conceptuale
    • Etiologie
    • Direcții de diagnostic diferențial
    • Particularitățile tulburărilor afazice
    • Clasificarea afaziilor și descrierea acestora
    • Incidența și prevalența afaziei
    • Direcții de evaluare a persoanei care prezintă afazie
    • Direcții terapeutice în contextul afaziei la adult
    • Pronosticul în afazie și factorii care modelează formularea acestui pronostic
    • Afazia la copil
    • Abordare conclusivă
    • Bibliografie
  • Tulburările de voce – aspecte teoretice și aplicații practice
    • Actul fonator. Aspecte introductive
    • Tulburarea de voce – semn sau/și simptom al unei boli sau tulburări
    • Etiologia tulburărilor de voce
    • Tipuri de tulburări de voce
    • Direcții de evaluare a tulburărilor de voce. Instrumentar utilizat
    • Demersul terapeutic
    • Abordare conclusivă
    • Bibliografie
  • Întârzierea în dezvoltarea limbajului. Prevenție, diagnostic și intervenție
    • Delimitări conceptuale
    • Factorii de risc și cauzele apariției întârzierii în dezvoltarea limbajului
    • Semne și particularități ale întârzierii în dezvoltarea limbajului
    • Direcții de diagnostic diferențial
    • Direcții de evaluare
    • Direcții de intervenție
    • Concluzii
    • Bibliografie
    • Anexa I: Scala de dezvoltare auditivă: de la 0 la 6 ani (Dezvoltarea limbajului receptiv, a percepției auditive și a memoriei auditive)
    • Anexa II: Fișă de evaluare a limbajului (intervalul de vârstă 6–7 ani)
    • Anexa III: Listă cu material verbal pentru implementarea tehnicii celor 50 de cuvinte – T50