0 titluri

Tel: 0722.940.581

  1. Acasă
  2. Cărţi: Religie
  3. Cărţi: Creştinism
  4. Biserica şi gnoza
Carte

Biserica şi gnoza

Biserica şi gnoza. Editura Herald
CumpărDetalii carte

Autor(i): Francis Crawford Burkitt
Editura: Herald
Colecţia: Fiat Lux
Anul apariţiei: 2008
Pagini: 192 (13x20 cm)
Preţ: 24,00 Lei
Disponibilitate: în 7-14 zile

Dintr-un anumit punct de vedere, problema cu care se confruntă gânditorul creştin din secolul al doilea este similară cu cea pe care o avem şi noi de rezolvat astăzi: cum să exprimăm în termeni potriviţi lumii moderne mesajul evanghelic, care a fost propovăduit într-o societate atât de îndepărtată de noi şi atât de diferită ca perspectivă.

Şi, fără îndoială, nu ne confruntăm doar cu o problemă ce ţine de cuvinte şi nume sau de simpla adecvare a termenilor.

Cum să păstrăm valoarea „comorii“, văzând că „vasele din lut“, în care a fost depozitată prima oară, sunt atât de nepotrivite şi, în unele cazuri, uzate şi sparte de trecerea timpului?

Este aceeaşi problemă cu care s-au confruntat înainte oamenii din secolul al doilea, când Evanghelia a fost transferată din Palestina în Europa şi dintr-un mediu semit în civilizaţia cultivată, ştiinţifică şi filozofică a lumii greco-romane.

Această carte este într-un anumit sens controversată. Una din tezele ei principale a fost aceea de a susţine vechea perspectivă potrivit căreia „gnosticii“ au fost mai degrabă creştini, fără îndoială eretici, dar eretici creştini, iar nu păgâni cu câteva particularităţi creştine.

Pentru gnostici, figura lui Iisus Mântuitorul era centrală, iar intenţia lor nu era atât de mult sincretistă, pe cât era un efort de a realiza o reprezentare a lui Iisus şi a „mântuirii“ aduse de El într-o formă ce putea fi acceptată de oamenii educaţi şi cultivaţi.

Cultura şi educaţia de atunci ne sunt străine, dar acest lucru nu ne învaţă decât că efortul făcut de către gnostici este un efort pe care s-ar cuveni să îl facem şi noi.

Ţelul nu trebuie să fie o statică perfecţiune a formulării, care (dacă este atinsă) nu înseamnă decât osificare. Ceea ce este într-adevăr necesar este efortul de a exprima în propriul nostru grai magnalia Dei, într-un limbaj care înseamnă cu adevărat ceva pentru noi, chiar dacă ar fi diferit de cuvintele sacre ale antichităţii.