0 titluri

Tel: 0722.940.581

  1. Acasă
  2. Cărţi: Spiritualitate
  3. Iată răspunsul meu
Carte

Iată răspunsul meu

Iată răspunsul meu. Editura Lux Sublima
CumpărDetalii carte

Autor(i): Swami Shivananda
Editura: Lux Sublima
Anul apariţiei: 2012
Pagini: 319 (13x20 cm)
Preţ: 25,00 Lei
Disponibilitate: în stoc

Cartea aceasta conţine răspunsuri le întrebările puse lui Swami Shivananda de atât de către discipolii săi, cât şi alte persoane preocupate de spiritualitate care au trecut prin aşezământul său spiritual. Sunt răspunsuri la întrebări de tot felul, de la necesităţile zilnice până la aspecte spirituale profunde.

Cuprinsul cărţii: „Iată răspunsul meu“

  • De ce să cred în Dumnezeu?
  • Ce e rău în a nu crede că Dumnezeu există?
  • Ce este Brahmamuhurta? De ce este atât de lăudată de rishis?
  • Ce puteţi spune despre ghizii spirituali din Himalaya?
  • Care este diferenţa dintre japa şi meditaţie?
  • Graţia lui Dumnezeu va face totul pentru mine. De ce ar trebui să realizez vreo sadhana?
  • Daţi-mi o dovadă foarte simplă, dar totuşi foarte puternică a existenţei sufletului
  • Dacă Dumnezeu este mai presus de sfera de influenţă a simţurilor, El ar trebui să fie o non-entitate, nimic altceva decât vid, un concept negativ, o abstracţie metafizică. Ceva mai presus de simţuri? Cum poate exista? Nu pot să cred asemenea lucruri. Sunt om de ştiinţă. Vreau dovezi precise de laborator.
  • De ce în zilele noastre sadhakas-ii nu reuşesc să atingă repede comuniunea cu Dumnezeu?
  • Cum poate fi trezită energia Kundalini? Doar japa ar putea fi de ajuns?
  • Cum se manifestă cele trei dosha-uri? Aş dori un exemplu concret.
  • Ce pot face ca mintea mea să devină pură şi rafinată?
  • Care este diferenţa dintre bhakti şi jnana?
  • Sunt jnana şi bhakti în contradicţie una cu cealaltă?
  • Este recomandat să fac meditaţie după masa de seară? Un grihastha este atât de tulburat seara, încât nu prea îşi găseşte timp să mediteze.
  • Mi-e foarte greu să respect brahmacharya. Îmi pierd brusc controlul. Şi mă plâng eu acum, dar acasă realizez actul sexual la fel ca un animal. Ce pot să fac?
  • Mă aflu într-o căutare sinceră a unui ghid spiritual care poate să afirme cu tărie că a atins eliberarea ultimă, comuniunea cu Dumnezeu Tatăl, identificarea cu Adevărul etern. Puteţi să-mi indicaţi o astfel de fiinţă? Îmi permiteţi să vă întreb dacă dumneavoastră sunteţi un eliberat spiritual?
  • Este prea mult pentru un ghid spiritual să ofere măreţie discipolilor săi apropiaţi?
  • Cunosc o femeie, o pot descrie ca fiind ceva mai… neobişnuită, care a studiat timp de 10 ani sub cea mai strictă disciplină yoghină cu câţiva dintre „cei mai mari dintre cei mai mari maeştri“ şi, în final, a ajuns la concluzia că totul este o păcăleală.
  • De ce este atât de multă sfinţenie sau sacralitate asociată pelerinajului şi nu unei simple călătorii în locurile sacre?
  • Cum poate să apară o transformare spirituală în urma unui pelerinaj?
  • Într-o prelegere spuneaţi: „Nu rămâneţi în preajma fiinţelor a căror minte este prinsă de cele lumeşti. Aceşti oameni, care neîncetat sunt preocupaţi şi vorbesc doar despre lume, nu fac decât să vă perturbe. În compania lor, mentalul vostru va fluctua şi veţi deveni oscilanţi. Retrageţi-vă, retrageţi-vă, retrageţi-vă repede în locuri solitare, precum Rishikesh. Vă veţi menţine astfel în siguranţă pe calea spirituală.“ Pot să vin la tine şi să duc viaţa unui sannyasin.
  • De ce trebuie ca Eu - Dumnezeu, Eu - Conştiinţa cosmică, Eu - Cel Omniprezent, Cel Omnipotent, Cel Omniscient, Eu - Absolutul, Eu - Infinitul, Eu - Cel ce întruchipez Pura Existenţă să creez Prakriti. De ce trebuie ca Eu să fiu mărginit de legile lui Prakriti, să fiu limitat de condiţionările timpului, spaţiului, cauzalităţii, materiei şi, mai presus de toate, de ce trebuie ca Eu să mă implic în acest proces al evoluţiei şi involuţiei?
  • De ce Dumnezeu cel bun, iertător şi milostiv nu îl ajută pe cel virtuos şi nu îi dăruieşte fericire? De ce îl lasă în voia karmei sale?
  • Un om care a făcut o faptă rea spune că a făcut-o din cauza karmei sale; el nici măcar nu încearcă să nu facă acea faptă, deoarece îi oferă o fericire imediată. Cum îl poţi convinge să nu acţioneze astfel? Sunt o străină pe care nu te-ai fi aşteptat niciodată să o vezi aici, dar te rog nu mă respinge pentru că sunt femeie. Sunt doar extrem de dornică să gust fericirea unei vieţi spirituale. Te rog acordă-mi puţină atenţie chiar dacă sunt femeie şi spune-mi dacă voi fi binecuvântată cu această fericire în viitor şi dacă da, când se va petrece aceasta.
  • Se spune că fiecare trebuie să urmeze un ghid spiritual potrivit pentru sine şi nu ştiu unde să-1 caut pe cel care îmi poate potoli această foame spirituală cât mai repede. Mă poţi ajuta?
  • Tu ai avut un ghid spiritual? Cine a fost? Dacă nu îndrăznesc prea mult, povesteşte-mi, te rog, despre el. Este sau a fost un satguru?
  • Aş putea şti cum te pot numi, un guru sau un satguru?
  • Este periculos să practici pranayama fără asistenţa unui guru sau învăţător?
  • Puritatea hranei duce la puritatea minţii? Mâncarea non-vegetariană nu este sattva-ică? În Mahabharata se povesteşte despre fiinţe care mâncau caprele sacrificate în numele Domnului.
  • Ce e mai bine? Să duci o viaţă de familie sau să devii pustnic?
  • În anumite cercuri se spune că prietenia cu sadhus-i şi sannyasin-i poate face sau desface bunăstarea unei fiinţe. Dacă un om răneşte sentimentele unei fiinţe realizate spiritual, se spune că acel sfânt poate să îl blesteme şi de aici încep o mulţime de necazuri pentru acea fiinţă. Cât de adevărat este?
  • Când graţia unui ghid spiritual autentic şi a lui Dumnezeu există în viaţa unui discipol de ce acesta tot nu îşi poate stăpâni mintea?
