0 titluri

Tel: 0722.940.581

  1. Acasă
  2. Cărți: Religie
  3. Cărți: Hinduism
  4. Omul și devenirea sa după Vedanta
Carte

Omul și devenirea sa după Vedanta

Coperta cărții: Omul și devenirea sa după Vedanta de la editura Herald.
Cartea: Omul și devenirea sa după Vedanta
Autor: René Guénon,
Editura: Herald
Cumpăr
Autor(i): René Guénon,
Editura: Herald
Colecţia: Philosophia Perenis
Anul apariţiei: 2022
Pagini: 208 (13x22 cm)
ISBN:9789731119243
Preţ: 43,00 Lei
Disponibilitate: în 7-14 zile

În lucrarea de față vom lua ca punct de vedere central pe acela al doctrinelor hinduse și în special al Vedantei, care este ramura cea mai pur metafizică a acestor doctrine.

Dar trebuie înțeles bine că aceasta nu ne împiedică să facem, de câte ori va fi nevoie, apropieri și comparații cu alte teorii, oricare ar fi proveniența acestora, și că, în special, vom face referire la învățăturile altor ramuri ortodoxe ale doctrinelor hinduse în măsura în care, în anumite privințe, vor preciza sau completa aspectele proprii Vedantei.

În ceea ce privește realizarea unei expuneri de ansamblu, aceasta este un lucru imposibil: sau ar fi o lucrare interminabilă, sau va trebui expusă într-o formă atât de sintetica încât ar fi perfect incomprehensibilă pentru un occidental. În plus, ar fi greu să se evite, într-o lucrare de acest gen, aparența unei sistematizări care este incompatibilă cu trăsăturile esențiale ale doctrinelor metafizice.

Cunoașterea adevărată nu are decât foarte puține raporturi, dacă are, cu cunoașterea „profană“; studiile de această categorie nu sunt în nici un fel o pregătire, chiar de departe, pentru a aborda „Știința sacră“, și adesea sunt chiar un obstacol, datorită deformării mentale adesea iremediabilă, care este consecința cea mai obișnuită a unei anumite educații.

Pentru doctrine ca acelea pe care le vom expune, un studiu întreprins „din exterior“ nu ar fi de nici un folos; nu este vorba despre istorie, am mai spus-o, și nici despre filologie sau de literatură; și vom adăuga, cu riscul de a ne repeta într-un mod pe care unii îl vor considera fastidios, că nici de filosofie nu poate fi vorba.

Toate aceste lucruri fac parte din această știință pe care o calificăm drept „profană“ sau „exterioară“, nu din dispreț, ci pentru ca aceasta este în realitate; dimpotrivă, noi afirmăm sus și tare ca numai „Știința sacră“ există, fiind singura de care înțelegem să ne ocupăm.

Diferitele concepții metafizice și cosmologice ale Indiei nu sunt, riguros vorbind, doctrine diferite, ci numai dezvoltări - conform unor anumite puncte de vedere și în direcții variate, dar în nici un caz incompatibile - ale unei doctrine unice.

Rene Guenon

Ochiul Cunoașterii contemplă pe adevăratul Brahma, plin de Beatitudine, pătrunzând totul; dar ochiul ignoranței nu Îl descoperă, nu îl percepe, așa cum un om orb nu vede lumina sensibilă.…fiind luminat prin meditație, apoi arzând de focul Cunoașterii (realizând identitatea sa esențială cu Lumina Supremă), este eliberat de toate accidentele (sau modificările contingente) și strălucește în propria sa splendoare ca aurul ce este purificat în foc. Când Soarele Cunoașterii spirituale se înalță în cerul inimii, el risipește întunericul, pătrunde totul, cuprinde totul și luminează totul.

Sankaracharya

Cuprinsul cărţii: „Omul și devenirea sa după Vedanta“

  • Cuvânt înainte
  • Generalități despre Vedanta
  • Distincția fundamentală dintre „Sinele“ și „Sinea“
  • Centrul vital al ființei umane, sălașul lui Brahma
  • Purusha și Prakriti
  • Purusha neafectat de modificările individuale
  • Treptele manifestării individuale
  • Buddhi sau intelectul superior
  • Manas sau simțul intern. Cele zece facultăți externe de senzație și de acțiune
  • Învelișurile „Sinelui“. Cele cinci Vayu sau funcțiile vitale
  • Unitatea și identitatea esențiale ale „Sinelui“ în toate stările ființei
  • Diferitele condiții ale lui Atman în ființa umană
  • Starea de veghe sau condiția de Vaishvanara
  • Starea de vis sau condiția de Taijasa
  • Starea de somn profund sau condiția de Prajna
  • Starea necondiționată a lui Atman
  • Reprezentarea simbolică a lui Atman și a condițiilor sale prin monosilaba sacră OM
  • Evoluția postumă a ființei umane
  • Resorbirea facultăților individuale
  • Diferențierea condițiilor postume conform treptelor cunoașterii
  • Artera coronară și „raza solară“
  • „Călătoria divină“ a ființei pe calea eliberării
  • Eliberarea finală
  • „Videja-Mukti“ și „Jivan-Mukti“
  • Starea spirituală a unui Yogi: „Identitatea supremă“