0 titluri

Tel: 0722.940.581

  1. Acasă
  2. Cărţi: Afaceri
  3. Cărţi: Leadership
  4. Despre leadership
Carte

Despre leadership

Despre leadership. Editura
CumpărDetalii carte

Cum atingi rezultate remarcabile prin oameni obişnuiţi

Autor(i): Jan Ketil Arnulf
Editura: Universitară
Anul apariţiei: 2015
Pagini: 174 (14x20 cm)
Preţ: 24,08 Lei
Disponibilitate: în 7-14 zile

Trebuie să recunosc că după peste 15 ani de activitate, a citi încă o carte despre leadership ar putea părea inutil sau o utilizare ineficientă a timpului şi aşa nerăbdător cu noi.

Însă, cei care au multiple experienţe profesionale, realizează cât de îmbucurător este că după atâtea cărţi, cursuri, discuţii şi gânduri, să dai peste un scris atât de uşor, pe înţeles, şi totuşi atât de cuprinzător şi de înalt academic.

În cartea sa, Jan Ketil Arnulf pare că stă cu noi la o şuetă, făcând o incursiune amplă în multiplele faţete ale conceptului de leadership şi punând pe tapet întrebările la care toţi ne gândim în interacţiunea cu cei din jurul nostru, din postura de traineri, manageri sau antreprenori:

  • Ce înseamnă până la urma leadership?
  • Şi ce înseamnă rezultatele unui lider?
  • Chiar avem nevoie să împrumutăm, să înţelegem şi să aplicăm acest termen, sau este doar o găselniţă?

Această carte vă poate fi de folos în a vă schiţa nişte răspunsuri fundamentate.

După ani întregi în care piaţa emergentă ne-a dat viteză şi ne-a obligat să luăm decizii instinctive, bazate pe câteva principii şi să învăţăm mai mult din „trial and error“ („încercare şi eşec“), mediul de afaceri românesc şi noile generaţii de profesionişti care vin au posibilitatea de a se întoarce la teorii, la cărţi de impact, în aşa fel încât comportamentul de business al liderilor şi al angajaţilor să fie cât mai fundamentat.

Piaţa anilor 2000 nu ne permitea această abordare, şi, precum un pendul, a trebuit să ajungem într-o extremă de pragmatism şi acţiune ca să recunoaştem că avem nevoie şi de teorii bine fundamentate.

Este şi un îndemn de-al meu personal pentru profesioniştii în devenire, să nu se lase amăgiţi de învelişul pragmatic al poveştilor de succes.

În istoria oricărui om de business sunt ore de căutări de răspunsuri la întrebări, cărţi pe noptieră sau în geantă, discuţii şi desene pe şerveţele de cafenea, în căutarea înţelegerii roţilor deja existente.

„Să nu reinventăm roata“ poate să însemne o carte, ca cea de faţă, în care din multitudinea de informaţii existente ni se prezintă un punct de vedere, o structurare a conceptelor care ne poate deschide o uşă şi ne poate scuti de la a parcurge mii de pagini scrise până acum.

Un punct de vedere care bineînţeles trebuie privit critic, trecut prin filtrul gândirii personale şi comparat, discutat, însă în cele din urmă aplicat, sau nu.

Pentru că menirea oricărei cărţi şi a oricărei discuţii este să producă o schimbare în gândire, însă în cele din urmă în comportament.

Şi cum „despre leadership este mai uşor de vorbit decât de făcut“ de multe ori aici se vede diferenţa între cei care îşi trec un titlu la „reading list“ sau şi schimbă ceva!

Ca antreprenor de peste 10 ani, imaginea autorului asupra antreprenorilor mi s-a părut cel puţin amuzantă.

Cu imaginea de lider eroic, antreprenorul este mai întâi definit drept un privitor în viitor (capacitatea de a avea o viziune total diferită şi de a o crea, ex. Steve Jobs), apoi drept un ciudat, un neadaptat, ce capătă ulterior un sens de elită a elitelor (ex. Richard Branson, Oprah) cu două valenţe: fie cea de lideri-erou, fie cea de modele de inspiraţie.

Însă, tocmai această abordare poate explica de ce cursanţii şi angajaţii atribuie cuvântul „carismă“ ca fiind definitoriu pentru lideri şi de ce antreprenorul este de cele mai multe ori şi liderul în afacerea sa.

Incursiunea în mitologie, în poveştile Marelui Om, ale regelui sumerian Ghilgameş, creează o legătură interesantă între originile acestui cuvânt şi aplicarea conceptului de leadership din ziua de azi.

Prin expunerea concluziilor lui Carlyle, şi anume că „societatea este bazată pe cultul eroilor“, înţelegem de ce sunt mediatizate atât de mult anumite exemple de succes, de ce este prezentat liderul cu această aură.

Şi în ce măsură, existenţa acestor aşteptări iluzorii pot duce la comportamente periculoase atât din partea liderilor cât şi din partea angajaţilor.

„Omul are nevoie de un sens în viaţă“, spunea Jung. Iar dacă acest sens este dat de o poveste, povestea poate fi creată de oameni pentru oameni. Şi atunci vieţile noastre devin mai frumoase, mai pline. Şi uite aşa ajungem la liderul care creează povestea şi ceilalţi care aşteaptă de la el acest lucru!

Liderul drept persoană eroică, este o paradigmă atât de răspândită şi atât de îmbrăţişată (mai ales de angajaţi) încât parcă nu vrem să vedem ce ne arată studiile şi cercetările academice: leadership-ul pare mai mult un fenomen de grup.

Este teoria de leadership post-eroic, în care liderul nu mai este văzut drept un erou, unicul responsabil de buna desfăşurare a lucrurilor, ci mai degrabă ca făcând parte dintr-o echipă.

În realitatea de business de astăzi, în care se vorbeşte de echipe de lucru încă din sistemul şcolar formal, ar trebui aprofundat şi înţeles mai mult acest concept de leadership posteroic, şi făcută diferenţa între dezvoltarea de leadership şi dezvoltarea de lideri, între responsabilitatea fiecărui om din organizaţie şi crearea unor cercuri de acţiune, în locul unor ierarhii şi organigrame.

Putem căpăta un nou sens, în aşa fel încât poveştile să fie scrise în cerc, neaşteptând să apară un Făt-Frumos pe cal alb care să ne salveze şi să ne zică direcţia, ci să ne asumăm faptul că, fiind parte a poveştii, avem fiecare are un rol în scrierea ei, putând fi, fiecare din noi, liderul unei file din poveste.