  • De ce a creat Dumnezeu lumea?
  • Există vreo soluţie pentru decăderea legilor şi standardelor etice datorată revoluţiei industriale?
  • De ce nu-şi aminteşte omul că va muri, că viaţa sa e trecătoare, încetând astfel să mai păcătuiască?
  • După ce standarde poate fi măsurată adevărata măreţie a unui om?
  • Cum este un om virtuos?
  • Cum se poate prelungi tinereţea?
  • Într-un articol din „Comoara lui Shiva“, intitulat: „Ştii cu adevărat ce îţi doreşti?“ aţi afirmat: „Dacă ceva îi este refuzat, el (aspirantul) nu trebuie să mai tânjească după acel ceva“. Această afirmaţie nu susţine un sentiment fals de mulţumire şi o mentalitate defetistă? Vă rog să îmi explicaţi.
  • Ce este Nadi Suddhi? Cum ne dăm seama că am atins perfecţiunea în Nadi Suddhi?
  • Care sunt metodele bune şi metodele greşite de a răzbuna un rău care ni s-a făcut fără a avea vreo vină?
  • Se modifică în vreun fel starea de pace a minţii, de seninătate şi de echilibru a unui yoghin avansat atunci când trupul său este afectat de o boală gravă? Care este reacţia lui într-o asemenea situaţie?
  • Bhagavad Gita a fost cu adevărat rostită de Krishna pe câmpul de bătălie sau este pur şi simplu rodul imaginaţiei poetice?
  • Vă rog să îmi recomandaţi câteva metode eficiente de transmutare şi sublimare a energiei sexuale în energie spirituală (ojas)
  • Poate fi adevărul compromis în sensul că a spune o minciună este uneori un lucru nu doar inevitabil ci chiar indispensabil? Ar putea fi justificată în acest caz încălcarea adevărului?
  • Dacă, datorită Prarabdha karmei, un om trebuie să sufere de o boală sau să moară de tânăr, poate evita aceste consecinţe ale acţiunilor sale trecute, rostind mantra Maha Mrityunjaya?
  • Unii filosofi pun un mare accent pe raţionalism şi pe a duce o viaţă raţională. Ce aveţi de spus?
  • Dintre toate sistemele medicale, care consideri că este cel mai eficient?
  • Am început o practică spirituală ce include japa, meditaţii etc, însă nu mă pot concentra deloc, mintea îmi fuge în toate părţile. Încerc să o stăpânesc, dar nu reuşesc. Progresele pe care le fac nu sunt atât de mari pe cât ar trebui să fie.
  • Am auzit vorbindu-se despre „refugiul celui unic în Cel Unic“. De unde atunci necesitatea unui ghid spiritual sau a graţiei sale? Graţia lui Dumnezeu este de ajuns, aşa spun Upanişadele.
  • Care este mai mare - iubirea sau înţelepciunea? Bhakti sau jnana?
  • Swami, locuiesc în Lucknow. E atât de diferit de Rishikesh! Când mă voi întoarce la Lucknow, îmi va lipsi atmosfera plină de calm şi de pace din Rishikesh. Acolo totul este atât de artificial! Ce sadhana să realizez?
  • Este posibil pentru un suflet care se află acum încarnat într-un trup de bărbat să aibă un trup de femeie în încarnarea următoare?
  • Care e părerea ta despre reîncarnare? Crezi cu adevărat că există?
  • Cât timp rămâne un suflet în lumea de dincolo până la următoarea încarnare? Unde sălăşluieşte el în această perioadă?
  • Dacă sufletul este nemuritor, de ce vă serbaţi ziua de naştere?
  • Când mă rog, o parte a minţii mele hoinăreşte aiurea, iar o altă parte rosteşte strofele invocaţiei mecanic, fără nici o ezitare, fără nici cea mai mică pauză. Însă când îmi doresc ca această rostire să devină conştientă, astfel încât să şi înţeleg sensul profund al cuvintelor, deseori pierd şirul şi trebuie să o reiau. Ce se petrece? Există două tipuri de minte? Cum să depăşesc această dificultate?
  • În scripturile hinduse există profeţii care s-au adeverit?
  • Dacă îl iubesc pe Iisus, trebuie să îl iubesc doar pe El şi nu sfinţi ca Fecioara Maria şi alte astfel de imagini?
  • Eu cred că a te ruga înţelepţilor, a le cere ajutorul şi inspiraţia, a-i adora, a fi devotat lor - este o practică greşită. Ei s-au adresat direct lui Dumnezeu prin rugăciune şi astfel şi-au găsit mântuirea. În acelaşi mod şi noi putem atinge mântuirea fără a depinde de vreo fiinţă exterioară.
  • Am un prieten care îmi spune, citez: „Nirvikalpa samadhi este o stranie condiţie a sistemului nervos însoţită de paralizia funcţiilor critice“. Ce i-aş putea răspunde?
  • După una dintre cele mai complicate serii de dialectici din „Viaţa divină“, Sri Aurobindo concluzionează senin: „Şi toate aceste explicaţii nu explică nimic“. Care mai este atunci sensul în a urmări firul atât de subţire şi întortocheat al întregii ţesături?
  • Mi se pare că niciun yoghin avansat nu a obţinut vreodată ceva în plan concret şi nici nu a contribuit în vreun fel la progresul umanităţii, decât scriind nişte cărţi pe teme metafizice, abstracte, introspective, inspirând în felul acesta un număr infim de fiinţe să îl urmeze. Ce părere aveţi despre extraordinara, se zice, lucrare a lui Sri Aurobindo, „Viaţa divină“, pe care aproape nimeni nu o citeşte şi aproape nimeni nu o înţelege sau despre „Tratatul asupra focului cosmic“ sau chiar despre unele dintre cărţile voastre, care par să nu fie de nici un ajutor, nici individual, nici colectiv în sens concret, perceptibil direct, în acest plan material?
  • Cum se realizează tehnica numită Kevala kumbhaka? Nu mi-e prea clar. Se spune că este o kumbhaka (retenţie a suflului) fără puraka (inspiraţie) şi fără rechaka (expiraţie). Nu înţeleg, deoarece, în mod necesar, înainte de o kumbhaka (retenţie a suflului) trebuie să existe puraka (inspiraţie) sau rechaka (expiraţie).
  • În munca mea de a face cunoscută oamenilor învăţătura yoga, ai vreun sfat anume pentru mine?
  • Poate rugăciunea să vindece acolo unde medicina a eşuat? Este adevărat că rugăciunea are efecte mult mai spectaculoase decât îşi închipuie, în general, lumea?
  • Ai afirmat că cei care aspiră către Nivritti Marga trebuie să aibă doar o sumă mică de bani sau să trăiască din milostenie. Acum eu nu am bani, dar nici nu vreau să cerşesc din uşă în uşă. îmi doresc totuşi foarte mult să urmez învăţătura sannyasa. Ce să fac pentru a-mi împlini această aspiraţie pe care o port în suflet?
  • Am citit că este posibil ca cineva, după ce a fost iniţiat în învăţătura unui ghid spiritual, să devină discipolul unui alt guru, mai evoluat şi că trebuie să acorde acelaşi respect amândurora. Care este viziunea corectă?
