0 titluri

Tel: 0722.940.581

  1. Acasă
  2. Cărți: Filozofie
  3. Mintea. O scurtă introducere în filosofia minții
Carte
Datorită unei operațiuni de mentenanță și îmbunătățire a siteului,
în următoarele ore comenzile se pot face doar telefonic
la numărul de telefon din antetul paginii.

Vă așteptăm cu drag
și vă mulțumim pentru înțelegere!_

Mintea. O scurtă introducere în filosofia minții

Mintea. O scurtă introducere în filosofia minții. Editura Herald
Cumpăr
Autor(i): John R. Searle
Editura: Herald
Colecţia: Mathesis
Anul apariţiei: 2018
Pagini: 344 (13x20 cm)
Preţ: 42,00 Lei
Disponibilitate: în stoc

„Mintea: scurtă introducere în filosofia minții“ este pe de o parte o introducere excelentă în problematica filosofiei minții și pe de altă parte este o lucrare ce aduce soluții, ce ridică noi întrebări și meditații, fapte ce suntem convinși că vor face ca această lucrare să fie un best-seller al literaturii filosofice.

„Filosofia minții este unică printre subiectele filosofice contemporane, scrie John Searle, prin aceea că, în ansamblul lor, cele mai renumite și influente teorii sunt false.“

Considerat unul dintre cei mai eminenți gânditori ai lumii, Searle demontează aceste teorii, oferindu-ne, într-un stil comprehensibil și alert, o introducere în teoria minții.

Pornește de la expunerea celor douăsprezece probleme ale filosofiei minții – reunite sub titlul „Descartes și celelalte dezastre“ –, probleme la care revine pe tot parcursul volumului, pe măsură ce clarifică subiecte ca materialismul, conștiința, problema minte-corp, intenționalitatea, cauzarea mentală, liberul arbitru și Sinele. Cartea „Mintea“ reprezintă o introducere surprinzător de directă și antrenantă într-unul dintre cele mai provocatoare domenii ale filosofiei.

În celebrul enunț al lui Descartes „gândesc, deci exist“, la ce se referă persoana întâi singular? Descartes nu se referă, cu siguranță, la corpul meu, ci la mintea mea, substanța mentală care constituie acel eu esențial. Avem acum un motiv întemeiat pentru a presupune că dualismul cartezian nu este o descriere acceptabilă din punct de vedere filosofic a naturii minții. Dar aceia dintre noi care respingem dualismul trebuie să mai răspundem la o întrebare serioasă: ce este, mai exact, Sinele? Ce fapt referitor la mine mă face să fiu eu?

John Searle

Voi încerca să depășesc vocabularul și ipotezele și, în acest fel, îmi propun să soluționez sau să înlătur problemele tradiționale. Dar, odată ce am realizat acest lucru, subiectul, filosofia minții, nu ia sfârșit: el devine mai interesant. […] Cele mai multe dintre introducerile generale la acest subiect se referă doar la Marile Întrebări. Acestea se concentrează, în principal, asupra problemei minte‑corp, acordând totodată o oarecare atenție problemei cauzării mentale și, într-o mai mică măsură, problemei intenționalității. […] În mod specific, mie mi se pare că trebuie să ne axăm pe întrebări despre structura detaliată a conștiinței și semnificația ultimelor cercetări din neurobiologie cu privire la acest subiect.

John Searle

Multe dintre întrebările filosofice din toate timpurile au avut în centrul lor natura minții. În istoria filosofiei au fost formulate multe ipoteze și chiar teorii despre modul în care percepem lucrurile, relația dintre minte și corp, ce ne face conștienți, ce sunt ideile și cum de știm cine suntem. Această lucrare vorbește despre toate acestea și ceva mai mult. John Searle, profesor de filosofie la Universitatea Californiei, construiește o filosofie a minții într-o manieră lucidă și pătrunzătoare pe ruinele acestor teorii, pe care inițial le introduce cititorului și le explică, iar apoi le aruncă în aer.

Searle are convingerea că ideile lui Descartes și dualismul au dus pe un drum greșit felul în care gândim și astăzi despre minte. El discută principiul cauzalității al lui Hume, apoi analizează, fără a abandona spiritul critic, teorii moniste și materialiste, expunându-le limitele în înțelegere și incapacitatea de a se adecva la realitate. Își construiește propria teorie pas cu pas, regândind într-un mod foarte original și provocator fiecare aspect al minții – experiență senzorială, conștiință, liber arbitru, cauzalitate, inconștient, identitatea de sine etc. – și oferind exemple din psihologie și neurologie.

Pe alocuri stilul cărții nu e lipsit de umor, dar meritul său cel mai mare este că reușește să dezvăluie minții cititorului o perspectivă cu totul nouă, să îl educe într-un stil de gândire ce va influența modul în care va percepe de acum înainte orice aspect al realității.

De la micile frustrări provocate de modul abrupt în care Searle ne contrazice uneori propriile convingeri despre minte și dualism, la satisfacția descoperirii unei noi înțelegeri - mai profunde, mai stabile - a realității propriei noastre existențe, cititorul pasionat de filosofie, și nu numai, descoperă în acest text o lectură provocatoare și originală.

Cuprinsul cărţii: „Mintea. O scurtă introducere în filosofia minții“

  • Cuvânt introductiv
  • Mulțumiri
  • Introducere: De ce am scris această carte
  • Douăsprezece probleme pe care le tratează filosofia minții
  • Orientarea spre materialism
  • Argumente contra materialismului
  • Conștiința ‑ Partea I:
  • Conștiința și problema minte‑corp
  • Conștiința - Partea a II‑a:
  • Structura conștiinței și neurobiologia
  • Intenționalitate
  • Cauzarea mentală
  • Liberul arbitru
  • Inconștientul și explicația comportamentului
  • Percepția
  • Sinele
  • Epilog: Filosofia și perspectiva științifică asupra lumii
  • Note
  • Bibliografie
  • Index