Profesorul eficient
Programul Gordon pentru îmbunătățirea relației cu elevii
Autor(i): Thomas Gordon, Noel BurchEditura: Trei
Colecţia: Psihologie practică
Anul apariţiei: 2012
Pagini: 376 (13x20 cm)
Preţ: 45,00 Lei
Disponibilitate: în 7-14 zile
Prin ce se deosebește o lecție izbutită de una nereușită?
Dar un profesor motivat de un dascăl plafonat?
Dincolo de materia predată sau de calitatea elevilor, diferența provine în primul rând din calitatea relațiilor interpersonale, susține Thomas Gordon, creatorul unei celebre metode pentru „eficientizarea“ profesorilor.
Plecând de la cazuri concrete, autorii oferă instrumentele necesare pentru îmbunătățirea aptitudinilor de comunicare și de aplanare a conflictelor iscate în clasă. De peste patru decenii, metoda Gordon demonstrează că dascălii pot evita mesajele devalorizante, că pot lua decizii care să-i motiveze pe toți elevii și că sunt în stare să treacă peste capcanele autoritarismului și permisivității excesive.
Cuprinsul cărţii: „Profesorul eficient“
- Cum pot profita profesorii din plin de această carte
- Ideea cărții și cui i se adresează
- Nota autorului
- RELAȚIA ÎNVĂȚĂTOR-ÎNVĂȚĂCEL: VERIGA LIPSĂ
- Ce este crucial în relația profesor-elev
- Aptitudini testate, nu abstracții vagi
- Aptitudini care îi ajută pe elevi să se dezvolte
- O alternativă la jocul „halei-hop“
- O singură filosofie pentru elevii de toate vârstele și de toate felurile
- Ce se poate face în legătură cu omniprezenta problemă disciplinară
- Cum să rezolvăm controversa autoritar-permisiv
- UN MODEL DE RELAȚII EFICIENTE PROFESOR-ELEV
- Mituri, așteptări și jocul de rol
- Ce înseamnă o relație bună profesor-elev?
- O modalitate de a privi relația profesor-elev
- Profesori intoleranți și profesori toleranți: o diferență crucială
- Granița mobilă din schimbătoarea Fereastră Comportamentală
- Cum să înțelegem schimbările interioare (ale profesorului)
- Cum să înțelegem diferite sentimente față de diverșii elevi
- Cum să înțelegem influența mediului sau a situației
- Ajută la ceva toleranța mimată?
- Cui i se atribuie problema?
- De ce este atât de importantă „atribuția“ problemei
- De ce este importantă Zona fără probleme
- CE POT FACE PROFESORII ATUNCI CÂND ELEVII AU PROBLEME
- De ce nu reușesc profesorii să ajute la rezolvarea problemelor elevilor
- Limbajul de neacceptare: cele Douăsprezece Obstacole din calea comunicării
- De ce limbajul acceptării este atât de eficient
- Metode constructive de a-i ajuta pe elevii cu probleme
- Ce înseamnă de fapt comunicarea
- Cum să învățăm să ascultăm activ
- Ce este necesar pentru o Ascultare Activă eficientă
- „De ce să consiliez elevii? Sunt doar un profesor!“
- Două tipuri de comunicare verbală și efectele lor asupra elevilor: o trecere în revistă
- Cele Douăsprezece Obstacole în calea comunicării
- Catalizatorii comunicării
- MULTIPLELE UTILIZĂRI ALE ASCULTĂRII ACTIVE
- Cum să promovezi discuții eficiente centrate pe conținut
- Cum să folosești Ascultarea Activă pentru a face față rezistenței elevului
- Cum să folosești Ascultarea Activă pentru a-i ajuta pe elevii dependenți
- Cum se poate profita de grupurile de discuții centrate pe elev
- Cum ajută Ascultarea Activă în ședințele cu părinții
- Ce pot realiza ședințele în trei
- Rezumat
- CE POT FACE PROFESORII ATUNCI CÂND ELEVII LE CREEAZĂ PROBLEME
- Cum pot fi rezolvate problemele atribuite profesorilor