  • Îmi doresc să dorm mai puţin şi să am control asupra duratei somnului. Să recurg la medicamente?Dacă Dumnezeu este atotputernic şi atoatevăzător, de ce nu are grijă ca fiecare să-şi facă treaba cum trebuie?
  • Dacă Dumnezeu este drept şi plin de compasiune, de ce există atât de multă suferinţă în lume? Uneori văd oameni buni care suferă, în timp ce alţii, ipocriţi şi făţarnici, sunt fericiţi. Unde este dreptatea în toate acestea?
  • Pentru a atinge eliberarea spirituală, textele sacre subliniază importanţa unei atitudini de egalitate, de echilibru. Cu privire la aceasta, vă rog mult să îmi spuneţi dacă ierarhizarea castelor are vreo semnificaţie. Sunt educat după reguli extrem de stricte. Când văd pe stradă un cerşetor, chiar şi de la un metru depărtare, merg apoi să mă îmbăiez şi să-mi spăl hainele pentru a mă purifica.
  • Atunci când energia Kundalini este trezită, cum o putem dirija prin diferitele chakra-e către centrul suprem al fiinţei, Sahasrara, şi cum o putem menţine la nivelul unei anumite chakra-e, dacă dorim aceasta? De asemenea, cum este ea readusă, din chakra în chakra, înapoi la nivelul lui Muladhara? Cum poate fi controlată dinamica acestei energii primordiale?
  • Este universul în care trăim o combinaţie întâmplătoare a unor atomi care s-au ciocnit? Care este evoluţia universului?
  • Un ghid spiritual autentic este capabil să fie simultan conştient de multiplele planuri ale manifestării. El deţine într-o mare măsură puterea clarvederii şi a claraudiţiei. Nu ar putea el să citească gândurile discipolilor săi înainte chiar ca aceştia să le formuleze, aşa cum făcea Ramakrishna? Poate cineva care are asemenea puteri, de exemplu citirea gândurilor, să fie considerat un ghid spiritual autentic?
  • Ce sfat i-ai da cuiva care a primit aceeaşi iniţiere de două ori graţie anumitor circumstanţe favorabile şi, cu toate acestea, nu are încredere în cel care l-a iniţiat? Consecinţa acestui fapt este un sentiment complex de atracţie şi repulsie. Oscilaţia între principiile inoculate în copilărie şi credinţa aşa cum se înfăţişează ea aici dă naştere unei lupte interioare permanente. Iar dacă vocea conştiinţei dezaprobă cu putere ceea ce simt, ce este de făcut?
  • În Kalisantara Upanishad se spune că repetarea Maha Mantra-ei este singura metodă de distrugere a păcatelor în această Kali yuga. Dar această mantra este cunoscută sub două forme: Hare Rama şi Hare Krishna. Aceste forme fiind diferite, atunci prin repetarea lor nu vom realiza Vyabicharini Bhakti. La care dintre cele două ipostaze ne vom raporta în meditaţie?
  • Cum îţi pregăteşti discipolii pentru a obţine cu rapiditate succesul pe calea spirituală?
  • Aş dori să ştiu de ce suntem cu toţii creaţi şi puşi să trăim în aceste condiţii mizerabile şi vrednice de dispreţ. Ai să spui că nu am fost creaţi niciodată şi că nu vom muri niciodată. Atunci de ce nu suntem cu toţii în acea stare a desăvârşirii absolute, eliberaţi de înlănţuirea samsara-ei şi a maya-ei?
  • Cum se poate trezi pe deplin sufletul unui popor pentru a-şi manifesta măreţia originară?
  • Cum să mă las de fumat?
  • Gita explică multe aspecte ce sunt utile celui care aspiră la comuniunea cu Dumnezeu, dar, ceea ce mi se pare destul de ciudat, nu spune nimic despre scopul care s-a aflat la baza Creaţiei. De ce a manifestat Dumnezeu Creaţia?
  • Ce părere ai despre asasinarea lui Gandhi?
  • Aţi afirmat că: „Atman este Sinele nostru real, iar noi suntem, în realitate, universali şi absoluţi“. Aţi afirmat, de asemenea, şi că: „Sinele personal şi relativ implică ideea de individualitate, pe când cel Absolut nu“. întrebarea mea este: există în fiinţa noastră doi Sine, două eu-ri? Unul care să implice individualitatea şi altul care să fie universal?
  • Experienţa mea de viaţă m-a determinat să ajung la concluzia că bunătatea nu este întotdeauna răsplătită în relaţiile cu ceilalţi oameni. Atunci care mai este folosul în a fi bun sau în a face bine, dacă bunătatea în sine nu este recunoscută sau răsplătită pe măsură? Vă rog să mă lămuriţi.
  • Ar fi pace în lume dacă nu ar exista politicieni?
  • Realizez un tapas energic şi meditaţii zilnice de 5 ani de zile. Cu toate acestea, problemele şi greutăţile au crescut. Mi-am pierdut serviciul. Sunt muritor de foame. Ce să fac? Este aceasta graţia lui Dumnezeu? Cum pot să-mi continui sadana dacă nu am ce mânca?
  • Care sunt însuşirile unui ghid spiritual autentic sau ale unui guru? Este posibil pentru o fiinţă umană obişnuită să îşi aleagă un ghid spiritual autentic? Dacă da, cum?
  • Prin ce diferă mintea de Sine?
  • Înţelepţii tradiţiei noastre meditează pe piei de tigru sau de căprioară. Nu este un păcat să omori un animal, în special când te afli pe o cale spirituală şi aspiri către îndumnezeire? Cum poate să stea un ascet toată viaţa lui pe pielea unui cadavru şi să-şi dorească mântuirea sau eliberarea supremă?
  • Pot practica tehnici de pranayama găsite în cărţi?
  • O femeie măritată poate realiza tehnici de pranayama fără niciun fel de pericole?
  • De ce învăţătura din Bhagavad Gita a fost revelată pe câmpul de luptă, în mijlocul unei bătălii?
  • Practic Shirshasana o jumătate de oră pe zi. Nu pot scăpa de poluţiile nocturne. Unde greşesc în practica mea? Ce pot să fac pentru a nu mai fi subjugat de pasiune?
  • Am intrat de curând în ordinul sannyasin-ilor. Să duc o viaţă de călugăr rătăcitor sau să mă retrag în singurătate?
  • Sunt un bărbat însurat. Acum însă simt o mare dorinţă de a deveni sannyasin. Sunt sătul de viaţa de familie. De curând, copilul meu a părăsit această lume. Soţia mea este şi ea o femeie credincioasă. Presupunând că voi fi primit în ordinul sannyasin-ilor, pot să trăiesc în continuare alături de ea şi să îmi realizez sadhana?
  • Uneori, când e frig, una dintre nările mele se înfundă, iar respiraţia nu curge liber. Îmi e greu atunci să realizez tehnici de pranayama. Ce pot face să echilibrez fluxul respirator?
  • Care este diferenţa dintre Jivatman şi Paramatman?
