0 titluri

Tel: 0722.940.581

  1. Acasă
  2. Cărți: Afaceri
  3. Cărți: Leadership
  4. Despre leadership
Carte

Despre leadership

Despre leadership. Editura Universitară
Cumpăr

Cum atingi rezultate remarcabile prin oameni obișnuiți

Autor(i): Jan Ketil Arnulf
Editura: Universitară
Anul apariţiei: 2015
Pagini: 174 (14x20 cm)
Preţ: 24,08 Lei
Disponibilitate: în 7-14 zile

Trebuie să recunosc că după peste 15 ani de activitate, a citi încă o carte despre leadership ar putea părea inutil sau o utilizare ineficientă a timpului și așa nerăbdător cu noi.

Însă, cei care au multiple experiențe profesionale, realizează cât de îmbucurător este că după atâtea cărți, cursuri, discuții și gânduri, să dai peste un scris atât de ușor, pe înțeles, și totuși atât de cuprinzător și de înalt academic.

În cartea sa, Jan Ketil Arnulf pare că stă cu noi la o șuetă, făcând o incursiune amplă în multiplele fațete ale conceptului de leadership și punând pe tapet întrebările la care toți ne gândim în interacțiunea cu cei din jurul nostru, din postura de traineri, manageri sau antreprenori:

  • Ce înseamnă până la urma leadership?
  • Și ce înseamnă rezultatele unui lider?
  • Chiar avem nevoie să împrumutăm, să înțelegem și să aplicăm acest termen, sau este doar o găselniță?

Această carte vă poate fi de folos în a vă schița niște răspunsuri fundamentate.

După ani întregi în care piața emergentă ne-a dat viteză și ne-a obligat să luăm decizii instinctive, bazate pe câteva principii și să învățăm mai mult din „trial and error“ („încercare și eșec“), mediul de afaceri românesc și noile generații de profesioniști care vin au posibilitatea de a se întoarce la teorii, la cărți de impact, în așa fel încât comportamentul de business al liderilor și al angajaților să fie cât mai fundamentat.

Piața anilor 2000 nu ne permitea această abordare, și, precum un pendul, a trebuit să ajungem într-o extremă de pragmatism și acțiune ca să recunoaștem că avem nevoie și de teorii bine fundamentate.

Este și un îndemn de-al meu personal pentru profesioniștii în devenire, să nu se lase amăgiți de învelișul pragmatic al poveștilor de succes.

În istoria oricărui om de business sunt ore de căutări de răspunsuri la întrebări, cărți pe noptieră sau în geantă, discuții și desene pe șervețele de cafenea, în căutarea înțelegerii roților deja existente.

„Să nu reinventăm roata“ poate să însemne o carte, ca cea de față, în care din multitudinea de informații existente ni se prezintă un punct de vedere, o structurare a conceptelor care ne poate deschide o ușă și ne poate scuti de la a parcurge mii de pagini scrise până acum.

Un punct de vedere care bineînțeles trebuie privit critic, trecut prin filtrul gândirii personale și comparat, discutat, însă în cele din urmă aplicat, sau nu.

Pentru că menirea oricărei cărți și a oricărei discuții este să producă o schimbare în gândire, însă în cele din urmă în comportament.

Și cum „despre leadership este mai ușor de vorbit decât de făcut“ de multe ori aici se vede diferența între cei care își trec un titlu la „reading list“ sau și schimbă ceva!

Ca antreprenor de peste 10 ani, imaginea autorului asupra antreprenorilor mi s-a părut cel puțin amuzantă.

Cu imaginea de lider eroic, antreprenorul este mai întâi definit drept un privitor în viitor (capacitatea de a avea o viziune total diferită și de a o crea, ex. Steve Jobs), apoi drept un ciudat, un neadaptat, ce capătă ulterior un sens de elită a elitelor (ex. Richard Branson, Oprah) cu două valențe: fie cea de lideri-erou, fie cea de modele de inspirație.

Însă, tocmai această abordare poate explica de ce cursanții și angajații atribuie cuvântul „carismă“ ca fiind definitoriu pentru lideri și de ce antreprenorul este de cele mai multe ori și liderul în afacerea sa.

Incursiunea în mitologie, în poveștile Marelui Om, ale regelui sumerian Ghilgameș, creează o legătură interesantă între originile acestui cuvânt și aplicarea conceptului de leadership din ziua de azi.

Prin expunerea concluziilor lui Carlyle, și anume că „societatea este bazată pe cultul eroilor“, înțelegem de ce sunt mediatizate atât de mult anumite exemple de succes, de ce este prezentat liderul cu această aură.

Și în ce măsură, existența acestor așteptări iluzorii pot duce la comportamente periculoase atât din partea liderilor cât și din partea angajaților.

„Omul are nevoie de un sens în viață“, spunea Jung. Iar dacă acest sens este dat de o poveste, povestea poate fi creată de oameni pentru oameni. Și atunci viețile noastre devin mai frumoase, mai pline. Și uite așa ajungem la liderul care creează povestea și ceilalți care așteaptă de la el acest lucru!

Liderul drept persoană eroică, este o paradigmă atât de răspândită și atât de îmbrățișată (mai ales de angajați) încât parcă nu vrem să vedem ce ne arată studiile și cercetările academice: leadership-ul pare mai mult un fenomen de grup.

Este teoria de leadership post-eroic, în care liderul nu mai este văzut drept un erou, unicul responsabil de buna desfășurare a lucrurilor, ci mai degrabă ca făcând parte dintr-o echipă.

În realitatea de business de astăzi, în care se vorbește de echipe de lucru încă din sistemul școlar formal, ar trebui aprofundat și înțeles mai mult acest concept de leadership posteroic, și făcută diferența între dezvoltarea de leadership și dezvoltarea de lideri, între responsabilitatea fiecărui om din organizație și crearea unor cercuri de acțiune, în locul unor ierarhii și organigrame.

Putem căpăta un nou sens, în așa fel încât poveștile să fie scrise în cerc, neașteptând să apară un Făt-Frumos pe cal alb care să ne salveze și să ne zică direcția, ci să ne asumăm faptul că, fiind parte a poveștii, avem fiecare are un rol în scrierea ei, putând fi, fiecare din noi, liderul unei file din poveste.