0 titluri

Tel: 0722.940.581

  1. Acasă
  2. Cărţi: Religie
  3. Cărţi: Creştinism
  4. Gnozele dualiste ale Occidentului
Carte

Gnozele dualiste ale Occidentului

Gnozele dualiste ale Occidentului. Editura
CumpărDetalii carte

Autor(i): Ioan Petru Culianu
Editura: Polirom
Colecţia: Biblioteca Ioan Petru Culianu
Anul apariţiei: 2013
Pagini: 384 (13x20 cm)
Preţ: 38,48 Lei
Disponibilitate: în 7-14 zile

Ioan Petru Culianu face o analiză a religiilor dualiste a căror istorie a influenţat în mod profund Occidentul: gnosticismul, marcionismul, maniheismul, paulicianismul, bogomilismul şi catharismul occitan şi lombard.

Volumul umple o lacună din istoria ideilor înfăţişând o descoperire fundamentală: curentele dualiste formează un sistem, ele nu derivă unul din altul, ci reprezintă rezultatul aceloraşi operaţiuni mentale, pornind de la aceleaşi premise şi de la un singur text: primele trei capitole ale Genezei biblice.

Culianu demonstrează că premisele dualismului generează un sistem care are tendinţa de a se perpetua la nesfârşit şi care există, aici şi acum, în ideile noastre filosofice, politice, ştiinţifice şi chiar în fluxul propriilor noastre gânduri.

„Cercetarea de faţă îşi propune să studieze miturile vehiculate de un grup specific de curente religioase: le-am numit «dualisme ale Occidentului» pentru că timp de mai bine de un mileniu au fost ţinta unei preocupări constante din partea bisericilor creştine. Sistemele gnostice, Marcion, maniheismul, paulicianismul, bogomilismul şi catharismul – aceasta este în mare succesiunea cronologică a curentelor respective, succesiune care pare să implice… o filiaţie directă sau indirectă. Dar problema raporturilor de dependenţă dintre «dualismele Occidentului» nu va fi examinată aici decât la nivelul structurilor mitologice.

Miturile gnostice, în virtutea unei reguli simple de generare, exploatează un număr foarte mare de posibilităţi logice prezente în secvenţele lor, recombinându-le aproape întotdeauna într-o manieră nouă. S-ar spune că, odată pus în funcţiune, sistemul are tendinţa de a-şi epuiza toate virtualităţile. Într-adevăr, maniheismul pleacă de la o ipoteză aflată doar marginal în gnosticismul care-l preceda, explorându-i până la capăt consecinţele. Începând cu Marcion, dualismele Occidentului vor supune Biblia unei exegeze dualiste ce pare să utilizeze toate posibilităţile sistemului. Acesta însă continuă să funcţioneze timp de secole în alte curente de gândire. În secolul al XVII-lea, drumurile Occidentului se încrucişează din nou cu cele ale dualismului. Prin ocolişuri bizare, gnoza ajunge la Goethe, apoi la Hegel. De aici înainte, sistemul însuşi se pune din nou în funcţiune. Romanticii sunt în acelaşi timp creatori de mituri de aparenţă gnostică şi exegeţi oarecum marcioniţi ai Bibliei. Iar dezbaterea asupra gnozei a fost relansată recent în ştiinţele politice şi în filozofia ştiinţei, mai ales a biologiei.“(Ioan Petru Culianu)

„Potrivit cu abordarea lui Culianu, istoria religiilor nu trebuie să fie văzută ca o dezvoltare hegeliană, o transmitere istorică de idei, şi nu există aşadar evoluţie sau condiţionare a dezvoltării religioase de către factori sociali sau politici, ci numai o desfăşurare continuă de posibilităţi ce se află în aşteptare în componentele de bază ale anumitor sisteme.“(Moshe Idel)