  • De ce a creat Dumnezeu femeile tinere şi frumoase? Creaţia Lui trebuie să aibă sens. Ar trebui să ne bucurăm de ele şi să ne asigurăm descendenţa. Dacă toţi vor deveni sannyasin-i şi se vor retrage în păduri, ce va mai rămâne din această lume?
  • Prin ce poartă sufletul părăseşte trupul?
  • Ce este corpul astral?
  • Există 70.000 de sadhus-i în India şi se cheltuiesc sume enorme pentru a-i hrăni. Eu cred că sadhus-ii şi sannyasin-i sunt paraziţii societăţii. Chiar şi ei ar trebui să muncească ceva, să se integreze cumva în acest plan. Nu văd necesitatea unei vieţi de renunţare. Nu văd necesitatea acestui ordin al sannyasin-ilor. Nu înţeleg această cale a renunţării. În societate ne trebuie oameni care muncesc.
  • Krishna nu a fost Dumnezeu. Nici o încarnare a lui Dumnezeu pe pământ. A fost un simplu ciobănaş desfrânat căruia îi plăcea să facă dragoste cu păstoriţele.
  • Rama a fost doar un om obişnuit şi nu încarnarea vreunei ipostaze divine. El a plâns amarnic când soţia i-a fost răpită de Ravana (regele demonilor). Tânguielile lui au adus norii când Lakshama, fratele său, a fost doborât de săgeata lui Indra. De ce şi-a uitat atotputernicul Rama natura divină? El a rămas cufundat în oceanul regretelor la pierderea Sitei. Dacă Rama îşi revelase cu adevărat natura reală, de ce s-a întristat atunci?
  • Poate spiritul unei fiinţe umane care a părăsit planul fizic să se materializeze?
  • Mi-aş dori foarte mult să ştiu unde este acum sufletul soţului meu decedat. V-aş fi recunoscătoare dacă aţi putea să-mi spuneţi ce se petrece cu un suflet după moarte şi ce trebuie făcut pentru liniştea lui, precum şi dacă el ne poate vedea sau auzi pe noi, cei care suntem aici pe pământ. Există vreun sâmbure de adevăr în ceea ce spun spiritiştii şi anume că noi putem comunica cu spiritul unei fiinţe decedate prin intermediul mediumilor? Este cu adevărat spiritul celui decedat cel care răspunde?
  • Ar trebui să ne canalizăm toate eforturile pentru dezvoltarea economică ce va aduce îmbunătăţiri nivelului de trai al maselor. Dacă nu am mai pierde atâta timp şi energie cu propagarea ideilor spirituale, cu studiul textelor sacre, cu incantarea imnurilor devoţionale, ci ne-am dedica trup şi suflet ţelului sus amintit, atunci vom atinge cu rapiditate succesul economic, iar apoi, cei care doresc, vor putea urma după voia inimii căile filosofice şi religioase. Ar trebui să ne amplificăm forţa materială, să ajungem la aceeaşi culme a progresului ca naţiunile occidentale înainte să ne afundăm în filosofii şi alte asemenea.
  • Cum poate vedea un yoghin aspectele subtile ale materiei cu ajutorul viziunii sale interioare?
  • Dacă totul este predestinat, dacă totul este dinainte stabilit de Dumnezeu, de ce omul se tot căzneşte să facă şi să desfacă lucrurile? Eşecurile repetate ale cuiva într-un anumit domeniu sunt un semn al voinţei lui Dumnezeu? Se spune că fiecare primeşte doar atât cât merită. Este adevărat sau, în realitate, nu suntem pregătiţi pentru a primi mai mult? Această îndoială mă face să nu pot gândi limpede. Mă adresez ţie în speranţa că mă vei ajuta.
  • Deşi am participat toţi aceşti ani la întâlnirile spirituale, deşi am practicat japa şi dhyana cu asiduitate, nu am o credinţă fermă şi de nezdruncinat în existenţa lui Dumnezeu. Mintea încă mă duce în eroare când este vorba de familie, de poziţia socială, de bani, de viaţa lumească. Mărturisesc că mi se pare ciudat.
  • Swami, de o vreme nu mai am nicio tragere de inimă să studiez cărţile de şcoală. Imediat ce pun mâna pe ele, simt că nu merită timpul meu, pentru că nimic din ce conţin nu îmi poate potoli ardoarea din suflet.
  • Cum se întrepătrund viaţa şi meditaţia?
  • În afara ghidului spiritual, crezi că este necesar şi un alt factor de mediere pe calea noastră către revelarea Sinelui?
  • Ce înseamnă să aspiri către desăvârşirea spirituală - moksha? Cum este resimţită această nevoie interioară?
  • Nu poate un om să ducă o viaţă bună, virtuoasă, să fie sincer, generos şi binevoitor, să muncească pentru binele celorlalţi şi să moară ca un om bun, fără să-şi mai dorească ceva dincolo de această viaţă?
  • Care este metoda de concentrare asupra celor 18 părţi ale trupului indicată de înţeleptul Yajnavalkya, ce are drept efect dobândirea stării de pratyahara? Te rog, explică-mi în detaliu.
  • Swami, nu am înţeles semnificaţia „Celor patru mari enunţuri“- Mahavakyas, din Upanişade
  • Îţi scriu pentru a-ţi cere sfatul. În urma practicării asidue a lui Nauli Kriya, Uddhiyana Bandha şi a tehnicilor de pranayama, mă dor foarte tare intestinele. Mi-e greu până şi când stau întins pe o parte. Respir cu dificultate. În pofida acestor dureri, realizez în continuare cu perseverenţă exerciţiile yoghine şi kriyas-urile. Te rog să îmi spui dacă e vreun motiv să mă alarmez. Te rog de asemenea să-mi spui ce pot face ca aceste dureri să înceteze.
  • De ce sannyasin-ii şi sadhus-ii sunt mulţumiţi cu faptul că cerşesc mâncare? Generozitatea celui care oferă hrana nu este amestecată cu păcatele şi gândurile sale negative, pătând astfel, prin contaminare, pacea mentală a sadhus-ilor şi a sannyasin-ilor?
  • De ce înţelepţii sunt consideraţi nebuni? Chiar sunt sau e ceva în neregulă cu cei care îi ponegresc? Cum ia naştere maya în Brahman (Dumnezeu)?
  • Înţeleg oarecum că santosha aduce pacea interioară. Dar am o îndoială. Dacă voi fi împăcat şi mulţumit cu tot ce se petrece, toate aspiraţiile mele vor muri. Voi deveni letargic şi leneş. Acum, datorită ambiţiilor mele, mă mişc încolo şi încoace, sunt activ, sunt dinamic. Te rog, clarifică-mi această îndoială. Sunt destul de dezorientat
  • Oriunde apare, ştiinţa oferă o descriere exactă despre cum un anumit fenomen apare şi se dezvoltă, cu repere clare şi succesive ce îi marchează evoluţia. Există şi în practica yoga anumite indicaţii precise ce pot ajuta la măsurarea progresului aspirantului, spre exemplu anumite trăiri care ar trebui să apară după, să zicem, trei luni de practică, şi altele care ar trebui să apară după, să zicem, un an?
