0 titluri

Tel: 0722.940.581

  1. Acasă
  2. Cărți: Etnologie
  3. Străvechea baladă românească MIORIȚA ca expresie a transcendenței și a comuniunii cu Dumnezeu
Carte

Străvechea baladă românească MIORIȚA ca expresie a transcendenței și a comuniunii cu Dumnezeu

Coperta cărții: Străvechea baladă românească MIORIȚA ca expresie a transcendenței și a comuniunii cu Dumnezeu de la editura Soma.
Cartea: Străvechea baladă românească MIORIȚA ca expresie a transcendenței și a comuniunii cu Dumnezeu
Autor: Lidia Muscalu
Editura: Soma
Cumpăr
Autor(i): Lidia Muscalu
Editura: Soma
Anul apariţiei: 2023
Pagini: 202 (13x20 cm)
ISBN:9786069571200
Preţ: 40,00 Lei
Disponibilitate: în stoc

De când mă știu m-au mișcat profund datinile și tradițiile noastre românești, pline de viață, înțelepciune și mister. Bucuria jocului popular, dorul arzător al doinelor, dulceața graiului, frumusețea costumelor, împlinirea sensurilor analogice ale obiceiurilor, hazul snoavelor, profunzimea zicătorilor, inteligența ghicitorilor, taina destinelor din balade și basme – acestea toate au vorbit sufletului meu într-un mod direct și clar cu fiecare ocazie.

Emoția vie pe care mulți dintre noi, românii, o trăim intens atunci când, prin intermediul folclorului, ne reconectăm cu sufletul neamului românesc este de fiecare dată aceeași, ca o reamintire a ceea ce suntem cu adevărat, o trezire tainică inefabilă, o revenire la viață ca armonie și bucurie, dar fără a o putea explica logic. Nu știm cum se face, dar postura ni se îndreaptă, ochii devin strălucitori și năzdrăvani, suntem mai vii, mai entuziaști.

Dacă la unele popoare se poate vorbi de un sistem practic și de un sistem teoretic de evoluție spirituală, în cazul spiritualității românești putem afirma doar existența indubitabilă a prezenței sacrului în profan. Simțim cu toată ființa cum fiecare piatră, fiecare apă, fiecare munte, fiecare copac, fiecare frunză din spațiul mioritic ne umple sufletul, ne trezește spiritul, simțim o abundență de calități divine, de atribute dumnezeiești care ne dau starea de încântare, de plenitudine atunci când acordăm un cât de mic crâmpei de atenție acestui adevăr: aici este ceva deosebit care nu poate fi alterat de trecerea timpului și nici de declinul vremurilor.

Traversăm o perioadă în care nu mai acordăm prea mult timp să citim, să căutăm, să studiem. Și putem cădea lesne în capcana superficialității, pierzând din vedere valoarea inestimabilă a folclorului. Mi-am dorit să aduc laolaltă și să împărtășesc cititorilor interesați vocile autorizate care aduc la lumină de ce este reprezentativă, de ce ne fascinează, de ce ne însuflețește, de ce îndrăgim Miorița.

De ce este atât de apreciată și totodată atât de controversată Miorița?

Ca să îi înțelegem cu adevărat semnificațiile, este necesar să ne reconectăm la realitatea din care s-a născut. Să ne amintim valorile lumii arhaice, să retrăim în spațiul și timpul mitic, să devenim conștienți de prezența fantastică ce însuflețește trăirea spirituală autentică, să trecem cu conștiința trează prin avatarurile esenței unice și să îi recunoaștem adevăratul chip dincolo de toate voalurile iluzorii. Abordând astfel Miorița, legea mutației ontologice devine revelatoare pentru funcția perpetuă a folclorului de instrument de cunoaștere spirituală și de păstrător al valorilor sufletului unui neam.

Lucrarea de față prezintă acest parcurs al variantelor Mioriței de la colind la baladă, punând în evidență semnificațiile spirituale ale temelor, ale simbolurilor prezente, ale miturilor implicate și corelând elementele transcendentale cu aspecte similare din sistemele altor tradiții spirituale.

Dacă în Miorița-colind moartea inițiatică este o etapă, o trecere spre un nou nivel spiritual, în Miorița-baladă idea morții în sine este „catapulta“ care proiectează auditoriul spre o altă înțelegere a lumii. Transfigurarea realității, transcenderea, nu elimină suferința, răul, ci le anulează efectul, căci ființa umană știe cine este, crede într-o ordine superioară care menține totul în echilibru și atunci, înțelegând, ea manifestă pacea, iubirea.

În această lumină, Miorița apare ca fiind o veritabilă parabolă care ne revelează sensul spiritual al experienței thanatice. Ca orice parabolă, ea șochează inițial prin turnura neașteptată a lucrurilor, pentru ca apoi să arunce o lumină revelatoare asupra unor adevăruri pe care le percepem atunci cu inima, cea care integrează totul.

Cuprinsul cărţii: „Străvechea baladă românească MIORIȚA ca expresie a transcendenței și a comuniunii cu Dumnezeu“

  • Cuvânt înainte
  • Lumea arhaică
    • De la lumea arhaică la lumea modernă
    • Legea mutației ontologice
    • Folclorul ca instrument de cunoaștere. „Prezența fantastică“ și legea rezonanței
    • De la colind la baladă
    • Omul arhaic și valorile lumii sale
    • Tema morții în folclorul românesc
    • „Nemuritorii“
    • Mitologia spațiului carpato-danubiano-pontic. Trăsături definitorii. Caracterul pastoral
    • Concluzie
  • Păstorul
    • Conducătorii în lumea arhaică. „Regele Lumii“
    • Sacrificiul și importanța sa în creație
    • Simboluri asociate: oaia, turma, mielul
    • Tula, simbolismul crucii și „Miorița“
    • Concluzii
  • Moartea
    • Lumea de dincolo
    • Importanța și necesitatea morții
    • Adevărata față a morții
    • Moartea inițiatică. Aspecte preliminarii
    • Transfigurarea. Starea supramentală (transcenderea)
  • Miorița - colind ce rămâne ca un moment privilegiat al începutului
    • Momentul începutului
    • Spațiul și timpul mitic. Coincidentia oppositorum
    • Ospățul
    • Facerea Legii
    • Tăierea capului
    • Moartea inițiatică. Nașterea inițiatică
    • Elementul transcendent. Androginia
  • Miorița - baladă
    • De la colind la baladă
    • Semantica baladei
    • Atitudinea păstorului. Sacrificiul
    • Concluzie
  • Considerații finale
  • Bibliografie