0 titluri

Tel: 0722.940.581

  1. Acasă
  2. Cărţi: Religie
  3. Cărţi: Hinduism
  4. Omul şi devenirea sa după Vedanta
Carte

Omul şi devenirea sa după Vedanta

Omul şi devenirea sa după Vedanta. Editura
CumpărDetalii carte

Autor(i): René Guénon
Editura: Herald
Colecţia: Philosophia Perenis
Anul apariţiei: 2012
Pagini: 208 (13x22 cm)
Preţ: 26,00 Lei
Disponibilitate: în 7-14 zile

În lucrarea de faţă vom lua ca punct de vedere central pe acela al doctrinelor hinduse şi în special al Vedantei, care este ramura cea mai pur metafizică a acestor doctrine.

Dar trebuie înţeles bine că aceasta nu ne împiedică să facem, de câte ori va fi nevoie, apropieri şi comparaţii cu alte teorii, oricare ar fi provenienţa acestora, şi că, în special, vom face referire la învăţăturile altor ramuri ortodoxe ale doctrinelor hinduse în măsura în care, în anumite privinţe, vor preciza sau completa aspectele proprii Vedantei.

În ceea ce priveşte realizarea unei expuneri de ansamblu, aceasta este un lucru imposibil: sau ar fi o lucrare interminabilă, sau va trebui expusă într-o formă atât de sintetica încât ar fi perfect incomprehensibilă pentru un occidental. În plus, ar fi greu să se evite, într-o lucrare de acest gen, aparenţa unei sistematizări care este incompatibilă cu trăsăturile esenţiale ale doctrinelor metafizice.

Cunoaşterea adevărată nu are decât foarte puţine raporturi, dacă are, cu cunoaşterea „profană“; studiile de această categorie nu sunt în nici un fel o pregătire, chiar de departe, pentru a aborda „Ştiinţa sacră“, şi adesea sunt chiar un obstacol, datorită deformării mentale adesea iremediabilă, care este consecinţa cea mai obişnuită a unei anumite educaţii.

Pentru doctrine ca acelea pe care le vom expune, un studiu întreprins „din exterior“ nu ar fi de nici un folos; nu este vorba despre istorie, am mai spus-o, şi nici despre filologie sau de literatură; şi vom adăuga, cu riscul de a ne repeta într-un mod pe care unii îl vor considera fastidios, că nici de filosofie nu poate fi vorba.

Toate aceste lucruri fac parte din această ştiinţă pe care o calificăm drept „profană“ sau „exterioară“, nu din dispreţ, ci pentru ca aceasta este în realitate; dimpotrivă, noi afirmăm sus şi tare ca numai „Ştiinţa sacră“ există, fiind singura de care înţelegem să ne ocupăm.

Diferitele concepţii metafizice şi cosmologice ale Indiei nu sunt, riguros vorbind, doctrine diferite, ci numai dezvoltări - conform unor anumite puncte de vedere şi în direcţii variate, dar în nici un caz incompatibile - ale unei doctrine unice.

Rene Guenon

Ochiul Cunoaşterii contemplă pe adevăratul Brahma, plin de Beatitudine, pătrunzând totul; dar ochiul ignoranţei nu Îl descoperă, nu îl percepe, aşa cum un om orb nu vede lumina sensibilă.…fiind luminat prin meditaţie, apoi arzând de focul Cunoaşterii (realizând identitatea sa esenţială cu Lumina Supremă), este eliberat de toate accidentele (sau modificările contingente) şi străluceşte în propria sa splendoare ca aurul ce este purificat în foc. Când Soarele Cunoaşterii spirituale se înalţă în cerul inimii, el risipeşte întunericul, pătrunde totul, cuprinde totul şi luminează totul.

Sankaracharya

Cuprinsul cărţii: „Omul şi devenirea sa după Vedanta“

  • Cuvânt înainte
  • Generalităţi despre Vedanta
  • Distincţia fundamentală dintre „Sinele“ şi „Sinea“
  • Centrul vital al fiinţei umane, sălaşul lui Brahma
  • Purusha şi Prakriti
  • Purusha neafectat de modificările individuale
  • Treptele manifestării individuale
  • Buddhi sau intelectul superior
  • Manas sau simţul intern. Cele zece facultăţi externe de senzaţie şi de acţiune
  • Învelişurile „Sinelui“. Cele cinci Vayu sau funcţiile vitale
  • Unitatea şi identitatea esenţiale ale „Sinelui“ în toate stările fiinţei
  • Diferitele condiţii ale lui Atman în fiinţa umană
  • Starea de veghe sau condiţia de Vaishvanara
  • Starea de vis sau condiţia de Taijasa
  • Starea de somn profund sau condiţia de Prajna
  • Starea necondiţionată a lui Atman
  • Reprezentarea simbolică a lui Atman şi a condiţiilor sale prin monosilaba sacră OM
  • Evoluţia postumă a fiinţei umane
  • Resorbirea facultăţilor individuale
  • Diferenţierea condiţiilor postume conform treptelor cunoaşterii
  • Artera coronară şi „raza solară“
  • „Călătoria divină“ a fiinţei pe calea eliberării
  • Eliberarea finală
  • „Videja-Mukti“ şi „Jivan-Mukti“
  • Starea spirituală a unui Yogi: „Identitatea supremă“