  • Cum este cu putinţă ca marele Sankaracharya să fi fost devotat lui Sakara Brahman (ipostaza divină în care Dumnezeu îşi asumă nenumărate forme şi atribute, sub chipul zeilor şi zeiţelor), de vreme ce el a fondat sistemuJ Advaita Vedanta, ce susţine credinţa în Unicul şi Fără de formă Dumnezeu?
  • Cunosc câteva locuri din India, precum Nagore, Shirdi, Tiruvannamalai sau Rishikesh, care sunt tot timpul impregnate de o stare de pace, de linişte şi de o anume beatitudine spirituală. Este posibil ca aceste regiuni, în care marii înţelepţi s-au născut, şi-au împlinit asceza şi au manifestat puterile spirituale, să se impregneze de sfinţenia acestora pentru un timp îndelungat?
  • De regulă simţurile sunt orientate către exterior. Se spune că dacă ar fi resorbite în interior, omul ar putea să atingă eliberarea spirituală. Ce înseamnă resorbţia simţurilor?
  • E cu putinţă să fim lipsiţi de orice dorinţă? Filosofii occidentului susţin că este imposibil?
  • Filosofii occidentali nu acceptă existenţa supraconştientului. Ei admit doar existenţa conştientului şi a subconştientului
  • Nu pot face o meditaţie mai mult de 10 minute. După acestea, mintea mea este distrasă de obiectele simţurilor.
  • Sunt într-o criză lăuntrică datorată faptului că nu-mi cunosc menirea în viaţă. Mi s-a spus că dacă o voi afla, îmi va fi mai uşor să meditez. Mă poţi ajuta să o descopăr?
  • Nu îşi încalcă dharma cel care porneşte pe calea sannyasin-ilor şi, astfel, nu îşi îndeplineşte îndatoririle faţă de părinţi şi rude? Familia nu depinde de el?
  • Poate cineva să fie cu adevărat de ajutor altor fiinţe din această lume sau e doar o păcăleală a minţii? E adevărat că omul se înalţă sau se prăbuşeşte doar datorită karmei sale, iar karma altora nu poate avea nicio influenţă asupra lui? E adevărat că omul culege fructele acţiunilor sale? Poate cineva să ia iniţiativa şi să-şi transforme atât propria viaţă, cât şi pe cea a altora?
  • Care este cea mai simplă cale de a intensifica devoţiunea?
  • Putem aborda Kundalini yoga fără îndrumarea directă a unui ghid spiritual?
  • Care este părerea ta despre Nirguna Brahman? Se referă la vid? Dacă e aşa, nu prezintă prea mare interes pentru noi. Cui i-ar plăcea să mediteze asupra nimicului?
  • Am întâlnit adeseori cuvântul Kala în scrierile Indiei. Îmi puteţi spune ce înseamnă?
  • Ce este Conştiinţa Cosmică?
  • Cum să ne eliberăm de karma?
  • În drumul nostru către Adevăr, înţeleg că marii mântuitori, precum Iisus Hristos ne sunt de ajutor însă nu întotdeauna asemenea suflete există printre noi. Ce este de făcut?
  • Simţurile trebuie înfometate şi apoi distruse? Aşa afirmă idealul ascetic. Cel grecesc, dimpotrivă, promovează desfătarea cumpătată cu plăcerile vieţii. Majoritatea gânditorilor occidentali susţin acest punct de vedere. Psihologii moderni consideră că negarea nevoilor trupeşti (precum hrana sau instinctul sexual) ori reprimarea emoţiilor (precum iubirea sau credinţa) dau, în general, naştere tulburărilor mentale. Este adevărat?
  • Cum se tratează indigestia?
  • Care este cea mai bună metodă pentru a controla pofta sexuală?
  • Ce părere ai despre sacrificarea vitelor? Nu crezi că aceasta este cauza principală a decăderii naţiunii noastre?
  • Se menţionează în Purane că în timpurile străvechi oamenii auzeau adeseori voci din ceruri care îi preveneau cu privire la anumite lucruri ce urmau să se petreacă. E adevărat? Sau era doar vocea intuiţiei lor interioare?
  • Există o nemulţumire generală că Swami Shivananda, ce se presupune că este mai presus de castă, crez, religie şi sexualitate, este întotdeauna înconjurat de vizitatoare femei. Te rog, ce poţi să spui despre asta?
  • Asociezi întotdeauna înţelepciunea cu umilinţa. Atunci de ce îţi place atât de mult să fii fotografiat?De ce un mare înţelept ca tine, care a renunţat la tot şi toate, poartă iarna palton?
  • De ce eşti avid de publicitate? Vorbeşti atât de mult despre serviciul dezinteresat şi altruist şi totuşi tu cauţi faima şi renumele.
  • Asceza poate duce la iluminare?
  • Viaţa şi moartea - care e mai înfricoşătoare?
  • Ce este acest pământ?
  • Într-un ashram unde ai adunat laolaltă atât de mulţi aspiranţi tineri, promiţându-le că-i vei călăuzi rapid către ţelul suprem al vieţii - realizarea Sinelui, de ce încurajezi dansul, teatrul şi muzica?
  • De ce nu te-ai angrenat pe latura activă a ajutorării umanităţii, precum Gandhi? Spre deosebire de el, tu te-ai retras pe malul Gangelui fără a te implica în vreun fel în politic?
  • De ce sinuciderea este privită ca un păcat?
  • Atman este diferit de trup şi nu este influenţat de acţiunile acestuia. Trupul renaşte de un anumit număr de ori în funcţie de karma şi trece succesiv prin viaţă şi moarte în acord cu Voinţa dumnezeiască. Dacă este aşa, cine merge în iad sau în rai?
  • Vedem un om bun ce suferă prea mult. De ce? Răspunsul ar putea fi: „Karma sa dintr-o viaţă anterioară“. Însă, urmând acest raţionament, ajungem până în ziua Creaţiei.
  • Cum să-mi amplific devoţiunea către Dumnezeu?
  • Această lume a apărut ca urmare a unei dorinţe intense a lui Dumnezeu. Nimic în afara acestei dorinţe nu poate exista. Dumnezeu nu veghează clipă de clipă toate aspectele manifestării; dacă ar face-o, ar fi prea ocupat. Asta este determinismul primordial, care lasă prea puţin spaţiu efortului individual.
  • Un yoghin avansat este tentat să îşi testeze puterile paranormale? Este îndreptăţită o asemenea verificare?
  • Cum se simte cel ce retează dintr-o dată toate legăturile cu lumea obişnuit ă pentru a deveni sannyasin?
  • Într-un articol din Revista mea afirmaţi: „Femeia e un simplu sac de piele uzatâ ce conţine urină, puroi, păr, sânge etc.“ Cum putem critica şi deprecia astfel femeile? Eu nu cred că există ceva lipsit de sacralitate în acest univers.
  • Politica a devenit pretutindeni Dumnezeul zilei; până şi în India. Religia a ajuns să fie considerată de prisos. În aceste condiţii, cum este posibil să întorci oamenii către Dumnezeu şi credinţă?
