Zoharul - Cartea Splendorii
Cartea Misterului Pecetluit, Marea Adunare Sfântă și Mica Adunare Sfântă
Autor(i): * * *Editura: Herald
Colecţia: Sepher
Anul apariţiei: 2019
Pagini: 384 (13x20 cm)
Preţ: 49,50 Lei
Disponibilitate: în 7-14 zile
Cabala poate fi definită ca fiind doctrina ezoterică ebraică.
S. L. MacGregor Mathers, cel care a tradus din latină textul prezentei lucrări, susține că:
Biblia, care probabil a fost cea mai prost înțeleasă dintre toate cărțile scrise vreodată, conține nenumărate pasaje obscure și misterioase, care rămân complet ininteligibile în lipsa unei chei cu ajutorul căreia să se limpezească semnificația acestora. Acea cheie este dată de Cabala.
Cabala interpretează deci Vechiul Testament în sens ocult, recurgând la simbolismul numerelor și al literelor, uneori și la practici magice. Se spune că a fost predicată de însuși Dumnezeu unui grup ales de îngeri, care au transmis-o mai departe oamenilor, până la noi.
Kabbala sau doctrina esoterică a evreilor cuprinde două învățături: una referitoare la esența divină și la modurile sale de manifestare, rezumată în Zohar; alta, referitoare la creație și la legile ei misterioase, descrisă în Sepher Yetsirah.
Zoharul este de fapt un corpus literar redactat în Evul Mediu (sec. XIII-XIV), o culegere de cărți cuprinzând discuții, prelegeri sau comentarii pe marginea Pentateuh-ului. Biblia, care probabil a fost cea mai prost înțeleasă dintre toate cărțile scrise vreodată, conține nenumărate pasaje obscure și misterioase, care rămân complet ininteligibile în lipsa unei chei cu ajutorul căreia să se descifreze semnificația acestora. Acea cheie este dată de Cabala.
Subliniind însemnătatea acestei cărți, H. Ginsburg notează în Essay of the Kabbalah:
Sistemul filozofic religios [dezvoltat în Cabala] nu numai că a exercitat, timp de sute de ani, o influență extraordinară asupra dezvoltării mentale a unui popor atât de mic precum cel evreu, dar a captivat și mințile unora dintre cei mai mari gânditori ai creștinătății, în secolul al XVI-lea și al XVII-lea. Printre aceștia se numără: Raymond Lulle, celebrul savant metafizician și chimist (mort în 1314); John Reuchlin, renumitul savant și revigorator al literaturii orientale în Europa (1455-1522); Pico della Mirandolla, cunoscutul filozof și erudit clasic (1463-1494); Cornelius Henry Agrippa, distinsul filozof, profet și doctor (1486-1535); von Helmont, un remarcabil chimist și doctor (1577-1644); Robert Fludd, renumitul filozof englez (1547-1637) precum și doctorul Henry More (1614-1687) și lista poate continua, inclusiv cu nume din perioada noastră.
Întrucât oamenii aceștia - în neobosita lor căutare după un sistem științific care să le dezvăluie „cele mai adânci adâncimi“ ale naturii divine și să le arate adevărata legătură ce ține toate lucrurile la un loc - și-au satisfăcut setea minții prin această știință, interpretările din Cabala ar trebui să intre în atenția cercetătorilor din domeniul literaturii, filozofiei și teologiei.
Așa cum arată Abraham ben Zacuth în Cartea genealogiilor:
Zoharul cuprinde cele mai profunde mistere ale Legii și ale Cabalei și reflectă fidel adevărul așa cum a fost scris de oamenii care au trăit destul de târziu pentru a cunoaște Mishna și toate preceptele legii orale.
Forța excepțională a simbolismului mistic al Zoharului, împletită cu calitățile sale literare, a influențat puternic gândirea și cultura ebraică.
Ediția în limba romană a Zoharului urmează versiunea lui S.L. MacGregor Mathers realizată după traducerea latină a lui Knorr von Rosenroth și colaționată cu textul original caldeean și ebraic.
Această ediție cuprind trei cărți: Cartea Misterului pecetluit, Marea Adunare Sfântă și Mică adunare Sfântă, toate amplu comentate și adnotate.
În forma trupului regăsim Tetragrama. Capul este I, brațele și umerii sunt precum H, trupul este V, iar picioarele sunt reprezentate de H final. Prin urmare, dacă forma exterioară a omului corespunde Tetragramei, și sufletul dătător de viață, la rândul său, corespunde celor zece sefiroți cerești, iar din moment ce acestea își găsesc expresia supremă în trinitatea Coroanei, Regelui și Reginei, trebuie să existe și în suflet o împărțire tripla principală.
Tuturor fanaticilor și bigoților de azi ar trebui să li se spună fără teamă: l‑ați înlăturat pe Cel Măreț și Infinit de pe tronul său, iar în locul Lui ați așezat demonul forței dezechilibrului; ați înlocuit cu o zeitate a dezordinii și a geloziei un Dumnezeu al ordinii și al iubirii; ați denaturat învățăturile Celui răstignit. Iată motivul pentru care în momentul de față este nevoie de o traducere a Cabalei.
Cabaliștii se îngrozesc de tot ce se aseamănă cu idolatria; ei, totuși, dau formă omenească lui Dumnezeu, dar nu este decât un pur simbol hieroglific. Aceștia îl consideră pe Dumnezeu Infinitul inteligent, viu și iubitor. Nu este pentru ei nici adunarea altor ființe, nici abstractizarea existenței și nici o ființă definibilă filozofic. El este în toate, diferit de toate și mai mare decât toate. Numele Său este inefabil și totuși acest nume exprimă doar idealul uman al Dumnezeirii Sale. Nu este dat omului să cunoască ce este Dumnezeu în Sine însuși. Dumnezeu este absolutul credinței; existența este absolutul rațiunii, existența există prin ea însăși și fiindcă există. Motivul existenței existenței este însăși existența.