0 titluri

Tel: 0722.940.581

  1. Acasă
  2. Cărţi: Artă
  3. Principiile Artei Tradiţionale
Carte

Principiile Artei Tradiţionale

Principiile Artei Tradiţionale. Editura Herald
CumpărDetalii carte

Autor(i): Ananda Coomaraswamy
Editura: Herald
Colecţia: Philosophia Perenis
Anul apariţiei: 2019
Pagini: 272 (13x20 cm)
Preţ: 35,00 Lei
Disponibilitate: în stoc

„Principiile artei tradiţionale“ este o nouă selecţie de articole din opera marelui hermeneut, selecţie care vine să întregească o viziune lucidă cu privire la „societăţile unanime“ care ne-au precedat şi care încă mai supravieţuiesc, deşi precar, în faţa acaparării iminente a modernităţii noastre nivelatoare.

După cum îi spune şi numele, aceasta selecţie de texte se ocupă mai ales de aspectele artei şi simbolisticii tradiţionale.

  • Ce este arta?
  • Care este rolul artei?
  • Ce presupune actul creaţiei?
  • Care este raportul dintre artist şi opera sa?
  • Care este raportul dintre artist şi patron?

Sunt doar câteva întrebări la care puteţi găsi un răspuns în acest nou volum, fie că sunteţi pictori, sculptori, editori, traducători, tâmplari sau agricultori, fiindcă, în definitiv, este vorba despre arta de a trăi în conformitate cu propria natură.

Definindu-se el însuşi ca metafizician, prin referire directă la conceptul de philosophia perennis, Ananda K. Coomaraswamy este, alături de René Guénon şi Frithjof Schuon, unul dintre cei trei piloni ai Perenialismului, numit şi Şcoala Tradiţionalistă.

Profund influenţat de Rene Guénon, Coomaraswamy îi păşeşte pe urme în înţelegerea principiilor universale, lucrările sale fiind însă foarte diferite ca structură argumentativă, cu o perspectivă asupra tradiţiei care o completează pe cea a lui Guénon.

Cu aplecarea unui cărturar desăvârşit, Ananda K. Coomaraswamy a construit un pod între Est şi Vest: scrierile sale metafizice demonstrează unitatea ideilor din şcoala Vedanta cu cele din platonism şi readuc în lumină budismul timpuriu.

Atât fabricarea lucrurilor prin artă, cât şi folosirea lucrurilor făcute prin artă au servit, nu numai confortului imediat al omului, ci şi vieţii sale spirituale. Au servit, cu alte cuvinte, nu doar omului exterior care se hrăneşte „numai cu pâine“, ci şi omului deplin său sfânt. Transsubstanţierea artefactului îşi are corolarul inevitabil într-o transformare a omului însuşi.

Ananda K. Coomaraswamy

Dacă zeitatea ia (prin artă) o formă umană, o face pentru că omul, la rândul său, să poată lua asupra sa chipul divinităţii, lucru pe care îl face la modul metafizic şi ca o anticipare a viitoarei sale glorificări.

Ananda K. Coomaraswamy

Tocmai această artă era, cândva, principiul cunoaşterii prin intermediul căreia erau produse mijloacele de trai şi prin care se asigurau nevoile fizice şi spirituale ale omului. Omul deplin producea prin contemplaţie şi, producând, nu se îndepărta de el însuşi. Pentru a rezuma într-o singură formulă tot ce s-a spus: arta este o superstiţie; dar arta era un mod de viaţă.

Ananda K. Coomaraswamy

Cuprinsul cărţii: „Principiile Artei Tradiţionale“

  • Moduri de expresie sau moduri de gândire?
  • Ars sine scientia nihil
  • Mobilier shaker
  • Simbolismul literar
  • Introducere în arta Asiei Orientale
  • Operaţia intelectuală în arta indiană
  • Natura artei budiste
  • Saṃvega: şocul estetic
  • Mentalitate primitivă
  • Arta: superstiţie sau mod de viaţă?
  • Notă la recenzia lui Richard Florsheim la „Arta: superstiţie sau mod de viaţă?“
  • Simptom, diagnostic şi regim