  • Sufletul celui ce a părăsit această lume revine într-un nou trup după un an? După zece ani? Cât timp rămâne în planurile astrale înainte de a se reîncarna?
  • Ce este muzica? Are ea puterea de a potoli agitaţia chinuitoare a minţii?
  • Dacă totul este predestinat de Dumnezeu, atunci e imposibil ca eu să ucid sau să fur dacă Dumnezeu nu vrea să pedepsească victima prin mine. Karma victimei se fructifică şi este necesar ca ea să moară etc. Dacă nu ar muri, întreaga structură a Creaţiei s-ar prăbuşi. De aceea, eu sunt adus în contact cu victima, pentru a împlini porunca Lui. Un călău este plătit de guvern pentru a-şi face treaba. Dacă aşa stau lucrurile, de ce să nu fiu răsplătit că am îndeplinit porunca Lui, în loc să fiu pedepsit pentru faptele mele rele? Dacă Dumnezeu nu ar fi vrut, Hitler nu ar fi putut porni un război şi ucide atât de mulţi oameni. E inutil să-l învinovăţim pe el.
  • Dacă vin la Rishikesh, pot atinge pacea interioară? Pot simţi încărcătura spirituală a acestui loc?
  • M-am retras din câmpul muncii. Fiii mei au crescut şi muncesc. Ce ar trebui să fac acum pentru a deveni yoghin?
  • Pot deveni sannyasin dacă am soţie şi copii? Nu fac un păcat dacă îi abandonez pe cei din grija mea, ţinând cont că ei sunt într-o condiţie neajutorată?
  • Mintea mea este schimbătoare, iar trupul meu este slăbit. Încercările mele de a face meditaţie au uneori succes, dar cel mai adesea sunt o totală dezamăgire. Vă rog să mă ajutaţi.
  • Am o senzaţie de fierbinţeală la nivelul ochilor şi mintea îmi este foarte agitată; de aceea, nu pot să meditez. Există vreun remediu eficient?
  • De fiecare dată când îmi focalizez atenţia în spaţiul dintre sprâncene, resimt o uşoară durere de cap. Ce pot face să dispară?
  • Poate cineva ca mine, la 45 de ani, să fie iniţiat în practicile Hatha yoghine? Cum pot să obţin, la această vârstă, o desăvârşită vigoare şi vitalitate?
  • Cum pot afla dacă am dobândit sau nu puritatea minţii (Chitta Suddhi)?
  • Hinduşii se închină falusului, adică organului sexual masculin. Sunt oameni orbi. Sunt oameni lipsiţi de înţelepciune.
  • Care este cel mai simplu exerciţiu de focalizare?
  • De ce nu ne amintim vieţile noastre anterioare?
  • S-a argumentat împotriva reîncarnării că trăiesc mai mulţi oameni acum pe pământ decât trăiau în trecut.
  • Ţin post în zilele de ekadasi. Am auzit că postul reduce durata de viaţă a unui om. Este adevărat?
  • Mi-am petrecut ultimii opt ani de zile studiind texte sacre, precum Vichar Sagar (Metafizica Upanişadelor), Panchadasi (Despre filosofia Upanişadelor), Bhagavad Gita, Upanişadele etc. Am ajuns să le cunosc pe dinafară. Cu toate acestea, nu trăiesc acea experienţă a Unităţii, aşa cum este ea descrisă în tratate. Sunt scrierile sfinte destinate exclusiv studiului?
  • În pofida căutărilor mele asidue, nu am descoperit până acum un ghid spiritual autentic. Îmi puteţi recomanda pe cineva?
  • Este absolut necesar ca un sannyasin să poarte haine portocalii?
  • În cartea ta „Paşi simpli pe calea yoga“ subliniezi importanţa brahmacharya-ei. Eu vin acasă obosit de la muncă. Este un păcat să fiu împreună cu soţia mea, care îmi aduce atâta plăcere? Mă poate ajuta brahmacharya să scap de bătrâneţe? Actul sexual duce la reînnoirea vieţii. Oricâte puteri mentale ar avea omul, acestea nu îl pot elibera de procesele aflate sub semnul timpului: naşterea, viaţa, bătrâneţea, moartea. Pentru a perpetua specia umană, bărbatul şi femeia au fost înzestraţi cu această putere creatoare; actul sexual este deci o necesitate.
  • Pentru a-mi revela Sinele, este absolut necesar să realizez Karma yoga? Dacă da, cum anume se face aceasta?
  • Am comis nenumărate păcate. Am făcut nenumărate greşeli. Neştiinţa mea este infinită. Nu cunosc sanscrita. Te rog cu umilinţă să-mi spui dacă sunt demn să păşesc pe o cale spirituală?
  • Când culegem fructe şi legume, nu încălcăm ahimsa?
  • De ce nu-mi vorbeşte Dumnezeu? Care este piedica?
  • Sunt dezgustat de falsitatea acestei lumi. Ştiu foarte bine că nu are nici un sens să trăieşti într-o asemenea lume. Oriunde mă uit, văd numai suferinţă. Doresc să devin sannyasin, dar nu ştiu unde pot găsi un maestru autentic care să mă iniţieze. Spune-mi, te rog, ce trebuie să fac pentru a deveni sannyasin?
  • Ştiu că această lume nu este reală. Ştiu că la un moment dat voi fi obligată să o părăsesc. Atunci de ce să nu aleg acum calea renunţării? Îmi accept rolul de soţie ca fiind îndatorirea mea pe care o realizez cu sinceritate şi credinţă. Ştiu însă că nici soţul, nici fiul, nici tatăl, nici mama nu mă pot ajuta să ating ţelul ultim. Mira nu s-a contopit cu Dumnezeu abia după ce şi-a părăsit soţul?
  • Nu doresc să părăsesc viaţa de grihastha în acest moment. Ţin însă foarte mult să-mi trezesc energia fundamentală Kundalini Shakti. Crezi că este posibil? Ai putea te rog să mă ajuţi în acest sens?
  • Tu sfătuieşti bărbatul să îşi privească soţia ca pe o mamă imediat după naşterea unui fiu. Însă dacă acesta moare la câteva luni, nu va mai exista niciun urmaş care să aibă grijă de avere. Într-o asemenea situaţie, ce este de făcut? Te rog să îmi spui.
  • Dumnezeu este Fiinţa supremă atot-cuprinzătoare şi fără de formă. Cum e posibil să fie limitat la un chip cioplit? Ce valoare are adorarea unui idol?
  • Este femeia creată pentru a sluji bărbatului? Dumnezeu ne-a zămislit pentru a face mâncare şi copii? De ce trebuie femeia să joace un rol secundar? De ce nu recunoşti drepturile egale ale femeilor?
  • Viaţa de familie este o piedică pe calea îndumnezeirii? Cum poate un bărbat însurat să-şi mulţumească şi soţia, şi pe Dumnezeu?