- Unde duc confruntările ineficiente
- De ce sunt ineficiente mesajele-soluție
- De ce eșuează mesajele de dominare
- De ce eșuează mesajele indirecte
- Mesaje la persoana a II-a versus mesaje la persoana I
- De ce sunt deficitare mesajele la persoana a II-a
- De ce sunt mai eficiente mesajele la persoana I
- Cum să formulezi un mesaj la persoana I
- Cum să schimbi registrul după emiterea unui mesaj la persoana I
- În ce fel profesorii își pot crea singuri probleme
- Trimiterea de mesaje la persoana I poate fi riscantă
- Ce se poate realiza cu ajutorul mesajelor la persoana I
- CUM SĂ SCHIMBI ATMOSFERA DIN CLASĂ CA SĂ PREÎNTÂMPINI PROBLEMELE
- Câteva deficiențe ale sălii de clasă tipice
- Cum să abordezi creativ schimbarea
- O abordare sistematică a mediului sălii de clasă
- Cum să îmbogățim mediul
- Cum să sărăcim mediul
- Cum să limităm mediul
- Cum să lărgim cadrele mediului
- Cum să reorganizăm mediul
- Cum să simplificăm mediul
- Cum să sistematizăm mediul
- Cum să planificăm
- Cum să îmbunătățim calitatea timpului petrecut în clasă
- Imensul potențial al Zonei de Predare–Învățare
- CONFLICTUL ÎN CLASĂ
- În ce constă conflictul?
- Care este cauza reală a conflictelor?
- Cum rezolvă de obicei profesorii conflictele
- Cele două tipuri de abordări câștig–-pierdere: Metoda I și Metoda II
- Autoritatea în sala de curs
- Limitările considerabile ale puterii în sala de curs
- Mecanismele adaptative pe care le folosesc elevii
- De ce să nu folosim Metoda II?
- Cum îl afectează puterea pe cel care câștigă
- Cum sunt justificate puterea și autoritatea
- REZOLVAREA CONFLICTELOR PRIN METODA „AVANTAJULUI RECIPROC“
- Metoda III: rezolvarea conflictelor pe baza principiului „avantajului reciproc“
- Cum funcționează Metoda III în clasă
- Premise pentru aplicarea Metodei III
- Metoda III: procesul în șase pași de rezolvare a problemelor
- Cum funcționează Metoda III în clasă
- Înregistrarea unei ședințe de aplicare a Metodei III
- Beneficii și recompense pentru aplicare a Metodei III
- CUM APLICĂM METODA „AVANTAJULUI RECIPROC“: ALTE UTILIZĂRI ALE METODEI III ÎN ȘCOALĂ
- Cum se rezolvă conflictele predare–învățare prin Metoda III
- Cum se rezolvă conflictele dintre elevi prin Metoda III
- Cum se stabilesc regulile și politicile clasei apelând la Metoda III
- Cum se desfășoară ședințele de stabilire a regulilor
- Cum se abordează problemele tipice întâlnite de profesori în aplicarea Metodei III
- Există situații când e necesară Metoda I?
- Cât este de important ca elevii înșiși să învețe astfel de deprinderi
- CÂND VALORILE ȘCOLII INTRĂ ÎN CONFLICT
- Cum identificăm o coliziune de valori
- De ce mesajele la persoana I funcționează rar în rezolvarea coliziunilor valorice
- De ce nu prea funcționează Metoda III în rezolvarea coliziunilor valorice
- De ce Metoda I este ineficientă în rezolvarea coliziunilor valorice
- De ce este Metoda II ineficientă în rezolvarea coliziunilor valorice
- Cum se rezolvă coliziunile valorice
- OPTIMIZAREA CONDIȚIILOR DE PREDARE ÎN ȘCOALĂ
- Caracteristicile problematice ale școlilor
- Ce pot face profesorii pentru a-și spori eficiența în cadrul organizației
- „Îmi pot folosi abilitățile de confruntare în relația cu șeful meu?“
- Cum să devenim mai eficienți în cadrul întrunirilor
- Cum să fii un consultant eficient
- Deveniți avocații elevilor voștri
- Sugestii de lectură
- Mulțumiri