0 titluri

Tel: 0722.940.581

  1. Acasă
  2. Cărţi: Artă
  3. Cărţi: Muzică
  4. Emoţiile induse de muzică
Carte

Emoţiile induse de muzică

Emoţiile induse de muzică. Editura
CumpărDetalii carte

Corelate psihofiziologice şi diferenţe interindividuale

Autor(i): Felicia Rodica Balteş
Editura: ASCR
Colecţia: Psihologul expert
Anul apariţiei: 2012
Pagini: 204 (16x24 cm)
Preţ: 29,00 Lei
Disponibilitate: în 7-14 zile

Care sunt contribuţiile muzicii, ale scenariului, ale interpretării pe care o vedem pe scenă, la crearea emoţiilor pe care le trăim la un spectacol de operă?

Ni se modifică activitatea fiziologică în timpul emoţiilor induse de muzică?

Cum interacţionează emoţiile induse de muzică cu dispoziţia afectivă cu care venim la spectacol?

Sunt emoţiile induse de muzica de operă mai puternice dacă empatizăm voluntar cu personajul interpretat?

Autoarea aduce dovezi experimentale riguroase pentru a răspunde la aceste întrebări, folosind metode psihofiziologice în designuri de cercetare ingenioase, aplicate atât în laborator, cât şi în sala de spectacol.

Studiul „de teren“ cuprins în această carte este cu atât mai interesant cu cât autoarea a fost protagonista spectacolului Madama Butterfly, în pauzele căruia s-au făcut măsurătorile psihologice pe un eşantion de spectatori.

Muzica, stimulii muzicali, generează cele mai intense, cele mai diverse şi cele mai multe emoţii pe o unitate de timp. Niciun alt stimul (verbal, imagistic, semantic etc.) nu are un astfel de potenţial.

De aceea, stimulii muzicali se constituie într-un adevărat cod de reprezentare a emoţiilor - mult mai adecvat decât codurile imagistice, verbale sau semantice şi mult mai congruent cu organizarea sistemului nostru mintal, pe dubla axă a experienţei şi raţiunii - şi reprezintă cel mai eficient stimul evocator de reacţii emoţionale.

Cartea ilustrează foarte elocvent anvergura teoretică şi metodologică pe care o are psihologia cognitivă a muzicii.

Cu un accent asupra muzicii de operă (afinitate care se leagă de cariera de solist de operă a autoarei), cercetările incluse în această carte investighează original câteva aspecte interesante ale emoţiilor induse de muzică.

Cuprinsul cărţii: „Emoţiile induse de muzică“

  • Prefaţă, prof. dr. Mircea Miclea
  • Prefaţă, conf. dr. Andrei Miu
  • Introducere
  • Emoţiile şi muzica. Definiţii, perspective şi teorii ale emoţiilor induse de muzică
    • Definiţii
      • Ce sunt emoţiile?
      • Ce este MUZICA?
      • Ce este Opera?
    • Perspective asupra emoţiilor muzicale
      • Teorii ale emoţiilor bazale
      • Teorii dimensionale ale emoţiilor
      • Muzica din perspectiva evoluţionistă
    • Teorii timpurii ale emoţiilor muzicale
      • Teoria lui Meyer
      • Teoria lui Mandler
      • Teoria lui Berlyne
    • Modele cognitive ale emoţiilor muzicale
      • Modelul lui Scherer
      • Surse ale emoţiilor muzicale
        • Mecanisme ale emoţiei induse muzical
    • Modelul BRECVEM: un cadru teoretic unificat
      • Mecanisme
      • Caracteristici ale mecanismelor
      • Procese de inducere a emoţiei asociate fiecărui mecanism
    • Abordarea cognitivistă vs emotivistă
    • Stimuli muzicali utilizaţi în cercetare
    • Corelate fiziologice ale emoţiilor
    • Măsurători ale emoţiilor Măsurători subiective
      • Metode specifice emoţiilor induse de muzică
      • Măsurători fiziologice
  • Emoţii induse de muzica de operă. Efecte psihofiziologice ale muzicii, scenariului şi jocului scenic
    • Introducere
      • Psihofiziologia emoţiilor induse de muzică
      • Emoţii specifice induse de muzică
      • Fiori induşi de muzică
      • Durata stimulilor muzicali
      • Multiple surse ale emoţiilor în muzica de operă
    • Obiectivele studiului
    • Metode
      • Participanţi
      • Materiale
      • Procedura
      • Măsurători subiective
      • Măsurători fiziologice
      • Transformarea datelor brute
      • Analize statistice
    • Rezultate
    • Discuţii
      • Efectele muzicii, scenariului şi interpretării
      • Coerenţa dintre modificările subiectiv e şi fiziologice
      • Dispoziţie afectivă şi sex
      • Implicaţii şi limite potenţiale
      • Concluzii
  • Studiu de teren asupra emoţiilor muzicale la un spectacol de operă live. Diferenţe interindividuale în empatie şi imagerie vizuală
    • Introducere
    • Metode
      • Participanţi
      • Măsurători subiective
      • Contextul muzical
      • Procedura
      • Analiza datelor
    • Rezultate
    • Discuţii
  • Spaţiul afectiv şi o comparaţie a emoţiilor induse de muzică între muzicieni şi non-muzicieni, în cazul Anotimpurilor lui Vivaldi
    • Introducere
    • Materiale şi metode
      • Participanţi
      • Materiale
      • Procedura
    • Rezultate
    • Discuţii
  • Manipularea empatiei cognitive influenţează emoţiile induse de muzică şi corelatele fiziologice ale acestora
    • Introducere
    • Materiale şi metode
      • Participanţi
      • Materiale
      • Măsurători subiective
      • Măsurători fiziologice
      • Procedura
      • Analize statistice
    • Rezultate
    • Discuţii
  • Concluzii şi discuţii finale
    • Implicaţii şi prefigurări
  • Glosar
  • Bibliografie