  • Să realizez japa cu Narayana mantra (mantra lui Vishnu) în loc de mantra AUM - pentru a împlini atât aspectul transcendent, cât şi cel imanent al lui Dumnezeu? Japa cu Narayana Mantra (mantra lui Vishnu) îmi aduce pe ecranul minţii imaginea Celui cu patru braţe - Vishnu. M-am obişnuit, totuşi, să meditez asupra imaginii lui Krishna, iar acum caut o reprezentare care să îl înfăţişeze pe Krishna în ipostaza cu patru braţe, cu Arjuna la picioarele sale. Te rog să-mi spui cum să continui pe viitor.
  • Am citit Upanişadele şi alte scripturi şi am descoperit în toate una şi aceeaşi învăţătură: că totul este ireal, că doar Dumnezeu există cu adevărat şi că trebuie să ajungem la Adevărul Ultim prin propriile puteri. Cum am putea noi să facem asta?
  • Un suflet desăvârşit nu este egoist pentru că a căutat eliberarea doar pentru sine? Dacă toţi ar porni pe calea renunţării, unde s-ar ajunge?
  • Brahmacharya pare fără rost în contextul în care oamenii de ştiinţă au demonstrat că sperma nu poate fi reabsorbită în organism şi nu are nicio legătură cu creierul.
  • Este sinuciderea sfârşitul logic pentru cel ce a ajuns la concluzia că viaţa sa nu are niciun sens?
  • Dacă eliberarea de lume este ţelul, unde mai este atunci imboldul pentru munca în folosul societăţii?
  • Cum putem dobândi deplina seninătate şi pace a minţii în toate circumstanţele vieţii? Este cu putinţă să ajungem la această stare?
  • De ce se crede că apa Gangelui este sacră? Care sunt argumentele mistico-ştiinţifice pe baza cărora se consideră că această apă este veşnic liberă de orice fel de contaminare? Este adevărat că îmbăierea în Gange spală toate păcatele?
  • Nu crezi că naga sadhus-ii, atunci când apar în public, sunt o ameninţare vie pentru sfânta noastră cultură? Au atins ei cu adevărat un anume grad de evoluţie ce face cu putinţă să le privim nuditatea drept ceva moral şi cuviincios? Există vreo semnificaţie spirituală a nudităţii totale? Te rog, lămureşte-mă?
  • Din ce motive interzici consumul de carne?
  • Unii mi-au spus că realizarea tehnicilor de pranayama şi a posturii Shirshasana poate fi uneori periculoasă, ducând chiar la nebunie. Tind să nu cred, dar nu sunt pe deplin convins. Te rog să îmi precizezi care sunt posibilele pericole ce pot decurge din realizarea acestor metode. Ce asanas pot fi realizate fără pericole de o femeie măritată, cu copii?
  • Ce se înţelege prin „uciderea conştiinţei“?
  • Este procrearea un păcat?
  • Cum poate un bărbat însurat să respecte brahmacharya? Cum să facă aceasta, mai ales când cei doi iubiţi sunt tineri?
  • Conştiinţa este mijlocul prin care putem auzi vocea Sinelui divin nemuritor Atman?
  • Când vorbeşti de sastra-e te referi la principiile străvechi, scrise şi nescrise, ale învăţăturilor spirituale hinduse? Se mai păstrează ele odată cu trecerea timpului? Eu nu cred că o lege rigidă poate trece testul anilor.
  • Trebuie ca mijloacele pe care le folosim pentru a duce la îndeplinire scopurile bune şi drepte să fie şi ele întotdeauna bune şi drepte? Unele leacuri sunt amare, dar vindecă bolile. Arjuna a luptat împotriva Kaurava-şilor pentru a obţine victoria.
  • Dacă moartea este inevitabilă şi oricum nu e decât un mic răgaz pentru a alege o altă haină, de ce sinuciderea sau uciderea altor oameni sunt considerate păcate?
  • De ce durata vieţii omului modern este atât de scurtă în comparaţie cu cea a străbunilor?
  • Câţi copii crezi că ar trebui să aibă un bărbat însurat, care are o orientare spirituală?
  • De ce accepţi să-ţi fie adorate picioarele? De ce permiţi ca acest ritual să fie făptuit cu consecvenţă?Din punct de vedere spiritual, care este diferenţa între un înţelept şi un neghiob?
  • Ce e mai puternică în oameni - foamea sau pornirea sexuală?
  • Dacă un bărbat a fost forţat să se însoare cu o femeie deloc frumoasă, dar inimoasă şi inteligentă, care ar trebui să fie atitudinea sa faţă de soţie? Cum ar putea el să-şi ascundă frustrarea provocată de lipsa ei de frumuseţe? Cum ar putea el să o scoată la capăt pentru a avea o viaţă de cuplu înfloritoare, fericită şi armonioasă?
  • Cinematografia este malefică? Perverteşte moralitatea publicului? Te rog, explică-mi.
  • Cum să pun definitiv capăt tuturor îndoielilor care mă macină?
  • Meditez din când în când asupra măreţiei şi omnipotenţei divine, dar se pare că nu prea fac progrese. De ce?
  • Nu dă dovadă de păcatul nesupunerii cel ce alege calea sadhu-şilor în pofida voinţei părinţilor săi? Crezi că raiul şi iadul există de sine stătătoare, undeva anume, separate de planul terestru?
  • Coranul pentru musulmani, Biblia pentru creştini, Vechiul Testament pentru evrei, învăţăturile lui Zarathustra pentru perşi. Şi pentru hinduşi?
  • Susţii ideea de egalitate, iar învăţăturile tale nu iau în considerare diferenţele de clasă. Eşti un simpatizant al comunismului?
  • Dumnezeu este sau nu conştiinţă? Dacă da, trebuie să aibă şi o formă concretă, pentru că doar o fiinţă care are trup este conştientă.
  • Dacă spun „Eu sunt rege“, nu devin rege. Dacă spun „Eu sunt Dumnezeu“, nu devin Dumnezeu.
  • Dacă repet: „zahăr“, „zahăr“, nu capăt zahăr. Dacă repet: „Ram“, „Ram“ nu-L descopăr pe Dumnezeu.
  • Care e cea mai rapidă cale către starea de samadhi.
  • De ce trebuie să existe răul?
  • Cum să scap de dorinţe?
  • Dacă omul este un instrument în mâinile lui Dumnezeu, unde mai este atunci libertatea sa?
  • Cum să mă pregătesc pentru o viaţă meditativă?
  • Când trăiam în Uttarkashi, eram pasionat de meditaţie, ţelul spiritual al vieţii îmi era clar, gândurile mele erau elevate. Am pierdut toate acestea după ce m-am implicat în planul social, deşi îmi îndeplinesc şi acum, cu constanţă şi perseverenţă, practica spirituală. De ce? Cum să mă înalţ pentru a redeveni cel ce am fost?
  • Ce este Dumnezeu?
  • De ce a creat Dumnezeu tâlharii?
  • Când am fost în Rishikesh la Swargashram, ne-ai spus că putem primi, fără ezitare, hrană din mâinile musulmanilor, atunci când ni se oferă. Însă sfintele scripturi ne învaţă să nu acceptăm nimic din mâncarea oferită de un mare păcătos. Musulmanii se hrănesc cu carne de vită. Cum am putea primi hrană din mâinile lor?
