0 titluri

Tel: 0722.940.581

  1. Acasă
  2. Cărţi: Filozofie
  3. Mintea. O scurtă introducere în filosofia minţii
Carte

Mintea. O scurtă introducere în filosofia minţii

Mintea. O scurtă introducere în filosofia minţii. Editura Herald
CumpărDetalii carte

Autor(i): John R. Searle
Editura: Herald
Colecţia: Mathesis
Anul apariţiei: 2018
Pagini: 344 (13x20 cm)
Preţ: 42,00 Lei
Disponibilitate: în 7-14 zile

„Mintea: scurtă introducere în filosofia minţii“ este pe de o parte o introducere excelentă în problematica filosofiei minţii şi pe de altă parte este o lucrare ce aduce soluţii, ce ridică noi întrebări şi meditaţii, fapte ce suntem convinşi că vor face ca această lucrare să fie un best-seller al literaturii filosofice.

„Filosofia minţii este unică printre subiectele filosofice contemporane, scrie John Searle, prin aceea că, în ansamblul lor, cele mai renumite şi influente teorii sunt false.“

Considerat unul dintre cei mai eminenţi gânditori ai lumii, Searle demontează aceste teorii, oferindu-ne, într-un stil comprehensibil şi alert, o introducere în teoria minţii.

Porneşte de la expunerea celor douăsprezece probleme ale filosofiei minţii – reunite sub titlul „Descartes şi celelalte dezastre“ –, probleme la care revine pe tot parcursul volumului, pe măsură ce clarifică subiecte ca materialismul, conştiinţa, problema minte-corp, intenţionalitatea, cauzarea mentală, liberul arbitru şi Sinele. Cartea „Mintea“ reprezintă o introducere surprinzător de directă şi antrenantă într-unul dintre cele mai provocatoare domenii ale filosofiei.

În celebrul enunţ al lui Descartes „gândesc, deci exist“, la ce se referă persoana întâi singular? Descartes nu se referă, cu siguranţă, la corpul meu, ci la mintea mea, substanţa mentală care constituie acel eu esenţial. Avem acum un motiv întemeiat pentru a presupune că dualismul cartezian nu este o descriere acceptabilă din punct de vedere filosofic a naturii minţii. Dar aceia dintre noi care respingem dualismul trebuie să mai răspundem la o întrebare serioasă: ce este, mai exact, Sinele? Ce fapt referitor la mine mă face să fiu eu?

John Searle

Voi încerca să depăşesc vocabularul şi ipotezele şi, în acest fel, îmi propun să soluţionez sau să înlătur problemele tradiţionale. Dar, odată ce am realizat acest lucru, subiectul, filosofia minţii, nu ia sfârşit: el devine mai interesant. […] Cele mai multe dintre introducerile generale la acest subiect se referă doar la Marile Întrebări. Acestea se concentrează, în principal, asupra problemei minte‑corp, acordând totodată o oarecare atenţie problemei cauzării mentale şi, într-o mai mică măsură, problemei intenţionalităţii. […] În mod specific, mie mi se pare că trebuie să ne axăm pe întrebări despre structura detaliată a conştiinţei şi semnificaţia ultimelor cercetări din neurobiologie cu privire la acest subiect.

John Searle

Multe dintre întrebările filosofice din toate timpurile au avut în centrul lor natura minţii. În istoria filosofiei au fost formulate multe ipoteze şi chiar teorii despre modul în care percepem lucrurile, relaţia dintre minte şi corp, ce ne face conştienţi, ce sunt ideile şi cum de ştim cine suntem. Această lucrare vorbeşte despre toate acestea şi ceva mai mult. John Searle, profesor de filosofie la Universitatea Californiei, construieşte o filosofie a minţii într-o manieră lucidă şi pătrunzătoare pe ruinele acestor teorii, pe care iniţial le introduce cititorului şi le explică, iar apoi le aruncă în aer.

Searle are convingerea că ideile lui Descartes şi dualismul au dus pe un drum greşit felul în care gândim şi astăzi despre minte. El discută principiul cauzalităţii al lui Hume, apoi analizează, fără a abandona spiritul critic, teorii moniste şi materialiste, expunându-le limitele în înţelegere şi incapacitatea de a se adecva la realitate. Îşi construieşte propria teorie pas cu pas, regândind într-un mod foarte original şi provocator fiecare aspect al minţii – experienţă senzorială, conştiinţă, liber arbitru, cauzalitate, inconştient, identitatea de sine etc. – şi oferind exemple din psihologie şi neurologie.

Pe alocuri stilul cărţii nu e lipsit de umor, dar meritul său cel mai mare este că reuşeşte să dezvăluie minţii cititorului o perspectivă cu totul nouă, să îl educe într-un stil de gândire ce va influenţa modul în care va percepe de acum înainte orice aspect al realităţii.

De la micile frustrări provocate de modul abrupt în care Searle ne contrazice uneori propriile convingeri despre minte şi dualism, la satisfacţia descoperirii unei noi înţelegeri - mai profunde, mai stabile - a realităţii propriei noastre existenţe, cititorul pasionat de filosofie, şi nu numai, descoperă în acest text o lectură provocatoare şi originală.

Cuprinsul cărţii: „Mintea. O scurtă introducere în filosofia minţii“

  • Cuvânt introductiv
  • Mulțumiri
  • Introducere: De ce am scris această carte
  • Douăsprezece probleme pe care le tratează filosofia minții
  • Orientarea spre materialism
  • Argumente contra materialismului
  • Conștiința ‑ Partea I:
  • Conștiința și problema minte‑corp
  • Conștiința - Partea a II‑a:
  • Structura conștiinței și neurobiologia
  • Intenționalitate
  • Cauzarea mentală
  • Liberul arbitru
  • Inconștientul și explicația comportamentului
  • Percepția
  • Sinele
  • Epilog: Filosofia și perspectiva științifică asupra lumii
  • Note
  • Bibliografie
  • Index