  • Se spune că practica yoga este menită doar bărbaţilor, pentru că ei au nevoie de stăpânire de sine. Mă întreb ce trebuie să facă atunci femeile? Să stea acasă şi să crească copii, presupun! Oare numai bărbaţii au nevoie de practica yoga? Nu pot deveni şi femeile mari yoghine, precum bărbaţii devin mari yoghini? Depinde de condiţia de femeie sau bărbat? De ce condiţia de femeie a stat întotdeauna între ea şi măreţia spirituală?
  • Cum priveşte un eliberat lumea? Care e viziunea sa?
  • Ai afirmat într-o prelegere că aspirantul ar trebui să postească doar odată pe lună. Dar Gandhi şi alţii au subliniat importanţa postului. Au spus că ar trebui să existe cel puţin trei sau patru zile de post pe lună. Mai mult, au precizat că postul ajută la dobândirea controlului de sine. Tu de ce tu nu eşti de acord cu posturile mai dese?
  • Cred în Dumnezeu. Cum se face că uneori îmi pierd credinţa când am de-a face cu oameni materialişti?
  • Există continuitatea conştiinţei în timpul retenţiei suflului respirator? Vă rog să-mi explicaţi printr-un exemplu.
  • Durează mult să îndepărtăm impurităţile şi agitaţia minţii. Ce e de făcut?
  • Un gând îmi apare în minte: „Renunţă la lume şi înalţă imnuri de iubire către Dumnezeu într-un loc retras precum Rishikesh“. Apoi, imediat, un alt gând se iveşte: „Rămâi în familia ta şi practică yoga precum janaka“. De unde ştiu dacă gândul meu vine din Sine sau din minte? Cum pot face diferenţa? Sunt confuz.
  • Îmi puteţi oferi câteva sfaturi pentru a atinge starea de non-ataşament în tot ceea ce fac?
  • De ce trebuie ca Dumnezeu să mă împingă către fapte rele?
  • Nu intenţionez niciodată să fac vreo faptă rea. Dacă totuşi o fac, sunt eu responsabil? Dacă da, Dumnezeu mă va ierta? Dacă El mă iartă, ce se petrece cu roadele faptei mele? Vă scriu cu sinceritate, pentru că v-am ales să îmi fiţi ghid spiritual. Vă rog să mă iertaţi şi să mă ajutaţi
  • De ce diferiţi înţelepţi răspândesc învăţături contradictorii?
  • De ce a creat Dumnezeu inimi pure şi inimi pline de cruzime? De ce îi împinge Dumnezeu pe unii către fapte rele, împiedicându-i astfel să fie buni?
  • Când voi atinge desăvârşirea?
  • Spui că trebuie să iertăm. În serviciul meu, nu sunt autoritatea supremă. Nu pot face ca subordonaţii mei să nu fie sancţionaţi. Dacă le tăinuiesc greşelile nu-mi îndeplinesc cum trebuie îndatoririle şi asta îmi poate aduce necazuri. Dacă le fac raport, sunt penalizaţi, iar mie îmi pare rău. Ce să fac?
  • Cum creşte puterea de concentrare?
  • Cum este posibil ca un Creator atât de plin de iubire să fi creat o lume în care animalele supravieţuiesc doar dacă ucid alte animale, care astfel au parte de chinuri groaznice? Nimeni nu a putut să mă lămurească. Când un om omoară pe altul, este păcat; oamenii nu au voie să facă asta. Însă animalele nu supravieţuiesc dacă nu ucid altele pentru hrană. Ce poţi să-mi spui despre asta? Sunt nerăbdător să aud părerea ta.
  • Ascund uneori anumite fapte pe care le fac. Asta mă chinuie. Cum să scap de această obişnuinţă?
  • Care sunt binefacerile legământului tăcerii - mauna. E indicat şi pentru mine?
  • Un Jivanmukta va renaşte?
  • Sufletele aflate într-o uniune deplină cu Dumnezeu, odată ce părăsesc învelişul muritor, se contopesc cu universul cosmic şi nu îşi mai păstrează individualitatea în nicio lume. Totuşi, se spune că unii sfinţi, precum Sai Baba şi alţii, care au atins desăvârşirea spirituală, vin în ajutorul celor care îi invocă. Cum se explică această contradicţie aparentă?
  • Uneori mă simt prins în capcana iluziei şi caut să mă eliberez. Alteori simt că sunt Atman, Sinele divin, nepieritor şi pur. Revarsă-ţi graţia asupra mea şi scoate-mă din acest ocean al amăgirilor. Ce pot face?
  • Lucrez spiritual de 3 ani de zile. Nu am remarcat nicio transformare. De ce?
  • Grijile şi temerile mă frământă zi de zi. Necazurile şi nereuşitele mă întâmpină la fiecare pas. Treburile zilnice îmi dau peste cap sadhana. Ce să fac?
  • Cum se face că vedem atât de mulţi nemernici prosperând în această lume, în timp ce oamenii buni pătimesc? De ce Dumnezeu e milostiv cu unii şi nemilos cu alţii?
  • Ce simte un jnani atunci când mănâncă un mango sau o altă mâncare absolut delicioasă?
  • Poţi să-mi spui, eu aflându-mă la capătul celălalt al pământului, care este menirea vieţii mele?
  • Este adevărat că moartea (în condiţii naturale sau nu) ne plasează într-un mediu mai favorabil pentru împlinirea anumitor dorinţe adânc înrădăcinate care altfel sunt greu de împlinit în această viaţă?
  • Care dintre asanas ajută o femeie măritată să-şi menţină cât mai mult timp tinereţea?
  • De ce hinduşii acordă o mai mare importanţă Bhagavad Gita-ei decât Uttara Gita-ei?
  • Am înţeles că cea mai mare greşeală pe care o fac aspiranţii către eliberarea supremă este că identifică în mod eronat stările inferioare de samadhi cu stările superioare de samadhi; cum ne putem feri de această greşeală?
  • Care sunt semnele progresului spiritual? Cum pot şti dacă un om este avansat pe calea spirituală sau nu?
  • Când jiva trece prin procesul transmigraţiei şi se îndreaptă către o nouă naştere după părăsirea acestui trup fizic, este necesar să realizăm ceremonia shraddha pentru el? El nu se mai află în ceruri (în paradisuri). Către cine se vor duce ofrandele?
  • Cât timp ar trebui să realizeze cineva Shirshasana, Paschimottanasana, Kumbhaka sau Maha Mudra pentru a-şi trezi energia Kundalini? Nu se precizează în nicio carte de yoga.
  • Sunt un adorator al lui Shiva. Ar trebui să merg şi în templele închinate lui Vishnu sau lui Devi? Şi dacă da, cum mă voi ruga acestor zei?
  • Care este sensul în a adora un guru aşa cum o fac oamenii aici în India? Nu e sclavie? Nu devine discipolul sclavul ghidului spiritual?
  • Cum este posibil ca o fiinţă care a gândit foarte mult timp într-un mod negativ să se transforme şi să gândească pozitiv?
  • Care este scopul practici constante a kirtan-ului?
  • GLOSAR